خبرگزاری کار ایران

در صحن شورای شهر تهران اعلام شد؛

وجود ۲۰ هزار کودک کار در شهر تهران

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۹۶۰۲

عضو شورای شهر تهران از وجود ۲۰ هزار کودک کار در شهر تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زهرا شمس احسان در جلسه امروز شورای شهر تهران پس از استماع صحبت‌های رئیس سازمان بهزیستی در تذکری گفت: بدون تردید اصلی‌ترین نهاد دولتی در جهت ساماندهی اقشار آسیب‌پذیر جامعه، سازمان بهزیستی است. بهزیستی از چندین جهت وظایف و مسئولیت‌های سنگینی را عهده‌دار است.

او ادامه داد: طبق ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف شد نسبت به تهیه طرح جامع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی به گونه‌ای عمل کند که آسیب‌های اجتماعی در انتهای برنامه به ۲۵ درصد میزان کنونی کاهش یابد. در بندهای ذیل این ماده تدوین سالانه اطلس آسیب‌های اجتماعی، تسهیل اشتغال برای کلیه مددجویان واجد شرایط و تدوین نظام جامع رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها مورد تاکید و تکلیف قرار گرفته است. با این حال طی بازدید‌های اینجانب از محدوده‌های دارای آسیب و گفتگوی رودررو و مستقیم با معتادین متجاهر، جدی‌ترین مساله این عزیزان پس از گذراندن دوره پاکسازی و سم‌زدایی و بازگشت به جامعه، فقدان تمهیدات مناسب جهت ارائه تسهیلات اشتغال و بازار کار مناسب است.

شمس احسان گفت: به دلیل‌ عدم پشتیبانی و توانمندسازی مطلوب، این افراد پس از مدتی مجدد به روند گذشته خود بازمی گردند. ایجاد نظام جامع حمایت اجتماعی، با تعریف و تدقیق گروه‌های هدف و مصادیق و ساز و کارهای حمایت مالی، حمایت شغلی، حمایت‌های روانی اجتماعی، مراقبت اجتماعی، حمایت از توسعه کارآفرینی و اشتغال متناسب با وضعیت این گروه‌های آسیب‌پذیر و تکمیل فرایند خروج از چرخه آسیب، مورد انتظار است.

او با بیان اینکه  یکی از ظرفیت‌های سازمان بهزیستی «مراکز جامعه‌پذیری و توانمندسازی بهبودیافتگان» است اظهار کرد: قرار است افراد بهبودیافته از دام اعتیاد اغلب بی‌خانمان را به زندگی اجتماعی برگرداند. با توجه به نیاز جدی چنین اقدامی، چند مرکز فعال در این زمینه وجود دارد؟ چه برنامه‌ای برای توسعه این دست مراکز در دستور کار است؟ شمس احسان با اشاره به عزم این دوره مدیریت شهری درباره احیاء مراکز «بهاران» گفت: قرار است به ارایه خدمات شش‌گانه شامل اسکان، تغذیه، بهداشت، مهارت آموزی و کارآفرینی، اصلاح رفتار و تسهیل بازگشت به خانواده و جامعه در این زمینه ورود کنیم و با توجه به اینکه شهرداری تهران در مددسراهای خود توان غربال و ارجاع افراد بهبودیافته را به مراکز جامعه‌پذیری دارد؛ لذا انتظار می‌رود در راستای توسعه همکاری‌های هدفمند، امکان و ظرفیت همکاری خود را به شورای شهر اعلام فرمایید.

او در ادامه به هم افزایی مدیریت شهری و سازمان بهزیستی در توانمندسازی و خروج از چرخه حمایت زنان سرپرست تاکید کرد و گفت: برای این منظور جناب آقای قادری بفرمایند سازمان بهزیستی چه برنامه مشخص و چه میزان موفقیت داشته است؟ شهرداری تهران آمادگی همکاری متقابل با سازمان بهزیستی در هم افزایی میان تجارب و اجرای پروژه‌ها را دارد. لازم به توضیح است در حال حاضر با ظرفیت بیش از ۶۰ مرکز کوثر، بیش از ۲۰ بازارچه دائم و مناسبتی، ۱۵ مرکز تسهیل و توسعه کسب و کار و سایر مجموعه‌های حوزه فرهنگی و اجتماعی چنین همکاری متقابلی می‌تواند واجد اهمیت باشد.

وی افزود: یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های جدی بنده ناشی از بی‌توجهی بهزیستی به وظیفه ذاتی در امر پذیرش و ساماندهی افراد سالمند و بیمار بی‌خانمان است که در سالهای اخیر به دلایلی همچون کرونا و کمبود ظرفیت مراکز و تفکیک نبودن مراکز موجود بر اساس شدت آسیب و وضعیت گروه‌های هدف، توان مراقبت تخصصی آن‌ها در سامانسراها و مددسرهای شهرداری ممکن نیست. انتظار می‌رود در دوره مدیریت جنابعالی شاهد چنین نابسامانی نباشیم.

شمس احسان با بیان اینکه طبق ماده دو آیین نامه حمایت از کودکان کار و خیابان، سازمان بهزیستی موظف شده است با همکاری و مشارکت شهرداری و تشکل‌ها و انجمن‌های خیریه، نسبت به شناسایی، جذب و پذیرش و توانمندسازی کودکان اقدام کند گفت: طبق ماده ششم این آیین نامه، تخصیص و تجهیز فضای فیزیکی مناسب جهت اجرای مراحل ساماندهی با شهرداری‌ها است و در حال حاضر شهرداری تهران ۲۵ مرکز پرتو با حدود ۵ هزار کودک تحت پوشش با مدیریت تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد فعال در این حوزه در حال ارائه برنامه‌های آموزشی، مهارت آموزی و توانمندسازی است که با توجه به آمار غیررسمی ۲۰ هزار کودک کار در کلانشهر تهران، توسعه و ارتقای استانداری‌های خدمات این مراکز، در جهت افزایش کودکان تحت پوشش، از اولویت‌های مهم شورای ششم است.

شمس احسان افزود: اما به منظور توفیق این مراکز جهت رشد و شکوفایی کودکان می‌بایست بهره گیری از نیروی‌های مجرب در حوزه‌های حساسی چون مددکاری و روانشناسی در دستور کار قرار گیرد و با توجه به ضعف نظارتی والدین این کودکان، انتظار داریم سازمان بهزیستی به عنوان نهاد تخصصی در این حوزه، با همکاری شهرداری نظارت موثر و مستمر بر فعالیت این مراکز داشته باشد و با تدوین الگوی منسجم و واحد برای کلیه این مراکز و ایجاد نظام جامع آموزش و توان‌افزایی نیروهای انسانی شاغل این مراکز و بهبود فرایندهای خدمت‌رسانی و استانداردسازی و کیفی‌سازی خدمات، شاهد نتایج و عملکرد قابل قبول باشیم.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس میزان اعتبار اسمی حوزه آسیب‌های اجتماعی در طول سال‌های اجرای قانون برنامه ششم توسعه حدود ۱۳۲ درصد افزایش داشته افزود: اما با لحاظ کردن تورم عمومی این رشد به معنای افزایش منابع نبوده و نسبت اعتبار آسیب‌های اجتماعی به کل اعتبارات منابع عمومی دولت در طول پنج سال گذشته کمتر از نیم درصد باقی مانده است.

او ادامه داد: این در حالی است که مسائل اجتماعی ناشی از فقر و نابرابری، پدید آورنده آسیب‌های اجتماعی است. خواهشی که از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی داریم این هست که در فرآیند بررسی و تصویب لایحه بودجه کل کشور ۱۴۰۱، تقویت اعتبارات حوزه اجتماعی، حوزه آسیب‌های اجتماعی و ارائه تسهیلات به اقشار آسیب‌پذیر را جزء اولویت‌ها لحاظ کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز