خبرگزاری کار ایران

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در گفت‌وگو با ایلنا:

سیر نزولی آمار مرگ و میر کرونا در کشور ناشی از رفتار ویروس نیست

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۰۳۸۳

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: اینکه مدارس و دانشگاه‌ها تا به حال بسته بودند، یکی از عوامل مهم کمک‌کننده در کاهش تعداد مرگ و میر و بستری کرونا بود.

«حمیدرضا جماعتی» دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در ارتباط آخرین وضعیت شیوع کرونا در کشور به خبرنگار ایلنا گفت: تعداد زیادی از مردم اقبال و اشتیاق به انجام واکسیناسیون جمعی نشان دادند، اما هنوز به میزان موردنظر برای ایمنی جمعی نرسیده‌ایم و در حقیقت حدود ۸۵ درصد جمعیت باید تحت واکسیناسیون قرار بگیرند و هنوز مقدار زیادی مانده است که به این درصد برسیم. انتظار داریم که مردم همگی به انجام واکسیناسیون اقبال نشان بدهند.

او افزود: اینکه مدارس و دانشگاه‌ها تا به حال بسته بودند، از عوامل مهمی است که کمک کرده تعداد مرگ و میر و بستری بیمارستان‌ها به میزان زیادی کم شود. باتوجه به اینکه به ایمنی جمعی نرسیده‌ایم و تصمیم به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و مجامع عمومی گرفته شده‌است و از طرفی میزان واکسیناسیون انجام شده برای کودکان نیز به اندازه کافی نبوده، ممکن است باز هم شاهد پیک جدیدی از بیماری کرونا باشیم، همانطور که در اروپا نیز شاهد این مساله بودیم. به همین دلیل باید بسیار بااحتیاط عمل کرد و نباید تا رسیدن به ایمنی جمعی به صورت شتاب زده درمورد بازگشایی مدارس اقدام می‌شد.

جماعتی گفت: طبق خبرهای رسیده، پروتکل‌های بهداشتی در بسیاری از جاها رعایت نمی‌شود. با توجه به اینکه در پاندمی کرونا هستیم و ویروس‌هایی که در فصول سرد شیوع پیدا می‌کنند، مانند آنفولانزا و آدنوویروس، بازهم می‌توانند برای ما مشکل ساز باشند، ممکن است شاهد موج جدیدی از ابتلا باشیم. این عوامل پیک جدیدی از کرونا را در اروپا رقم زد و باعث به وجود آمدن قرنطینه‌های شدید در آن کشورها و مرگ و میر نسبتا بالا و بستری ناشی از پاندمی کرونا شد.

او افزود: سیر نزولی آمار مرگ و میر در کشور ناشی از رفتار ویروس نیست و این همان ویروس دلتاست. به دلیل ایمنی نسبی به وجود آمده در تعداد زیادی از افراد، تعداد مرگ و میر و بستری ناشی از آن کم شده است. درحال حاضر چند نکته بااهمیت است، اول اینکه افرادی که تا به حال واکسیناسیون انجام نداده‌اند به آن تشویق شوند، دوم اینکه افرادی که سن بالا و نقص ایمنی دارند براساس ابلاغ وزارت بهداشت، دوز اضافه را دریافت کنند و نکته سوم دوز یادآوری است که خوشبختانه واکسیناسیون کادر درمان که در مواجه با کرونا هستند، شروع شده است. احتمالا با توجه به اینکه حداقل سه تا چهار ماه از دوز دوم باید بگذرد، ممکن است که در آینده نه چندان دور افرادی که دو دوز واکسن زده‌اند پس از حدود سه تا شش ماه، دوز یادآور را دریافت کنند.

او درارتباط با طرح قرنطینه هوشمند گفت: اجرای این طرح از سوی ستاد اجرایی وزارت کشور است و ما هنوز گزارشی از اقدامات آزمایشی انجام شده در چند استان نداریم که به چه نحو عمل شده است و نتیجه‌اش به چه صورت بوده است.

جماعتی در ارتباط با دوز اضافه و بوستر گفت: حداقل زمانی که باید بگذرد تا دوز اضافه را بزنیم ۲۸ روز است، اما بسیاری گفتند این حرف عجیبی است زیرا طبق ابلاغ وزارت بهداشت دوز اضافه باید پس از چهار ماه تزریق شود. این مغایرتی با حرف من نداشت، زیرا من گفتم حداقل زمان ۲۸ روز است و براساس شرایط کشور ممکن است چند ماه بعد این دوز اضافه تزریق شود. اما حداقل فاصله برای دوز اضافه باید ۲۸ روز باشد و زودتر از این زمان نباید واکسن زده شود و دیرتر از آن می‌تواند براساس استراتژی و شرایط کشور باشد و ایرادی ندارد.

او در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان برای دوز سوم یا یادآور از هر واکسنی استفاده کرد، گفت: دوز اضافه به این دلیل که درمقابل ویروس مقاومت به وجود نیامده است، تزریق می‌شود و برای آن می‌توان از واکسنی که فرد در دو دوز قبلی دریافت کرده است استفاده کرد. البته برخی مطالعات نشان داده اند می‌شود از پلتفرم‌های دیگری نیز استفاده کرد تا سیستم ایمنی تقویت شود و در مقابل ویروس بتواند مقاومت بیشتری را نشان دهد.

جماعتی گفت: درمورد دوز بوستر نیز به همین صورت است. دوز بوستر برای کسانی استفاده می‌شود که سیستم ایمنی قوی دارند و با دو دوز سیستم ایمنی‌شان درمقابل ویروس مقاومت تامین شده است. منتها در مطالعات انجام شده، نشان داده شده است که بعد از سه تا شش ماه و در برخی مطالعات براساس نوع واکسن تا هشت ماه سطح آنتی بادی ضدکرونا پایین می‌آید و ایمنی فرد کم می‌شود.

او افزود: برای اینکه به سیستم ایمنی یادآوری شود که چنین ویروسی وجود دارد، در دوز بوستر از واکسنی ضعیف‌تر نسبت به دو دوز اول استفاده می‌شود. اما در مطالعات نشان داده شده است که وقتی زمان طولانی مانند هشت ماه تا یکسال از دوز دوم واکسن گذشته است، می‌شود از همان نوع واکسن یا پلتفرم‌های دیگر نیز استفاده کنند که تقویت سیستم ایمنی با شدت بیشتری انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز