خبرگزاری کار ایران

در واکنش به فوت دانش‌آموز هفت ساله مطرح شد:

منتظر نتایج کالبد شکافی "مرسانا خزائی" هستیم/ پزشک قانونی علت فوت را ایست قلبی اعلام کرده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۵۸۸۹

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان همدان در واکنش به فوت دانش آموز مرسانا خزائی بر اثر کرونا گفت: مرسانا خزائی برای شرکت در مسابقات فدراسیون خارج از آموزش و پرورش به سمنان رفته بود و در تاریخ ۱۷ بهمن ماه نیز به علت ابتلا به کرونا در مدرسه غایب بوده است.

"عبدالله جعفری" معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به فوت مرسانا خزائی دانش آموز هفت‌ساله که گفته می‌شود بر اثر کرونا جان باخته است، بیان کرد: طی هفته گذشته ما دو حادثه تلخ ناشی از فوت دو دانش آموز در استان همدان را داشتیم که از سرمایه‌های بزرگ ما بودند؛ یک مورد دانش آموز مرسانا خزائی بوده است که در مدرسه غیردولتی فرزانه اداره آموزش و پرورش شهر همدان مشغول به تحصیل بودند. از طرف دیگر یک دانش آموز ۱۴ساله در نهاوند را داشتیم که بر اثر تصادف جان خود را از دست داد و خانواده ایشان اعضای بدن وی را به چهار نفر اهدا کردند.

وی در ادامه با اشاره به علت فوت مرسانا خزائی بیان کرد: به گفته خانواده مرحومه، مرسانا خزائی با برنامه ریزی برای شرکت در یک دوره‌ای از مسابقات اسکیت در مسابقه برون استانی شرکت می‌کند و طی یک روز به استان سمنان می‌رود.

جعفری گفت: این مسابقه تحت نظر فدراسیون مربوطه بوده یعنی از اردوهای آموزش و پرورش نبوده، زیرا  تقریبا دو سال است که تمام اردوهای ما به خاطر کرونا تحت شعاع قرار گرفته است، اما فدراسیون‌ها برنامه خود را برگزار می‌کنند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان همدان توضیح داد: در آن زمان استان ما در وضعیت آبی یا زرد قرار داشت. این دانش آموز در آن مسابقات شرکت کرده است اما از تاریخ ۱۳ تا ۱۶ بهمن همدان به خاطر برودت هوا، آموزش را به شکل غیرحضوری ادامه داد. در تاریخ ۱۷ بهمن ماه این دانش آموز به علت ابتلا در مدرسه غایب بوده و متاسفانه در۱۸ بهمن ماه جان خود را از دست داد.

وی افزود: خانواده محترم این دانش آموز پیگیر علت فوت ایشان هستند. درعین حال در گزارش اولیه علت فوت ایست قلبی عنوان شده اما خانواده اصرار کرده‎اند که وی به کرونا مبتلا شده است در حالی که دانش آموز با آزمایش pcr منفی در مسابقات حضور پیدا کرد.

جعفری اضافه کرد: گفته خانواده دانش آموز مبنی بر اینکه مرسانا خزائی صرفا بر اثر کرونا از دنیا رفته است برای ما محترم است اما ما منتظر جواب آزمایشات پزشکی هستیم. از زمانی که دانش آموز مرسانا خزائی با pcr منفی در مسابقات خارج از آموزش و پرورش شرکت کرده است تا روز فوت، حتی یک روز هم درمدرسه نبوده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان همدان در پاسخ به این سوال که آیا این دانش آموز بیماری زمینه‌ای داشته است؟ گفت: علت فوت به خانواده مرحومه ایست قلبی اعلام شده، حتی کالبد شکافی هم صورت گرفته است و قطعا باید منتظر نتیجه آزمایشات و کالبد شکافی ماند.

وی در پاسخ به این سوال که گفته شده آموزش و پرورش موظف به پرداخت غرامت ۱۵ میلیونی است، آیا این موضوع صحت دارد؟ گفت: فعلا این مساله مطرح نیست و در زمان دلجویی همکاران فرهنگی و حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان در منزل والدین دانش آموز، چنین مسائلی مطرح نبوده است. دلیل فوت ایشان را باید پزشکی قانونی اعلام کند که فعلا در وهله اول به خانواده مرحومه ایست قلبی اعلام شده است. این اتفاق تلخ همه ما را آزرد ولی دلیل اصلی ابتلای دانش آموز به کرونا، مدرسه نبوده است.

جعفری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه که آمار دانش آموزان مبتلا به کرونا در استان همدان چقدر است؟ گفت: آمار دقیق ابتلا را زمانی می‌توان اعلام کرد که آزمایش‌های pcr مثبت اعلام شود. طبق آخرین آمار، روز گذشته یک دانش آموز زیر ۱۸ سال ما بستری بود که از نوع حاد هم نبوده است.

وی درباره شروع واکسیناسیون بالای پنج سال در استان همدان گفت: ما در استان همدان واکسیناسیون جمعیت ۵ تا ۱۲ سال را هم آغاز کرده‌ایم که به حدود ۸ درصد رسیده است. همچنین سنین ۱۲ تا ۱۸ سال به میزان ۹۸ درصد واکسینه شده‌اند. واکسن مورد استفاده برای سن بالای ۵ سال سینوفارم و پاستوکووک است.

جعفری گفت: لازم به ذکر است که در استان همدان تعداد یازده هزار و ۷۰۰ کلاس درس فیزیکی داریم که ۷۵ درصد آن‌ها از ابتدای سال تحصیلی طبق دستور العمل ویژه ۰۶، با حمایت استاندار همدان به فن تهویه مجهز شدند و اعتباری بالغ بر پنج میلیارد تومان برای آن تقبل شده است. اما شدت سرایت امیکرون تدابیر ویژه‌تری را طلب می‌کند که همه در این خصوص تلاش خود را می‌کنند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان همدان در پایان گفت: با توجه به رنگ‌بندی که وجود دارد ۵ شهرستان استان همدان به رنگ قرمز درآمده‌اند و تدبیرهای لازم در این زمینه اندیشیده شده است. تا پایان بهمن ماه مدارس به شکل غیرحضوری اداره خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز