خبرگزاری کار ایران

زالی خبر داد:

تزریق ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن در تهران/ آموزش ۱۵۰۰ بسیجی برای واکسینه کردن مردم

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۸۶۹۶

فرمانده ستاد عملیاتی مبارزه با کرونا در کلانشهر تهران از تزریق ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن در استان تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیاتی مبارزه با کرونا در کلانشهر تهران صبح امروز در جریان بازدید از مرکز واکسیناسیون شرکت واحد اتوبوسرانی در جمع خبرنگاران گفت: اینجا هفتمین مرکزی است که برای واکسیناسیون عزیزان عرصه حمل و نقل شهری مورد استفاده قرار می گیرد. نظم بسیار مطلوبی در مرکز برقرار است و با برنامه بسیار روشنی واکسیناسیون در این مرکز در حال انجام است.

او ادامه داد: در این مرکز تا به امروز بالغ بر دوازده هزار نفر از همکاران خدوم و زحمت کش اتوبوسرانی دز اول را دریافت کردند و هفت هزار نفر نیز دز دوم واکسن را دریافت کردند.

زالی گفت: سبد متنوعی از واکسن را نیز فراهم کردند که اقدام بسیار خوبی است. این مراکز تجمیعی از نظم خوبی برخوردار است.امروز امکان اینکه مراکز تعطیل نشود و بعد از پایان واکسیناسیون افراد خدوم حوزه حمل و نقل با عنایتی که همکاران دارند، این مراکز پابرجا بمانند و برای واکسیناسیون سایر افراد استفاده شوند فراهم شده است.

او درباره آمار تزریق واکسن در استان تهران گفت:در هشت روز اخیر شاهد شتاب فزاینده ای در انجام واکسیناسیون در تهران بودیم. در تهران ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار واکسن تزریق شده است که از این میزان یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر  دز اول و دوم را دریافت کردند.

فرمانده ستاد عملیاتی مبارزه با کرونا در کلانشهر تهران ادامه داد: با ورود واکسن و افزایش  حجم واکسن در دانشگاه های علوم پزشکی پیش بینی ما این است که در هفته های آینده  شتاب بیشتری در این زمینه داشته باشیم. دیروز رکورد ۱۶۰ هزار واکسن در تهران شکسته شد. با توجه به پیش بینی وزیر بهداشت مبنی بر به پایان رساندن برنامه گسترش تزریق واکسیناسیون در مراکز استان ها تا پایان مهرماه باید عدد روزانه تزریق واکسن را در تهران به ۳۰۰ هزار تا ۳۲۰ هزار تزریق در روز برسانیم.

او از افزایش مراکز تجمیعی تزریق واکسن در تهران از هفته آینده خبر داد و گفت: برنامه ما این است که به سرعت مراکز تجمیعی واکسن را در تهران از هفته آینده افزایش دهیم و  در کنار آن شیفت های تزریق واکسن را نیز افزایش خواهیم داد.

زالی گفت: با اعلام آمادگی همکاران خود در آموزش و پرورش، شهرداری، سپاه، بسیج و هلال احمر از نظر تامین نیروی انسانی و در اختیار گذاشتن مراکز فیزیکی مطلوب  آماده پیوستن به یک جریان کمپین مطلوب در زمینه تزریق واکسن خواهیم بود.

او ادامه داد: واکسیناسیون در حوزه حمل و نقل برای ما مهم است چرا که به شدت در معرض خطر هستند و در گروه های اصلی ده گانه دریافت واکسن قرار گرفتند. براساس محاسبات ما یک راننده اتوبوس در تهران نسبت به یک شهروند عادی که در شهر تردد می کند ۸ و ۳ دهم برابر بیشتر حتی با رعایت پروتکل های بهداشتی در معرض خطر است و اگر این افراد مبتلا شوند به دلیل نوع شغل و مواجه با شهروندان به سرعت نیز می توانند ویروس را پخش کنند و در همه دنیا این گروه ها در زمره مشاغل ویژه قرار می گیرند که خوشبختانه عنایت ویژه ای برای واکسیناسیون آنها انجام شد.

او گفت که با توجه به تزریق ۱۲ هزار دز واکسن در نوبت اول و ۷هزار دز در نوبت دوم تاکنون مورد نگران کننده ای از ابتلا گزارش نشده است مگر در موارد خفیف  که با ملاحظات درمانی ساده بوده است.

زالی درباره تجمع بالا در برخی از مراکز واکسیناسیون گفت: مهمترین مسأله ای که می تواند به کاهش ازدحام کمک کند افزایش مراکز تجمیعی واکسیناسیون است. خوشبختانه با هماهنگی با سپاه قرار است شیفت دوم تزریق واکسن راه اندازی شود و تاکنون هزار و 500 بسیجی را آموزش دادیم تا به مجموعه برای تزریق واکسن بپیوندند. از طرفی باید به این نکته نیز دقت کنیم و شهروندان از مکانیزم ثبت نام الکترونیکی استفاده کنند و هنوز برخی از افراد بدون نوبت برای تزریق مراجعه می کنند که می تواند موجب ازدحام شود.

او افزود: در وزارت بهداشت پیشنهاد دادیم که هر فردی که وارد مکانیزم ثبت نام می شود، تاریخ دریافت دز دوم نیز برای فرد مشخص شود که شاهد این سردرگمی نباشیم. 

زالی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه با توجه به روند واکسیناسیون چه زمانی شاهد کاهش پیک پنجم خواهیم بود گفت: تقریبا از حدود یک هفته قبل شاهد کاهش آمار در تهران هستیم. میزان مراجعان سرپایی به زیر 20 هزار نفر تنزل یافته و با توجه به اینکه تعداد مراجعین بهداشتی نسبت به مراجعان سرپایی متوقف شده است، و با توجه به اینکه معمولا افراد با علائم خفیف تر به مراکز بهداشتی مراجعه می کنند این نشان می دهد که الگوی بیماری در حال تنزل است. 

او ادامه داد: تعداد بستری ها در بخش مراقبت های ویژه و عادی نیز کاهش یافته است.

او افزود: تجربه خیزهای قبلی نشان می دهد بین دوازده تا 16 روز بعد از کاهش تعداد بیماران سرپایی و بستری های عادی مرگ و میر کاهش پیدا خواهد کرد. البته الان نیز مرگ و میر کاهش یافته اما شدت کاهش بیماران سرپایی سریعتر است و بعد از آن بستری عادی، سپس بستری ویژه و بعد از آن مرگ و میر کاهش می باید.

فرمانده ستاد عملیاتی مبارزه با کرونا در کلانشهر تهران در پایان گفت: اگر خیزهای بعدی بخواهد شکل بگیرد بین شش تا 8 هفته زمان بین بروز پیک های بعدی است و اگر بتوانیم فرایند واکسیناسیون را در تهران تسریع دهیم به شکل قابل توجهی میزان مرگ و میر و ابتلا به موارد شدید در تهران کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز