خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:

اجرای آزمایشی آموزش زبان فرانسوی و آلمانی در پایه هفتم/ تدوین ۸ بسته‌ تربیت و یادگیری برای دوره پیش دبستانی

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۹۷۲۲

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره تدوین برنامه درسی پیش دبستانی‌ها گفت: ما ۷ یا ۸ بسته تربیت و یادگیری خاص دوره پیش دبستانی آماده کرده‌ایم و آنها را تحویل سازمان ملی تعلیم و تربیت داده‌ایم که پس از تایید به استانها ابلاغ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز نشست خبری "حسن ملکی" رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در محل این سازمان برگزار شد. ملکی در این نشست اظهار داشت: بخش اول صحبت‌هایم مربوط به برنامه ریزی درسی تحولی است، بخش دوم اقداماتی است که درباره کتاب‌های درسی انجام شده و بخش سوم درعرصه انتشارات فناوری و آموزشی است.

ملکی گفت: در برنامه ریزی تحولی گفته بودم که سازمان پژوهش در مسیر تحولی، کار خود را با یک برنامه معین آغاز کرده و بناست راهنمای برنامه درسی نوین بر اساس سند تحول تولید کند. امسال ما در ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری با یک رویکرد مبتنی بر اسناد تحولی راهنمای برنامه درسی را تولید کردیم.

وی افزود: این محتواها به شورای عالی آموزش و پرورش ارسال شده و باید به ما نتایج نهایی را اعلام کنند. اهداف ما مطالعات و پژوهش‌های لازم در زمینه تحولی، تولید راهنماهای درسی، تولید الگوها و دستورالعمل‌های مربوط به بسته‌های یادگیری است که اکنون در دست اقدام است. برای مهر سال آینده حدود ۱۰ درصد عنوان درسی در قالب همین راهنماها و در قالب بسته‌های یادگیری خواهد بود.

وی افزود: کار دومی که برای سال تحصیلی صورت گرفته، برنامه ریزی درسی برای دوره پیش دبستان است که راهنمای درسی خاص آن دوره برنامه ریزی شده و این برنامه به نوعی خانواده محور است. همچنین محتواهایی که سازمان‌های دیگر تولید کردند را بررسی و انتخاب کردیم البته قدری تغییرات هم در آنها ایجاد شده است. ما ۷ یا ۸ بسته تربیت و یادگیری خاص دوره پیش دبستان آماده و تحویل سازمان ملی تعلیم و تربیت دادیم که پس از تایید به استانها ابلاغ خواهد شد.

ملکی گفت: کار سوم ما برنامه درسی آموزش‌های غیرحضوری است که برای دوران کرونا آماده شده است. در دوران کرونا بخشی از آموزش‌ها لاجرم به شکل غیرحضوری است از این رو سازمان پژوهش موظف بود یک برنامه درسی متناسب با شرایط کرونایی داشته باشد. این برنامه طراحی شده و در مراحل ویرایش و تدوین قرار دارد و در همین دو سه روز آینده به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

رییس سازمان پژوهش گفت: ما در این رابطه یک برنامه آموزشی برای معلمان در نظر داریم که جهت آماده کردن آنها برای تدریس آموزش‌های غیرحضوری است.

وی در خصوص برنامه ریزی‌ها برای رشته کار دانش گفت: برنامه چهارم ما در شاخه کاردانش است که ۶ رشته جدید طراحی شده و برخی استانداردها اصلاح شده است. عنوان این رشته‌ها عبارتند از محیط‌بانی، بهداشت دام روستایی و عشایر، تعمیر و نگهداری دام و طیور، چهره پردازی و تعمیرات ناوگان خط سازه‌های ریلی است. این موارد در ذیل برنامه ریزی تحولی است.

ملکی درباره آمار ثبت نام کتب درسی گفت:  امسال ۱۴۶ میلیون کتاب در سطح کشور در قالب ۹۴۵ عنوان درسی تولید کردیم که اکنون در همین ایام توزیع کتاب درسی انجام می‌شود. اگر هر دانش آموزی هنوز نتوانسته ثبت نام کند تا ۳۱ شهریور می‌تواند اقدام کند. با این رویه هیچ داش آموزی بدون کتاب نخواهد بود در هیچ جایی غیر از این مسیری که گفته شده، کتاب درسی توزیع نخواهد شد.

وی درباره نصب رمزینه‌های سریع پاسخ در همه کتاب‌های درسی گفت: این اقدام فناورانه و موثری در تربیت و یادگیری دانش آموزان است. دانش آموزان می‌توانند از این طریق به فضاهای نوین دست پیدا کنند. هرچه زمان می‌گذرد محدودیت کتاب درسی عیان‌تر می‌شود زیرا یک متن مضیق و محدودی است.

ملکی گفت: حدود ۱۵ درصد محتواهایی که از طریق رمزینه‌ها تولید شده و قابل دسترسی است توسط معلمان انجام شده که به نام خود معلم ثبت شده است. اقدام بعدی ما انتقال درس آمادگی دفاعی از پایه  دوازدهم به پایه دهم است. پایه دوازدهم سالی است که دانش آموزان برای کنکور آماده می‌شود و بنا داریم این انتقال در خصوص درس مدیریت خانواده هم صورت بگیرد.

رییس سازمان پژوهش درباره اجرای آزمایشی تدریس زبان فرانسوی و آلمانی در پایه هفتم گفت:  اقدام دیگر ما اجرای آزمایشی تدریس دروس آلمانی و فرانسوی در پایه هفتم است. ما باید اقدامی داشته باشیم تا دانش آموزان علاوه بر انگلیسی با توجه به علاقه خود زبان آلمانی یا فرانسوی را بیاموزند زیرا نباید در انحصار زبان انگلیسی بود. البته محدودیتی داریم که آن هم معلمان مناسب برای تدریس در این دو درس است.

رییس سازمان پژوهش گفت: شیوه نامه ویرایش کتابهای درسی برای نخستین بار در سازمان تولید شده است و درصدی از کتاب های درسی را طبق همین شیوه نامه ویراستاری خواهیم کرد. هدفمان این است که تولیدات از نظر ویرایشی هماهنگ باشند.

وی افزود: چند رسانه‌ای شدن مجلات رشد یکی از اقدامات ماست. از طریق نصب رمزینه‌های سریع پاسخ امکان دیداری و شنیداری برای مجلات رشد آماده شده در واقع مجلات رشد سه جانبه (شنیداری، دیداری و خوانشی) شدند.

ملکی با اشاره به اهمیت ارتباط با سازمان‌های بیرونی گفت: در جهت توسعه مشارکت نهادهای فرهنگی و تربیتی در بیرون از سازمان پژوهش با ۶۵ نهاد بیرونی از سازمان پژوهش در ارتباط هستیم. چهار هزار قطعه از تولیدات این موسسات را دریافت کردیم و در شبکه رشد مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر این طراحی ۳۱ وبسایت برای مجلات رشد را هم داشته‌ایم.

وی در خصوص ثبت نام دانش آموزان برای کتاب درسی اضافه کرد: در حال حاضر در دوره ابتدایی ۹۶.۹۲ درصد دانش‌آموزان ثبت سفارش درسی را انجام دادند.در دوره متوسطه اول، ۸۷.۲۲ درصد دانش‌آموزان ثبت سفارش کتاب درسی کردند که بخش اعظم مشکل به پایه هفتم بر می‌گردد که ۸۱ درصد ثبت سفارش کردند.

ملکی گفت: در دوره متوسطه دوم عدد ثبت سفارش ۸۳.۰۷ درصد است که بیشترین مشکل در شاخه کاردانش است.در مجموع ۹۱.۹۶ درصد دانش‌آموزان ثبت سفارش کتاب درسی انجام دادند و ۸۹.۹۸ درصد دانش‌آموزان ثبت‌نام شدند.بر این اساس حدود ۱۰ درصد دانش‌آموزان از ۱۵ میلیون‌ نفر، ثبت سفارش کتاب درسی را انجام ندادند.

رییس سازمان پژوهش گفت: در بین کارشناسان ما کسی با  مافیای کنکور در ارتباط ندارد و اگر چنین باشد قطعا عذر آن شخص را خواهیم خواست.میان موسسه هایی که گفتم با گاج و امثالهم ارتباطی نداریم ما با موسساتی که کار تربیتی و فرهنگی می‌کنند ارتباط داریم.

ملکی با اشاره به اهمیت اجرای سند تحول بنیادین گفت: سند تحول بنیادین هم چتر بالای سر ماست که اتفاقا من به اجرای آن حساس هستم و تمام اقدامات ما بر اساس سند تحول بنیادین شکل گرفته است.

وی درباره موضوع کیفیت سنجی کتاب درسی گفت: ما یک شیوه نامه به نام تالیف و تغییر کتاب درسی تدوین کردیم که هدفش این است که از دخالت انسانها و افراد غیر مسئول در کتب درسی جلوگیری کنیم. کمیته کنترل کیفیت محتوای کتب درسی هم تشکیل شده و اعضای آن هم سابقه معلمی دارند و برخی نیز، هم اکنون معلم هستند.

او در پاسخ به این سوال که آیا امسال در کتب درسی حذفیات داریم یا خیر؟  گفت: ما امسال حذفیات نداریم ولی محتویات کتاب درسی با تکیه بر مفاهیم، مهارت‌ها و ارزش‌ها است که در آن کتاب‌ها باز سازماندهی شده و در اختیار معلمان قرار گرفته است.

ملکی تاکید کرد: ما سال گذشته بخش‌هایی را حذف کردیم اما به مشکل برخوردیم یا در بحث کنکور با سازمان سنجش وارد مسایلی شدیم و اکنون احساس کردیم که ضرورتی برای حذف وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز