خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تشریح فعالیت‌های «مرکز توسعه رهبران کسب‌وکار» دانشگاه تهران

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۸۴۷۶

رئیس دانشگاه تهران گفت: ما در مرکز توسعه رهبران کسب‌وکار در دانشگاه تهران فضا را آماده کرده‌ایم و دانشجویی که اصلا نمی‌داند بازار چیست، وقتی در مرکز با رهبران کسب‌وکار آشنا می‌شود، دسترسی آسانی به فضاهای دیگر خواهد داشت.

سید محمد مقیمی، رییس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد اشتغال‌زایی در مرکز توسعه رهبران کسب‌وکار در دانشگاه تهران که مدتی قبل خبر کلنگ زنی آن مطرح شده بود، گفت: فلسفه وجودی چنین نهادهایی که در دانشگاه ایجاد می‌کنیم و به کرات اخبار راه‌اندازی آن را خواهید شنید، در واقع تلاشی در راستای تحقق شعار دانشگاه تهران یعنی «مسئولیت‌پذیری اجتماعی و دانشگاه کارآفرین» است و می‌خواهیم ارتباط تنگاتنگی بین صنعت، نیازهای جامعه و محیط علمی برقرار کنیم.

مقیمی تصریح کرد: این مرکز به دنبال این است ضمن اینکه تجربیات رهبران کارآمد در کسب‌وکار کشور را از این طریق کند، از طرف دیگر استعدادهایی که داخل دانشکده مدیریت وجود دارد را شناسایی کند و این ارتباط تنگاتنگ بین استعدادهایی که می‌توانند به صورت بالقوه مدیران یا رهبران کسب‌وکار باشند را برقرار کند و در کنار آموزش‌های تئوری که دانشجویان می‌بینند، با موردکاوی‌هایی که صورت می‌گیرد و دانش ضمنی و سریعی که در قالب مدیریت دانش مطرح می‌شود، ارتباطی بین تئوری‌ها و تجربیات فضایی ایجاد کند که اینها در یک آزمایشگاه بی‌خطری که همان مرکز است، تجربه اندوزی کنند و آماده شوند در محیط رقابتی بازار حضور داشته باشند.

او در توضیح اینکه در مرکز توسعه رهبران کسب‌وکار شغلی ایجاد می‌شود یا نه، گفت:‌ دانشجویان وقتی با این رهبران ارتباط می‌گیرند، این رهبران خود به خود دانشجویان را جذب خواهند کرد و قرارداد ضمنی بین آنها برقرار می‌شود. مدیران کسب‌وکارهای موجود همیشه دنبال این هستند که افراد توانمند را جذب کنند. در واقع در این مرکز یک نوع عرضه و شناسایی استعدادها توسط رهبران کسب‌وکار اتفاق می‌افتد هرچند فلسفه اصلی مجموعه این است که تجربیات رهبران موجود در اختیار رهبران بالقوه قرار بگیرد و قطعا به دنبال آن خیلی اتفاقات خواهد افتاد؛ اشتغال آفرینی ایجاد می‌شود، افراد خودشان به سمت کسب‌وکارهای کارآفرینانه حرکت خواهند کرد و دانش بنیان‌های خودشان را ایجاد می‌کنند. حداقل انتظار ما این است که از طریق این تعاملات دانشجویان شغل آینده خود را تضمین کنند، هرچند ما فراتر از این نگاه می‌کنیم.

رئیس دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که در این مرکز چقدر بحث توازن کسب‌وکارها و حمایت از کارآفرینی در رشته‌های انسانی که وزیر علوم هم به آن تاکید کردند، مدنظر است، اظهار کرد: ما در کنکور سراسری از همه رشته‌ها برای کارشناسی مدیریت براساس نسبت‌هایی که وجود دارد، هم از رشته علوم انسانی، هم تجربی، هم فنی و ریاضی دانشجو می‌گیریم و امکان ورودشان به این مرکز هم وجود دارد، اما اینطور نیست که در این مرکز همه کسانی که رشته مدیریت می‌خوانند ورود پیدا کنند، بلکه کسانی که علاقه‌مندند رهبری کسب‌وکارها را متقبل شوند یا براساس استعدادسنجی به آنها توصیه می‌شود که این مسیر را طی کنند، در مرکز توسعه رهبران کسب‌وکار دانشگاه تهران مورد مراقبت قرار می‌گیرند تا در آینده به صورت بالفعل رهبر کسب‌وکار شوند.

مقیمی در مورد تفاوت این مرکز با یک مرکز خلاق یا پارک‌های علم و فناوری و دانش‌بنیانی گفت:‌ مرکز خلاق یک ایده‌ای دارد و استاد یا دانشجو خلاقیت را به نوآوری و نوآوری را به کارآفرینی تبدیل می‌کند و آنجا الزاما قرار نیست ارتباط با مدیران صنعت برقرار شود. در مراکز خلاق فرد به بازار  می‌رود و ایده‌های خلاقانه را می‌بیند، اما اینجا ما بازار را به مرکز توسعه رهبران کسب‌وکار می‌آوریم و با استقرار آن، رابطه‌ای رسمی برقرار می‌شود.

او افزود: در موارد دیگر مثل پارک‌ها و مراکز خلاق این ارتباط رسمی نیست و مکانیزمی برایش وجود ندارد. ما می‌خواهیم این مکانیزم در مرکز توسعه رهبران کسب‌وکار دانشگاه تهران ایجاد شود. در خارج از این مرکز فرد خلاق باید برای شناخت بازار خودش به جستجو برود، اما ما در مرکز فضا را آماده کرده‌ایم و دانشجویی که اصلا نمی‌داند بازار چیست، وقتی در مرکز توسعه رهبران کسب‌وکار دانشگاه تهران با رهبران کسب‌وکار آشنا می‌شود، دسترسی آسانی نسبت به روش‌ها و فضاهای دیگر خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز