خبرگزاری کار ایران

"پارک دانشجو" یکی از کانون‌های آسیب اجتماعی در تهران

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۸۱۷۶

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران پارک دانشجو را به عنوان یکی از کانون‌های آسیب اجتماعی در شهر تهران معرفی کرد و گفت که وجود برخی آسیب‌دیدگان اجتماعی در این پارک این بوستان را از حیث استفاده خانوادگی خارج کرده که قطعا باید معاون منطقه و کنشگران برای این موضوع برنامه داشته باشند.

به گزارش ایلنا، عصر دیروز اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با حضور در منطقه ۱۱ شهرداری تهران ضمن بازدید از پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی این منطقه با شهردار، مدیران، کارکنان و تعدادی از فعالان حوزه فرهنگی و اجتماعی منطقه جلسه مشترکی را برگزار کردند. 

در این جلسه نرگس معدنی‌پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به چالش‌ها و ظرفیت‌های موجود در منطقه یازده شهرداری تهران اظهار داشت: این منطقه از نظر تعداد جمعیت سالمند جزء ۱۰ منطقه اول تهران به حساب می‌آید که این موضوع یک چالش مهم به حساب می‌آید، از سوی دیگر پارک دانشجو در محدوده شهرداری منطقه ۱۱ فرصت‌ها و چالش‌هایی را برای منطقه به وجود آورده است. 

وی ادامه داد: ضرورت تامین همراه سرا برای بیمارستان‌های این منطقه از موضوعات دیگری است که می‌بایست برای آن‌ها چاره اندیشی صورت گیرد. 

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران بر ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه فرهنگی و اجتماعی و ورزشی برای اقشار مختلف از جمله بانوان در منطقه تاکید کرد و بیان داشت: به همان میزان که ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز دارای اهمیت است توجه به محتوای آن‌ها نیز موضوعی مهم و کلیدی در مواجهه با چالش‌های اجتماعی به حساب می‌آید. بر همین اساس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با همکاری متقابل مناطق در حوزه زیرساخت‌ها بررسی‌های لازم را انجام خواهد داد و بر اساس برنامه پنج‌ساله سوم که دو سال از آن باقی مانده در بودجه سال ۱۴۰۱ اقدامات و طرح‌ها را تعریف خواهد کرد. 

معدنی‌پور ادامه داد: کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران پس از گذشت ۵ ماه از عمر این شورا تمام موضوعات مرتبط با این کمیسیون را بررسی و سیاستگذاری‌ها و هدفگذاری‌ها لازم را برای ۴ سال اینده تبیین کرده که امیدواریم با همکاری مناطق برای سال ۱۴۰۱ و سال‌های اتی در حوزه فرهنگی و اجتماعی برنامه ریزی و بودجه ریزی مناسبی داشته باشیم. 

این عضو شورای شهر تهران بر ضرورت نگهداشت مجموعه‌های فرهنگی اجتماعی موجود در سطح مناطق تاکید کرد و گفت: نگهداشت مجموعه‌هایی که هم اکنون در اختیار داریم و اوورهال مجموعه‌ها به دلیل اینکه مدت‌ها به انها توجه نشده می‌بایست در اولویت قرار گیرد. اولویت ما تکمیل زیر ساخت‌هایی است که نیمه تمام هستند و ضرورت دارد که این پروژه‌ها زودتر به اتمام برسند. 

این مقام مسئول با بیان اینکه محتوا پیشران زیرساخت هاست و می‌بایست به آن توجه ویژه‌ای شود، گفت: ما زیر ساخت را ایجاد میکنیم ولی اگر به محتوا و کاربری‌های آن توجه نشود و از سوی دیگر نظارت صحیحی بر حسن اجرا نداشته باشیم عملا می‌توان گفت که صرف ایجاد زیر ساخت نمی‌تواند ثمره مثبتی را به همراه آورد. 

معدنی‌پور در ادامه سخنان خود به چالش‌های موجود در پارک دانشجو نیز اشاره کرد و بیان داشت: به دلیل آنکه در اجرای پروژه‌های فرهنگی و هنری در پارک دانشجو توجه نکرده‌ایم آسیب‌هایی در آن ایجاد شده است و اساسا برای پیشگیری از ایجاد آسیب اجتماعی لازم است که ضمن توجه بیشتر به اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری، به سمت تبدیل شهر تهران به شهر خانواده محور حرکت کنیم. توجه به کارکرد نهاد خانواده، ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی، تفریحات سالم، مدیریت اوقات فراغت در شهر ازجمله مواردی است که باعث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خواهد شد. 

وی در پایان خاطر نشان ساخت: برای کاهش و کنترل آسیب‌ها نیز باید نگاه تخصصی و علمی به موضوعات داشته باشیم که این رویکرد تخصصی در کمیسیون فرهنگی اجتماعی و کمیته‌های تخصصی آن مدنظر و مورد توجه است. 

در ادامه این جلسه سید احمد علوی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران بیان داشت: تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی در سطح محلات اولویت دوره جدید است اما با این وجود با توجه به محدودیت‌هایی که پیش روی قرار دارد باید اولویت‌بندی انجام دهیم. باید به این نکته توجه شود که نمی‌شود همه موضوعات و مشکلات را در یک بازه زمانی کوتاه حل کرد چرا که چهار سال توقف در شهر داشتیم و حل مشکلات ناشی از این موضوع در طی چند ماه شدنی نیست. 

وی ادامه داد: برای مثال در چهار سال گذشته هیچ کمکی به مساجد نشد و این طبیعی است که یک انباشتی ایجاد کند و حل مشکلات را با چالش رو به رو سازد. 

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به چالش‌های موجود در راسته کتاب و راسته پهنه رودکی بیان داشت: خواهشی را از شهرداری داشتیم تا در این حوزه‌ها سنجش مجددی را انجام دهند. الان خود منطقه میگوید که پهنه رودکی بافت ما را بهم می‌زند در شرایطی که بر اساس تعریف پهنه فرهنگی می‌بایست هویت محله را حفظ کند. 

وی ادامه داد: راسته پهنه رودکی هم اکنون پر از کافه، رستوران و تماشاخانه شده است که مخاطبان این مراکز مشخص هستند. هم اکنون اسیب‌های اجتماعی در این محدوده ایجاد شده است. باید تعریف ما از پیاده راه درست باشد چرا که پیاده راه باید هویت محدوده را حفظ کند لذا این پهنه‌های جدید تعریف شده حتما مورد بازبینی قرار گیرد

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تهدید ایجاد شب مردگی در منطقه ۱۱ شهرداری گفت: این یک معضل اساسی است که بایستی برای آن تدبیر کرد لذا باید با حوزه شهرسازی در این خصوص بحث شود. این پهنه‌ها و تغییر کاربری‌ها دارد کار دستمان میدهد. 

وی گفت: شهرداری منطقه ۱۱ از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است. طی بازدیدی که از منطقه داشتیم اینجا می‌تواند به قطب گردشگری تبدیل شود. 

 شمس احسان: باید شاهد بالندگی در منطقه ۱۱ باشیم

زهرا شمس احسان دیگر عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه به ارزیابی‌های صورت گرفته ار مناطق طی ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: از زمانی که در شورای شهر مستقر شدیم وضعیت مناطق مورد ارزیابی و رصد قرار گرفت و از سوی دیگر سیاست‌گذاری‌های راهبردی برای حوزه فرهنگی و اجتماعی را به همراه همکارانمان در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی احصا کردیم. امروز در تمام حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی سیاست‌ها مشخص شده و ما می‌دانیم در طول این ۴ سال می‌خواهیم چه سیاست‌هایی را در شهر تهران در حوزه فرهنگی و اجتماعی پیاده کنیم. 

وی ادامه داد: در اینجا نکته مهم این است که پس از ابلاغ سیاست‌ها شهرداری و به ویژه معاونت اجتماعی برنامه اقدام و عمل مناسب خود را در مناطق ارائه کند و مناطق نیز در این زمینه فعال عمل کنند چرا که متناظر با برنامه‌ها ما ردیف اعتباری را مصوب می‌کنیم و بر اساس سیاست‌ها چشم انتظار بارخورد هستیم. 

این عضو شورای شهر تهران بیان داشت: خواهشم این است که دوستان حوزه فرهنگی اجتماعی منطقه و شهردار جلساتی را به منظور هم افزایی با اعضای کمیته‌ها و رئیس کمیسیون برگزار کنند تا از این طریق با سیاست‌ها بیشتر آشنا شوند تا بتوانند متناظر آن در منطقه راهبرد عملیاتی داشته باشند. 

وی با اشاره به تمرکز بناهای تاریخی و فرهنگی در منطقه ۱۱ تهران گفت: با توجه به این تمرکز به نظر می‌رسد ما هر روز می‌بایست شاهد بالندگی این منطقه باشیم اما متاسفانه چالش‌هایی در حوزه اسیب‌های اجتماعی دیده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به فضاهای بی‌دفاع شهری، تردد افراد بی‌خانمان، تجمع دست فروش‌ها در گذرها و پیاده روها و خرید و فروش وسایل سرقتی در این منطقه اشاره کرد. 

شمس احسان ادامه داد: ما باید چالش‌ها و سیاست‌ها را تبیین کنیم و معاونت اجتماعی منطقه باید بر اساس این چالش‌ها راهبردهایی را داشته باشد. باید چالش‌ها را به صورت عمیق بررسی کنیم. از سوی دیگر متاسفانه سرانه فضای فرهنگی اجتماعی منطقه پایین است که انتظار می‌رود شهردار منطقه در کمترین زمان ممکن با بررسی علمی و ظرفیت‌سنجی منطقه پیشنهادات خودش را در قالب طرح مطرح و به صورت یک برنامه عملیاتی ارائه دهد تا شاهد توسعه کمی و کیفی زیرساخت‌های فرهنگی اجتماعی منطقه باشیم. باید در سال ۱۴۰۱ و سال‌های اتی ارام ارام شاهد کاهش نرخ مشکلات در سطح منطقه یازده باشیم. 

وی در ادامه سخنان خود پارک دانشجو را به عنوان یکی از کانون‌های آسیب اجتماعی در شهر تهران معرفی کرد و گفت: وجود برخی از اسیب دیدگان اجتماعی در این پارک این بوستان را از حیث استفاده خانوادگی خارج کرده که قطعا باید معاون منطقه و کنشگران برای این موضوع برنامه داشته باشند. همچنین تجمع گاه و بیگاه افراد معتاد متجاهر در اطراف ساختمان تئاتر شهر نیز فضا را برای خانواده‌ها نا امن کرده است

وی نابرابری و اختلاف طبقاتی بین شمال و جنوب منطقه را یک مساله مهم دانست و گفت: محلات کمتر برخوردار و دارای بافت فرسوده از جمله عباسی، انبار نفت، هلال احمر و راه اهن نیازمند یک بازبینی جدی هستند و شهرداری منطقه در مورد اسیب‌های موجود در این محلات می‌بایست پژوهشی همه جانبه را به انجام برساند. 

شمس احسان وجود اصناف مزاحم و الاینده در خیابان قزوین و هلال احمر و وجود راسته‌های تعمیر و فروش موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم خودرو در محورها اصلی این منطقه را عاملی مهم در ایجاد آلودگی صوتی و بصری دانست و بیان کرد: مباحث اجتماعی و فرهنگی صرفا با حضور یک معاونت در شهرداری نمی‌توانند مرتفع شوند بلکه در صورت مشارکت سایر معاونت‌ها مشکلات حل شدنی هستند. . 

وی خاطر نشان ساخت: ما در حال آماده کردن شهر برای حضور خانواده هستیم. شهر هم اکنون اماده نیست. 

به گزارش پایگاه خبری شورای اسلامی شهر تهران، این عضو شورای شهر تهران در پایان سخنان خود بر ضرورت ایجاد همراه سرا برای سه بیمارستان موجود در سطح منطقه که خدماتی در سطح کشور به مردم می‌دهند تاکید کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز