خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

افزایش نگهداری از افراد فاقد سرپرست/ به دلیل رشد هزینه‌ها، برخی مراکز از پذیرش مجهول الهویه‌ها سرباز می‌زنند

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۶۴۶۳

رئیس ستاد پذیرش و هماهنگی گروه‌های هدف اداره کل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه بیشترین میزان پذیرش توانخواهان مربوط به بیماران اعصاب و روان است، گفت: تعداد پذیرش افراد فاقد سرپرست (مجهول الهویه) با دستور مقام محترم قضایی نسبت به شش ماه اول سال افزایش داشته و بیشترین تعداد باز مربوط به بیماران اعصاب و روان مرد است.

"شجاع کرمی" رئیس ستاد پذیرش و هماهنگی گروه‌های هدف اداره کل بهزیستی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اقدامات این ستاد در حوزه توانبخشی گفت: ستاد پذیرش و هماهنگی بهزیستی استان تهران در بخش‌های مختلف به مددجویان خدمات ارائه می‌دهد. 

وی با اشاره به عملکرد حوزه توانبخشی اداره پذیرش بیان داشت: پذیرش مددجویان به صورت خانواده دار و با استفاده از سهمیه‌ی یارانه، پذیرش توانخواهان مجهول الهویه، بی‌سرپرست و فاقد سرپرست موثر با دستور مقام محترم قضایی و ارجاع از طریق ارگانهای مختلف (بیمارستان‌ها، کلانتری، اورژانس اجتماعی ۱۲۳) و بخشی از سالمندان به صورت آزاد انجام می‌گیرد. پذیرش و ساماندهی توانخواهان کارتن خواب و فاقد سرپرست که توسط گشت فوریتهای اجتماعی ۱۳۷ و شهرداری جمع آوری و در سامانسراهای خاوران و لویزان به صورت موقت پذیرش (درصورت واجد شرایط بودن) و پس از اخذ حکم قضایی در مراکز نگهداری مرتبط پذیرش می‌شوند.

به گفته وی بررسی امور مفقودین، شناسایی و تحویل به خانواده و همچنین پاسخگویی به مکاتبات اداره پلیس آگاهی از جمله اقدامات بعدی حوزه توانبخشی است. 

رییس ستاد پذیرش و هماهنگی گروه‌های هدف بهزیستی استان تهران تصریح کرد: همچنین برگزاری کمیته‌ها و بررسی پرونده توانخواهان متقاضی استفاده از سهمیه یارانه با حضور کارشناسان توانبخشی بهزیستی استان تهران، پاسخگویی به مکاتبات قضایی، مدیران و معاونین سازمان بهزیستی و تهیه و ارائه‌ی گزارش عملکردی و آماری مورد نیاز به سازمان به صورت ماهیانه از دیگر اقدامات این حوزه است. 

کرمی همچنین با اشاره به تحلیل آمار شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ تا پایان فروردین ۱۴۰۱ در حوزه توانبخشی خاطرنشان کرد: در این مدت تعداد مراجعین حوزه توانبخشی نسبت به شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ بیشتر بوده و بخشی از علت آن را می‌توان نگرش مردم در سراسر کشور به مطلوب بودن خدمات و جانمایی در استان تهران ذکر کرد. 

وی ادامه داد: بیشترین میزان پذیرش توانخواهان مربوط به بیماران اعصاب و روان (۲۲۶ نفر) است. لازم به ذکر است تعداد پذیرش افراد فاقد سرپرست (مجهول الهویه) با دستور مقام محترم قضایی نسبت به شش ماه اول سال افزایش داشته و بیشترین تعداد باز مربوط به بیماران اعصاب و روان مرد است. 

رییس ستاد پذیرش و هماهنگی بهزیستی استان تهران تصریح کرد: در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ در جلسات کمیته توانبخشی تخصیص یارانه‌های مراکز، ۳۶۱ پرونده مطرح و بررسی شده که از این تعداد ۳۴۴ مورد تائید و ۱۷ مورد تائید نشده است، البته برگزاری این جلسات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شده است. 

کرمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ تعداد توانخواهان بی‌سرپرست (مجهول الهویه) که با حکم قضایی به این اداره ارجاع شده‌اند ۳۶۰ نفر بوده که نسبت به شش ماهه اول سال تعداد ۶۹ نفر افزایش داشته است. 

وی درباره نگهداری افراد کارتن‌خواب گفت: در این مدت تعداد توانخواهان کارتن خواب که از سامانسراهای خاوران و لویزان در مراکز نگهداری پذیرش شده‌اند؛ ۷۰ نفر بوده که از این تعداد ۳۲ نفر زن و ۳۸ نفر مرد هستند. 

به گفته وی همچنین در این مدت` ۱۸۲ نفر با کم توانی ذهنی بالای ۱۴ سال، ۲۶ نفر با کم توانی ذهنی کمتر از ۱۸ سال و ۴۴ نفر با معلولیت جسمی و حرکتی پذیرش شده‌اند. همچنین در این مدت ۱۶۶ سالمند و ۲۲۶ بیمار اعصاب و روان و ۵۸۶ نفر مجهول الهویه پذیرش شده‌اند. 

وی اظهار داشت: متاسفانه باعدم تثبیت قیمت‌ها و شرایط اقتصادی امروز، مراکز نگهداری تحت نظارت سازمان دچار افزایش هزینه می‌شوند و به دلیل ثابت بودن یارانه‌ها در طول حداقل یکسال و ناکافی بودن یارانه برای نگهداری یک نفر در ماه و همچنین با در نظر گرفتن اینکه افراد پذیرش شده در مراکز سازمان بهزیستی دارای هزینه‌های اضافه‌ی دارویی و نگهداری هستند، روند جانمایی‌ها و تصمیم‌های اخذ شده در کمیته‌های تخصصی سازمان برای جانمایی با مشکل مواجه می‌شود و مدیران مراکز رغبتی به پذیرش افراد به خصوص افراد مجهول الهویه ندارند و برخی هم از پذیرش سرباز می‌زنند، این در حالی است که دولت و ما در برابر این افراد تکلیف قانونی داریم و تمام این افراد با احکام قضایی به سازمان معرفی می شوند.

کرمی خاطرنشان کرد: امیدواریم با تلاش شبانه روزی مدیرکل بهزیستی استان تهران و مدیران کشوری سازمان بهزیستی که دلسوزانه پیگیر کمک به این افراد هستند، نتیجه لازم را بینیم و با تامین منابع لازم و با حمایت از بخش غیر دولتی بتوانیم مشکلات این افراد را کمتر و دسترسی آن‌ها به خدمات دولت را تسهیل کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز