خبرگزاری کار ایران

مرگ دو هزار و ۴۹۰ نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۶۰۶۸

در نیمه نخست سال جاری دو هزار و ۴۹۰ نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست دادند، از این تعداد دو هزار و ۱۲۳ نفر مرد و ۳۶۷ نفر زن بودند.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، در شش ماهه اول امسال آمار تلفات ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶.۵ درصد افزایش یافت.

بر اساس این گزارش و بر اساس نوع ماده مصرف شده در متوفیان سوءمصرف مواد، ۵۴۴ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر، ۱۱۲ نفر مواد محرک یا توهم زا و یکهزار و ۶۸ نفر نیز بر اثر مصرف داروهای مخدر (همچون متادون و ترامادول)، جان خود را از دست داده اند. ۷۶۶ نفر نیز بر اثر مصرف همزمان چند دسته مواد در این مدت جان باخته اند.

رشد۳.۷ درصدی تلفات سوءمصرف مواد در سال گذشته

اما بنا بر آمارهای موجود در سازمان پزشکی قانونی کشور، آمار تلفات سوءمصرف مواد مخدر در سال گذشته(۱۳۹۹)، نسبت به سال قبل از آن با رشد ۳.۷ درصدی مواجه بوده است.

در سال ۱۳۹۹، چهار هزار و ۶۳۷ نفر بر اثر اعتیاد در کشور جان باختند که در ده سال گذشته بیشترین رقم مرگ ناشی از سوءمصرف مواد را در برمی گیرد.

عمده ارجاعات روان‌پزشکی قانونی در حوزه اعتیاد، جهت بررسی مسئولیت کیفری است

مهدی صابری رییس بخش روان‌پزشکی قانونی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران، در خصوص ارجاعات این بخش در حوزه مواد مخدر، گفت: عمده ارجاعات بخش روان‌پزشکی قانونی در موضوع اعتیاد مربوط به افرادی است که در اثر مصرف مواد روانگردان یا مخدر مرتکب جرم شده اند و برای اظهار نظر در خصوص مسئولیت کیفری به این سازمان ارجاع می شوند.

وی افزود: علاوه بر این ارجاع زندانیان برای عدم تحمل حبس و نیز اختلالات حین حبس از دیگر دلایل حضور مصرف کنندگان مواد مخدر در بخش روان‌پزشکی قانونی است.

صابری به مراجعه خانواده های فرد معتاد به بخش معاینات روان‌پزشکی قانونی نیز اشاره و تصریح کرد: گاهی ارجاعات ما از سوی خانواده ها و به ویژه همسران افراد معتاد است که برای حضانت فرزند و یا سختی های زندگی با این افراد در مراکز معاینات سازمان حضور می یابند و کارشناسان حوزه روان‌پزشکی با توجه به شرایط و ضوابط موجود نسبت به درخواست آنان اظهار نظر کرده و نظر کارشناسی خود را به مراجع قضایی اعلام می کنند.

خانواده ها به تغییر رفتار غیرطبیعی نوجوانان حساس باشند

رییس بخش روان‌پزشکی قانونی در بخش دیگری از سخنان خود نقش خانواده ها و شیوه درست تربیت فرزندان در پیشگیری از گرایش آنان به مواد مخدر و هر نوع جرم و بزه را بسیار مؤثر دانست و اظهار داشت: در موارد زیادی افراد در پی سهل انگاری خانواده ها در دام اعتیاد گرفتار می شوند و به دنبال آن ممکن است جرم یا بزهی نیز مرتکب شوند که ناشی از گرایش آنان به مواد مخدر است.

وی ادامه داد: با وجود نقش مهم خانواده در تربیت نوجوانان، اما در برخی مواقع ارجاعات بخش روان‌پزشکی قانونی که عمدتا افراد بالای ۲۰ سال هستند، نشان می دهد فرد زمانی دچار اعتیاد و به دنبال آن ارتکاب جرم شده که از زیر چتر حمایتی خانواده خارج شده است و پدر و مادر نمی توانند بر مراودات و دوستان آنان نظارت کامل داشته باشند.

صابری خاطرنشان کرد: با این وجود حساسیت منطقی خانواده به رفتار فرزندان و حتی حساسیت نسبت به تغییر رفتار همسر و همچنین برخورد درست با این افراد در صورت گرایش آنان به مواد مخدر می تواند تا حد زیادی از بحرانی شدن شرایط و ارتکاب هرگونه جرم و تخلف جلوگیری کند.

رییس بخش روان پزشکی قانونی در خصوص رفتارهایی که باید موجب حساسیت خانواده شود، گفت: توجه به برخی علائم و تغییرات رفتاری به خانواده در پیشگیری از عواقب غیرقابل جبران کمک می کند، از جمله ساعات غیر متعارف رفت و آمد و تماس های خارج از قاعده ای که تمایل ندارند اعضای خانواده در مورد آن مطلع شوند.

وی افزود: رفتارهای پرخاشگرانه غیرعادی و یا تغییر رفتار و بدبینی‌های غیر منطقی و بدون توجیه، مخفی کاری و یا سرقت پول و اشیا قیمتی از خانه و ... نشان دهنده گرایش احتمالی جوانان به اعتیاد است که خانواده ها باید با برخورد درست به این موضوع رسیدگی کنند.

به گفته صابری قطعا آگاه شدن از گرایش جوانان به مواد مخدر و آگاهی از علائم و نشانه های اولیه و انجام مشاوره های درست می تواند از گرفتار شدن جوانان در دام اعتیاد و به تباهی کشاندن افراد جلوگیری کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز