خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

تشریح جزئیات کاهش فرایند صدور پروانه در پایتخت/ دور زدن قانون مدنظر نیست

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۴۸۴۸

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران جزئیات کاهش فرایند صدور پروانه در پایتخت را تشریح کرد.

«مهدی عباسی» رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تشکیل قرارگاه جمعیت توسط شهرداری تهران جزو وظایف این مجموعه تعریف می‌شود یا خیر؟ اظهار کرد: از نظر من شهرداری باید به عنوان مدیر شهری در تمامی شئونات ورود کند. شهرداری باید به عنوان مدیر شهر باشد. اگر این اتفاق رخ داد و سیاست‌گذاری‌ها و برنامه ریزی‌ها به صورت یکپارچه برای آن هدف متمرکز شود نتایج مطلوب‌تر می‌شود. 

او ادامه داد: این یک اصل است و در نتیجه در مسائل فرهنگی، محیط زیستی و مسائل اجتماعی مواردی است که شهرداری تهران می‌تواند ورود کند و نقش آفرینی داشته باشد. 

عباسی در واکنش به اینکه آیا بودجه شهرداری به اندازه‌ای است که در این مساله نیز ورود کند؟ اظهار کرد: وقتی این اتفاق رخ دهد، آن بخشی از تکالیف که به عهده دولت است تحت راهبری شهرداری تهران پیش می‌رود که آن هم بودجه مشخص خود را دارد. 

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در تذکر خود به شهرداری اشاره کردید که اگر قرار است تکلیفی برای شهرداری در حوزه مسکن باشد باید در زمینه بافت فرسوده باشد، اظهار کرد: ما چون هنوز ابعاد مختلف این قرارگاه را نمی‌دانیم، یکسری از اصول حوزه شهرسازی و دغدغه‌های کمیسیون و خودم را مطرح کردم. در نتیجه تولید مسکن یک امر فوری و ضروری است و این امر را انکار نمی‌کنیم اما چند اصل در تولید مسکن باید مورد توجه قرار گیرد. 

او ادامه داد: یکی از موارد رعایت استانداردهای ساخت و ساز چه از نظر کیفیت ساخت و چه از نظر کیفیت بخشی به زندگی سکونتگاهی است. اگر مسکنی تولید می‌شود باید به عنوان الگو و نمونه از آن مسکن در آینده یاد شود. دومین مورد اولویت در هدایت تولید مسکن به سمت احیا و نوسازی بافت فرسوده است. 

عباسی اضافه کرد: چرا که اگر نیاز مسکن تهران را در جای دیگری تامین کردیم حتی اگر به زمین‌های ذخیره شهری کاری نداشتیم و بافت فرسوده بدون مداخله ماند در آینده باید به عنوان یک نقطه بحرانی از آن یاد کرد. در نتیجه هدایت ساخت و ساز به سمت نوسازی بافت فرسوده یک اولویت است. 

او درباره کوتاه‌سازی فرایند صدور پروانه که به گفته معاون شهردار برخی از نکات ایمنی قرار است فاکتور گرفته شود، اظهار کرد: تسریع فرایند صدور پروانه بسیار واجب، لازم و ضروری است اما رعایت اصول و فرایندها از آن هم واجب تر است. باید موانع صدور پروانه را برطرف کنیم که می‌تواند کم کاری، دوباره کاری‌ها، عدم تمرکزگرایی و نظام غیرهوشمند باشد. 

عباسی در واکنش به اینکه راهکار شهرداری برای کاهش زمان صدور پروانه متفاوت است، اظهار کرد: راهکار شهرداری را بررسی خواهیم کرد. 

رئیس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای شهر تهران تاکید کرد: الزاما برای کاهش صدور پروانه حذف فرایندها مد نظر نیست بلکه حذف فرایندهای زاید مد نظر است. 

او با تاکید بر اینکه رعایت قانون یک اصل است، گفت: در کاهش زمان صدور پروانه دور زدن قانون مدنظر نیست. 

عباسی با بیان اینکه با شهروندسپاری نیز می‌توانیم فرایند صدور پروانه را کاهش دهیم گفت: یعنی بخشی زیادی از عملیات تقاضا و پیشرفت در مرحله صدور پروانه توسط خود شهروند اتفاق بیفتد. الان این امکانات در قالب هوشمند و بستر مجازی موجود است و باید بتوانند برپایه هوشمندسازی بخشی از آن را انجام دهند. 

او اضافه کرد: بخش دیگر این است که از تمرکز خارج شویم. رعایت ضوابط ایمنی و آتش نشانی ضروری است اما مفهومش این نیست که حتما یک سازمان بخواهد برای کل تهران نظر بدهد. همان قوانین و استانداردها می‌تواند در سطح شهر تهران توزیع شود و در سطح مناطق برای آن تصمیم بگیرند و این سرعت را بالا می‌برد. آگاهی بخشی به شهروندان برای اینکه فرایندی را قبل از اینکه به صورت ناقص دنبال کنند از ابتدا کامل و با آگاهی و با اسناد و مستندات کامل طی کنند بخشی از کاهش فرایند صدور پروانه است. 

عباسی افزود: عدم ماندگاری پرونده در کارتابل همکاران ما در معاونت شهرسازی در مناطق مورد دیگری است که در کاهش زمان صدور پروانه اثرگذار است. استانداردها باید رعایت شود و مدت زمان مجاز ماندگاری پرونده‌ها تعیین تکلیف شود. بارگذاری لایه‌های حریم شهری در طرح تفصیلی، استعلام برخط با سازمان ثبت و اسناد، کمیسیون ماده ۱۲، میراث و نهادهای امنیتی دیگر مواردی هستند که در تسهیل فرایند صدور پروانه اثرگذار هستند. 

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اضافه کرد: تکمیل شناسنامه باغات شهر تهران برای کاهش فرایندها نیز از دیگر موارد است. در نتیجه الزاما برای حذف فرایندها دور زدن قانون راهکار نیست. 

او در واکنش به اینکه آیا سیاست شهرداری در زمینه کاهش فرایند صدور پروانه با مواردی که شما مطرح کردید برابر نیست، اظهار کرد: آنچه که در شورا به عنوان سیاست داریم این موارد است.در شهری برای زندگی رعایت استانداردها، رعایت سرانه‌ها و نگاه به جنبه اجتماعی و روانی انسان نیز یک اصل اساسی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز