خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

وضعیت منازل تخریب شده مددجویان کمیته امداد در سی‌سخت ۱۰ ماه بعد از زلزله/ "تولید برق خورشیدی" در منازل روستایی

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۸۸۶۸

۱۰ ماه پس از آن شب سرد و تلخ در بیست و نهم بهمن ماه سال گذشته که زمین‌ با قدرت ۵.۶ ریشتر در زیر پای مردمان سی‌سخت در دامنه کوه دنا لرزید، وقتی از بام شهر سی‌سخت وقتی به شهر نگاه می‌کنی در اکثر نقاط شهر ساخت و ساز منازل مسکونی که در زلزله سال گذشته تخریب یا دچار خسارت شده، قابل مشاهده است. گویا شهر به کارگاهی بزرگ برای ساخت و ساز منازل مسکونی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ۱۰ ماه پس از آن شب سرد و تلخ در بیست و نهم بهمن ماه سال گذشته که زمین‌ با قدرت ۵.۶ ریشتر در زیر پای مردمان  سی‌سخت  در دامنه کوه دنا لرزید با گذر از جاده‌ای پر پیچ و خم به این شهر می‌رسیم. از بام شهر سی‌سخت وقتی به شهر نگاه می‌کنی، در اکثر نقاط شهر ساخت و ساز منازل مسکونی که در زلزله سال گذشته تخریب یا دچار خسارت شده، قابل مشاهده است. گویا شهر به کارگاهی بزرگ برای ساخت و ساز منازل مسکونی تبدیل شده است.

با توجه به اینکه ۸۵۷ خانوار در شهرستان سی‌سخت از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد هستند و در جریان زمین‌لرزه نیز منازل آن‌ها یا به طور کامل تخریب و یا دچار خسارت‌های فراوانی شده بود با کمک‌های بلاعوض که از سوی کمیته امداد برای مددجویان صورت گرفت ساخت‌ خانه‌های مددجویان بلافاصله پس از ارزیابی و تعیین میزان خسارت آغاز شده و امروز شاهد هستیم که تعدادی از این مددجویان در منازل جدید خود ساکن شده‌اند.

وضعیت منازل تخریب شده مددجویان کمیته امداد در سی‌سخت ۱۰ ماه بعد از زلزله/ "تولید برق خورشیدی" در منازل روستایی

تخریب ۱۵۳ واحد مسکونی در زلزله سال گذشته سی‌سخت

قباد مبشری، مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد با ارائه گزارشی از عملکرد کمیته امداد بعد از وقوع زلزله به تحت پوشش بودن ۸۵۷ خانوار در شهرستان سی‌سخت اشاره می‌کند و می‌گوید: همکاران ما در همان روز اول زلزله از منازلی که دچار خسارت شده بودند بازدید به عمل آورده و در اداره کل کمیته امداد استان ستاد مدیریت بحران زلزله را در کمیته امداد تشکیل دادیم.

وی ادامه می‌دهد: در این ستاد دو کارگروه شامل کارگروه آسیب ‌شناسی و دیگری کارگروه پشتیبانی تشکیل شد. در کارگروه آسیب‌شناسی ده تیم در مدت چهار روز وضعیت ۸۵۷ خانوار را ارزیابی کرده و مشخص شد از این تعداد ۳۰۷ خانوار دچار آسیب شده‌اند. همچنین ۱۵۴ واحد مسکونی مددجویان نیاز به تعمیرات کلی داشته و همچنین ۱۵۳ واحد مسکونی به طور کامل تخریب شده بودند.

مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد تصریح می‌کند: در اقداماتی که متعاقبا صورت پذیرفت بلافاصله اقدامات پشتیبانی را انجام دادیم  و در همان ابتدا اسکان اضطراری برای ۵۷ خانوار نیازمند فراهم و ۳۰ تخته چادر به آن‌ها تحویل داده شد. همچنین برای ۴۸ خانوار یخچال و برای ۹۴ خانوار دیگر نیز فرش، برای ۶۰ خانوار اجاق گاز تهیه و همچنین هزار و ۷۴۶ تخته پتو در بین مددجویان تحت پوشش در این منطقه تهیه و توزیع شد. ۸۵۸ بسته معیشتی نیز در همان روزهای اول بین خانوارها توزیع شد.

مبشری با بیان اینکه مساعدت‌های بلاعوض برای ۵۱ خانوار که نیازمند اقدامات درمانی بودند، فراهم شد، می‌گوید: اقدامات مشاوره‌ای نیز به ۵۹ خانوار ارائه شد. همچنین پس از وقوع زمین‌لرزه به ۲۵ پروژه اشتغال‌زایی نیز آسیب وارده شده که رسیدگی به آن نیز در دستور کار قرار گرفته و اقدامات لازم در این راستا انجام شد.

وی با بیان اینکه در همان روزهای ابتدای وقوع زلزله نزدیک به ۷۵۰ میلیون تومان به دستور آقای بختیاری وجه نقد به حساب استان برای کمک به معیشت مددجویان واریز شد، تصریح می‌کند: در جریان زمین‌لرزه ۱۵۷ واحد مسکونی نیز نیازمند تعمیرات بوده و مبلغ ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال به صورت بلاعوض در اختیار کمیته امداد قرار گرفته و کل این پروژه‌ها که نیاز به تعمیرات کلی داشتند از این مبلغ، تعمیرات آن‌ها انجام پذیرفت و در حال حاضر تعمیرات این پروژه‌ها به اتمام رسیده است. ۱۵۳ واحد مسکونی نیز به صورت کامل تخریب شده که از این تعداد تاکنون ۸۰ مورد تحویل داده شده و مابقی نیز در حال انجام کار است و امیدواریم تا اواخر بهمن‌ یا پایان اسفند به اتمام رسیده و به جامعه هدف کمیته امداد تحویل داده شود. در مجموع  نیز برای این ۱۵۳ واحد تخریبی ۳۴۵ میلیارد و ۷۸۰میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

منتظر مساعدت‌های جدید کمیته امداد مرکز برای کمک به مددجویان هستیم

مدیرکل کمیته امداد استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در بحث احداث مسکن هم کمیته امداد و هم بنیاد مسکن مشارکت داشته‌اند و در برخی موارد نیز مددجویان هم مشارکت داشته‌اند، خاطرنشان می‌کند: سقف مساعدت امداد در این بخش مشخص و حدود ۵۰ میلیون تومان بلاعوض است. هر پروژه مسکن بین ۱۸۰تا ۲۰۰ میلیون تومان و بعضا تا ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دارد. البته به دلیل تورم ایجاد شده ما موضوع را به مرکز اعلام کردیم و مقرر شده است تا مساعدت‌های جدیدی در این زمینه به مردم صورت بگیرد.

وضعیت منازل تخریب شده مددجویان کمیته امداد در سی‌سخت ۱۰ ماه بعد از زلزله/ "تولید برق خورشیدی" در منازل روستایی

شهرستان پاتاوه یکی دیگر از شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است که ۱۰ ماه پیش و در جریان زمین‌لرزه ۵.۶ ریشتری دچار خسارت شده است. وضعیت شهر پاتاوه هم مانند سی‌سخت است و هر جا را که نگاه می‌کنی اثری از ساخت و ساز منازل تخریب شده در زلزله دیده می‌شود.

به گفته مبشری جمعیتی بالغ بر ۶ هزار نفر و حدود ۳ هزار خانوار در این بخش از استان تحت پوشش کمیته امداد هستند.

وی با اشاره به اقداماتی که برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد انجام می‌شود، می‌گوید: اقدامات ما در سر فصل‌های گوناگون مانند اطعام مهدوی، اطعام حسینی، زکات، صدقات، ایتام محسنین به مددجویان ارائه می‌شود. کل ایتام در بخش پاتاوه نیز ۱۴۹ نفر هستند همچنین کل ایتام محسنین در این بخش ۲۹۰ نفر بوده که تمامی آن‌ها تحت حمایت ۵۸۶ حامی هستند و در اداره کمیته امداد پاتاوه یتیم بدون حامی نداریم.

مدیرکل کمیته امداد استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۲۵ طرح اشتغال، ۵ طرح کاریابی راه‌اندازی شده و به ۲۲۱ نفر نیز آموزش داده شده است، تصریح می‌کند: همچنین برای ۸۱ خانوار نیز فرصت شغلی ایجاد شده است و ۸۹ خانوار در این بخش از استان نیز خودکفا شده و از تحت پوشش کمیته خارج شده‌اند. همچنین ۹۵۶ خانوار تحت پوشش ما از تبصره ۱۴ هستند. در مجموع حدود ۳ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد در بخش پاتاوه هستند.

وی با اشاره به اینکه در پی وقوع زمین‌لرزه سال گذشته در این استان ۴۷ نفر از خانوارها با مشکل تخریب یا آسیب به مسکن مواجه شده‌اند، می‌گوید: با کمک بنیاد مسکن و کمیته امداد کار ساخت و ساز این خانوارها آغاز شده و در حال حاضر ۲۵ فقره مسکن آماده شده و خانواده‌ها در آن سکنی گزیده‌اند و تا پایان دی‌ماه آماده بهره‌برداری می‌شود. همچنین برای ۱۳۰ خانوار در حوزه پاتاوه تعمیرات انجام شده و حدود ۵۰۰ میلیون تومان برای آن هزینه شده است.

وضعیت منازل تخریب شده مددجویان کمیته امداد در سی‌سخت ۱۰ ماه بعد از زلزله/ "تولید برق خورشیدی" در منازل روستایی

در سال ۱۴۰۰ قریب به ۱۳۳۵ واحد مسکونی را در دست اجرا و اقدام داریم

علاوه بر کمک به ساخت و بازسازی خانه‌های آسیب دیده در پی وقوع زمین‌لرزه سال گذشته در استان کهگیلویه و بویراحمد کمیته امداد در سال ۱۴۰۰ نیز برای ساخت مسکن مددجویان در این استان برنامه‌ریزی کرده است.

مبشری در این باره می‌گوید: در سال ۱۴۰۰ قریب به ۱۳۳۵ واحد مسکونی را در دست اجرا و اقدام داریم که با مشارکت خیرین، بنیادها، ارگان‌ها و سپاه پاسداران برای مردم آماده‌سازی می‌کنیم. این طرح با اعتباری بالغ بر هزار و ۷۳۵ میلیارد ریال در حال اجرا است. از این مبلغ هزار و ۳۳۵ میلیارد ریال نیز وام با بهره ۴ درصد بوده و ۴۰۰ میلیارد هم از صندوق امداد ولایت با بهره صفر است و قریب به هزار و ۱۲۱ میلیارد ریال هم بلاعوض است که توسط کمیته امداد و خیرین متقبل و بدون بازپرداخت به مردم ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه همچنین قریب به ۸۶ هزار متر مربع در دست احداث و اجرا داریم، تصریح می کند: در مجموع نیز چیزی حدود سه هزار مورد گازکشی، ایزوگام، تعمیرات کلی و جزیی در برنامه کاری مان داریم و با اختصاص اعتبار بالغ بر ۵ هزار میلیارد ریال این خدمات رسانی را داشته باشیم.

مدیرکل کمیته امداد استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان می‌کند: خوشبختانه یکی از نقاط قوت ما در ساختمان‌هایی که از سال‌های گذشته احداث کرده بودیم هیچ کدام در زلزله گذشته نیازمند تعمیرات جزیی هم نبودند. با توجه به اینکه در مقررات جدید باید مبحث ۱۹ رعایت شود ما در ساخت و سازها حتی در روستاها به تمام اصول فنی و مهندسی خانه‌سازی اهمیت می‌دهیم و رعایت می‌کنیم. ما امیدواریم تا پایان تمامی خانه‌های مددجویانی که در زلزله سال گذشته مسکن خود را از دست دادند آماده شود. البته ساختمان‌هایی که تکمیل نشده نیز ممکن است معارضات شهری، یا محلی و ... داشته باشند.

یکی از کارهایی که در سال‌های اخیر برای مددجویان کمیته امداد صورت گرفته کمک به طرح‌های اشتغال‌زایی و خودکفایی مددجویان از این طریق است. از جمله این طرح‌های اشتغال‌زایی می‌توان به تولید برق خورشیدی خانگی اشاره کرد. در برخی از منازل روستایی با حمایت کمیته امداد پنل‌های خورشیدی بر روی پشت بام خانه نصب و برق تولید شده به اداره برق همان بخش به فروش می‌رسد و از این طریق به اقتصاد خانواده کمک می‌شود. همچنین طرح‌های اشتغال‌زایی دیگری مانند اشتغال خانگی زنان سرپرست خانوار با اجرای طرح میوه‌خشک کنی در حال اجرا است.

وضعیت منازل تخریب شده مددجویان کمیته امداد در سی‌سخت ۱۰ ماه بعد از زلزله/ "تولید برق خورشیدی" در منازل روستایی

ایجاد ۶ هزار و ۳۰۰ طرح اشتغال در سال ۱۴۰۰

مبشری با اشاره به برنامه‌های حوزه‌ اشتغال در این استان می‌گوید: ما درسطح استان توانستیم بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ طرح را در سطح استان اجرایی کنیم قرار بر این است که انشالله ۶ هزار و ۳۰۰ طرح را در سطح استان در سال ۱۴۰۰ داشته باشیم. تاکنون نیز توانسته‌ایم ۴ هزار و ۲۰۰ فرصت شغلی را برای خانوارها ایجاد کنیم و ۲ هزار و ۶۰۰ طرح نیز اجرایی شده است. در شهرستان دنا به مرکزیت سی سخت تاکنون ۱۰۰ فرصت شغلی را تاکنون ایجاد کرده‌ایم و در واقع تا پایان سال ۱۴۰۰ در استان براساس برنامه باید بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ طرح را اجرایی کنیم و برای سی سخت نیز برنامه ریزی کرده‌ایم که ۲۰۰ طرح را تا پایان سال ۱۴۰۰ اجرایی کنیم. در حال حاضر نیز در شهرستان سی سخت ۵۰ درصد برنامه اجرا شده است.

وی در پاسخ به این سوال که از برنامه عقب نیستید، گفت: ما به جهت اعتبارات بانکی با مشکل مواجه هستیم و ساز و کار آن در ۶ ماهه دوم فراهم می‌شود و ما تلاش می‌کنیم تا به عدد مطلوب برسیم. تسهیلات ارائه شده برای راه‌اندازی مشاغل متفاوت است در برخی از مشاغل و طرح‌ها شاید با ۱۰ میلیون تومان هم قابل اجرا باشد اما برای برخی از طرح‌های اشتغال تا ۱۵۰ میلیون تومان نیز هزینه می‌شود اما در مجموع سقف وامی که برای اینگونه طرح‌ها وجود دارد حدود ۱۰۰ میلیون تومان است. در برخی از طرح‌ها که دیربازده هستند تلاش کرده‌ایم تا در بازپرداخت اعتبارات شرایط در بانک‌ها فراهم شود تا دوره تنفس برای مددجو در نظر گرفته شود.

وضعیت منازل تخریب شده مددجویان کمیته امداد در سی‌سخت ۱۰ ماه بعد از زلزله/ "تولید برق خورشیدی" در منازل روستایی

مدیرکل کمیته امداد استان کهگیلویه و بویراحمد درباره آموزش به مددجویان یادآور می‌شود: در سال جاری در برنامه‌ریزی که داشتیم باید ۵ هزار و ۷۵ مورد آموزش به مددجویان ارائه می‌دادیم که تاکنون ۵ هزار و ۲۰۰ مورد آموزش به خانواده‌ها آموزش داده شده است یعنی بیش از سقف درنظر گرفته شده ما آموزش به مددجویان ارائه کرده‌ایم. مددجویانی هم که قصد دارند طرح‌های اشتغال را اجرایی کنند باید آموزش‌های لازم را ببینند و از طریق راهبران هم آموزش‌های لازم به آن‌ها ارائه می‌شود. اکثر طرح‌های اشتغال‌زایی در کمیته امداد زیر نظر راهبر شغلی هدایت می‌شود و همچنین کارشناسان کمیته امداد بر این طرح‌های اشتغال نظارت دارند. ۱۰۰ راهبر شغلی در استان داریم.

وضعیت منازل تخریب شده مددجویان کمیته امداد در سی‌سخت ۱۰ ماه بعد از زلزله/ "تولید برق خورشیدی" در منازل روستایی

برای بازپرداخت وام بنیاد مسکن با مشکل مواجه هستیم

با حمایت‌هایی که از سوی کمیته امداد صورت گرفته است اکنون مددجویان تحت پوشش کمیته امداد ۱۰ ماه پس از وقوع زمین‌لرزه شدید در این استان می‌توانند در آغاز زمستان سرد دامنه دنا در منازل بازسازی و نوسازی شده‌ شان ساکن شوند. یکی از این مددجویان که حدود یک هفته است در منزل جدیدش ساکن شده می‌گوید: حدود یک هفته است که خانه را تحویل گرفته‌ایم قبل از آن در کانکس بودیم خانه ما قدیمی بود این خانه از خانه قبلی بهتر است آشپزخانه داخل خانه است در خانه قبلی مان در آشپزخانه نمی‌توانستم غذا بپزم.

وی که با دو فرزند پسرش در این خانه زندگی می‌کند می‌گوید: یکی از مشکلات ما بازپرداخت اقساط وامی است که از سوی بنیاد مسکن به ما داده شده است و برای بازپرداخت باید ماهانه ۴۰۰ تومان پرداخت کنیم که در این زمینه با مشکل مواجه هستیم.

گزارش:‌ نجمه رحمتی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز