خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

طرح مجلس برای اعمال تخفیف در شرایط سنی معلمانِ باسابقه در آزمون استخدامی/ توضیح درباره اختصاص کد کارمندی به حق‌التدریسی‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۳۴۵۴

رئیس کمیته آموزش کمیسیون آموزش مجلس از طرح مجلس برای اعمال تخفیف در شرایط سنی معلمانِ باسابقه در آزمون استخدامی خبر داد.

«مهدی اسماعیلی» رئیس کمیته آموزش و تحقیقات کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در مورد تشکیل کمیته برای رسیدگی به وضعیت استخدامی معلمانی که هنوز شرایط آن‌ها نامشخص است، گفت: موضوعی که در مجلس آن را پیش می‌بریم، مسئله تعیین تکلیف استخدام تعدادی از معلمانی است که در مدارس کار می‌کنند، اما هیچ رابطه استخدامی با آموزش و پرورش ندارند. به طور مثال شرکت‌ها به صورت پیمانکاری معلم تربیت می‌کنند و به مدارس می‌فرستند و آموزش و پرورش با آن پیمانکار رابطه مستقیم دارد نه با معلم. این معلمان چندین سال است که کار کرده‌اند و هیچگونه جایگاهی در آموزش و پرورش برای آن‌ها تعیین نشده که بتوانند بعد از چند سال در این سازمان استخدام شود.

وی ادامه داد: طرحی که ما در مجلس جلو می‌بریم هم در مورد همین مسائل است. این معلمان با کمترین دریافتی کار معلمی را در پیش گرفته‌اند و کمک کرده‌اند که سیستم آموزشی ما دچار اختلال نشود. ما طرحی را آماده کرد‌ه‌ایم تا وضعیت استخدام این افراد هم مشخص شود چون ما مصوبه قانونی در این باره نداریم و به همین دلیل تصمیم گرفتیم راهکاری قانونی پیدا کنیم تا وضعیت این تعداد معلم را با توجه به آنچه در طرح آمده، مورد بررسی قرار بدهیم تا این معلمان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش با ضریب شرکت کنند. ما برای این طرح فوریتی در مجلس درخواست کرده‌ایم که در نوبت عادی قرار نگیرد و زودتر این مسئله جمع‌بندی شود.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت معلمان قرآنی و طرح مهرآفرین که پیش از این هم درمورد رسیدگی به وضعیت آن‌ها صحبت شده بود، در این کمیته مورد بررسی قرار می‌گیرند یا خیر، توضیح داد؟ بله، حتی معلمان مدارس غیردولتی، برون‌سپار هم شامل حال این کمیته می‌شوند. ما چند ماه است این طرح را در کمیته آموزش و پرورش که مسئولیتش با بنده است، بررسی کردیم و بعد از تصویب طرح در کمیته، حالا در نوبت طرح در صحن مجلس قرار دارد و تقاضا دادیم این نوبت از حالت عادی خارج شود و ۷۰ نماینده هم برای بررسی خارج از نوبت آن را امضا کردند تا طرح در صورت تصویب، زودتر مراحل قانونی خودش را طی کند تا بتوانیم برای سال آینده، برای این معلمان کاری کرده باشیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا این طرح الزام استخدامی برای معلمان در آموزش و پرورش ایجاد می‌کند یا خیر؟ اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای دارد که اجازه نمی‌دهد بدون آزمون این افراد را استخدام کنیم و اتفاقا این افراد متقاضی دارای صلاحیت‌هایی هم هستند، اما شورا این الزام را ایجاد کرده که هر استخدامی باید بر مبنای آزمون صورت بگیرد. ما هم برای اینکه بین کسی که تازه فارغ التحصیل شده و متقاضی استخدام در آموزش و پرورش است با کسی که سالهاست زحمت کشیده و با این مشکلات و دریافتی ناقص و کم، کار معلمی را ادامه داده، فرقی وجود داشته باشد. از نظر سن تخفیفی هم به این افراد با سابقه داده‌ایم تا به اندازه سوابق کار از شرط سن آن‌ها کم شود به این ترتیب به طور مثال اگر فردی پنج سال سابقه کار دارد، پنج سال بخشودگی سنی شامل حالش می‌شود، همچنین همانطور که پیش‌تر هم گفتم ضریبی برای آن‌ها در آزمون استخدامی در نظر گرفته‌ایم. این ضریب به ازای هرسال سابقه کار ۱/۱ است که در آزمون برای آن‌ها لحاظ می‌شود و به این ترتیب چنین معلمی در رتبه‌بندی در جایگاه بهتری قرار می‌گیرد.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که در این روند آیا ممکن است معلمی به دلیل نداشتن شرایط مورد نظر با وجود سابقه کار کنار گذاشته شود، گفت: لزوما اینطور نیست که همه معلمان به کار گرفته شوند. به هرحال آزمون است و با وجود این ضریب و تخفیف‌ها هرکسی توانست در آزمون پذیرفته شود، موفق شده است. به هرحال متقاضی زیاد است و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر در آن شرکت می‌کنند و طبیعتا آموزش و پرورش این تعداد نیرو نیاز ندارد و به هرحال یک عده‌ای ریزش پیدا می‌کنند. ما شرایط تسهیل‌گری را آماده کرده‌ایم تا این معلمان خودشان را بالا بکشند، اما این تسهیلات به این معنا نیست که با وجود ضریب حتما در آزمون پذیرفته می‌شوند. در واقع ضریب رقابت را برای این معلمان آسانتر می‌کند و آن‌ها را جلوتر از دیگر رقبا قرار می‌دهد.

رئیس کمیته آموزش و تحقیقات کمیسیون آموزش مجلس در ادامه در مورد بحث کدکارمندی که وزیر آموزش و پرورش بهمن ماه سال گذشته مطرح کرده بود توضیح داد: ما گروهی از معلمان را داریم که در دانشگاه فرهنگیان دوره کارآموزی (پودمانی یکساله) گذرانده‌اند و در واقع همه شرایط را برای استخدام طی کرده‌اند، یعنی هم آزمون داده‌اند و پذیرفته شده‌اند و هم مسائل گزینش‌شان حل شده و فقط منتظر یک کد هستند یعنی کد پرسنلی می‌خواهند.

وی افزود:‌ برخی از افرادی که در آموزش و پرورش مشغول کار هستند شامل دانشجویان مرحله اول و دوم می‌شوند که کد گرفته‌اند، اما عده‌ای دیگر، دقیقا شامل همان شرایط گروه اول و دوم هستند، یعنی همه مراحل قانونی را طی کرده‌اند، اما فعلا در آموزش و پرورش مشغول نشده‌اند و در واقع هنوز کلاس ندارند. این افراد در مرحله سوم و چهارم قرار می‌گیرند. درمورد این افراد سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و آموزش و پرورش تفاهم‌نامه‌ای نوشته‌اند و قرار است اوایل سال تحصیلی آینده که به آن‌ها کلاس می‌دهند، مشمول دریافت کد پرسنلی یا شناسه پرسنلی خواهند شد.

او ادامه داد: افراد پذیرفته شده از طریق ماده ۲۸ کسانی هستند که در آزمون شرکت می‌کنند و پذیرفته شدگانشان به دانشگاه فرهنگیان معرفی می‌شوند تا یک دوره پودمانی یکساله ببینند. قبول شدگانی که دوره یکساله را می‌بینند، فارغ التحصیل دوره می‌شوند و همه شرایط برای آن‌ها برای دریافت کد شناسه فراهم می‌شود. اما این متقاضیان به دو مرحله تقسیم شده‌اند و در مجموع حدود ۳۵ تا ۳۶ هزار نفر بودند و یک سری از آن‌ها در آموزش و پرورش کار می‌کردند و کلاس هم داشتند و برای گرفتن کد شناسه در اولویت قرار گرفتند و درنهایت کد شناسه هم دریافت کردند و حکم‌شان هم صادر شد، اما دسته‌ای دیگر از آن‌ها، کلاسی در مدرسه نداشتند و سال دیگر به شرطی که آموزش و پرورش به آن‌ها کلاس بدهد، کد شناسه دریافت خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز