خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

هنوز مجوزی برای سفر به عراق صادر نشده/ پیاده‌روی اربعین در صورت صدور مجوز از نجف تا کربلاست/ هر اقدامِ منجر به تشدید بیماری کرونا "تضییع حق‌الناس" است

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۵۱۷۱

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه هنوز مجوزی برای سفر به اربعین از سوی دولت عراق صادر نشده است، گفت: از مردم درخواست می‌کنیم در هیچ حالتی پیاده به سمت مرزهای عراق حرکت نکنند.

حجت‌الاسلام "صحبت‌الله رحمانی" در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره سفر زائران به عراق و برگزاری راهپیمایی اربعین گفت: عراق هنوز هیچ پاسخی در این خصوص به ما نداده است. در صورتی که عراق با اعزام زائران موافقت کند ما آمادگی لازم برای اعزام زائران را داریم.

وی ادامه داد: ما آمادگی کامل برای ثبت نام از زائران و حمل و نقل جاده ای را داریم. همچنین نیروهای  هلال احمر نیز آماده هستند تا در صورت اعلام در مرزها و در بین راه مستقر شوند. ستاد اربعین تمهیدات لازم را برای اعزام زائران اندیشیده است، اما هنوز از سوی طرف عراقی به ما نتیجه‌ای در خصوص اعزام زائران اعلام نشده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت درباره انتشار شایعاتی در خصوص سفر به عتبات در ایام اربعین تصریح کرد: هنوز عراق هیچ دستورالعملی برای اربعین صادر نکرده است، ما دستورالعمل‌هایمان را مشخص کردیم، اما هنوز از سوی دولت عراق موضوع مشخص نشده است.

حجت الاسلام رحمانی در واکنش به تصاویر منتشر شده در فضای مجازی از پیاده‌روی برخی افراد برای سفر به اربعین گفت: هنوز هیچ مجوزی از سوی عراق صادر نشده است. از مردم درخواست می‌کنیم در هیچ حالتی پیاده به سمت مرزهای عراق حرکت نکنند، چرا که حتی اگر مرزها باز هم باشد قطعا برای سفر به اربعین دستورالعمل و پروتکل اعلام خواهد شد و قطعا یکی از موارد این دستورالعمل این خواهد بود که با توجه به شرایط کشور پیاده روی برای مراسم اربعین صورت نگیرد.

پیاده‌روی اربعین از نجف تا کربلا است/ مردم در جاده‌ها به سمت مرزها پیاده‌روی نکنند

وی ادامه داد: اگر مجوز برای سفر اربعین صادر شود و پیاده روی برای اربعین در نظر گرفته شود مسیر پیاده روی نجف تا کربلا خواهد بود و اینگونه نیست که ما در کشورمان و یا در مرزها اجازه پیاده روی داشته باشیم چرا که با توجه به وضعیت بیماری در کشور ممکن است باعث تشدید بیماری شده و این تضییع حق الناس است و ممکن است افرادی که بیمار هستند، بیماری را از شهری به شهر دیگر منتقل کنند و یا با ورود به شهری خودشان درگیر بیماری شوند، لذا توصیه ما این است که مردم صبر کنند؛ اگر مجوز صادر شد و قرار شد مردم برای سفر به اربعین بروند قطعاً دستورالعمل اعلام خواهد شد و آن میزان که عراق اعلام کند، می‌توانند برای سفر اربعین بر اساس آن دستورالعمل اقدام کنند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: ممکن است همانند سال گذشته توفیق نشده و نتوانیم سفر را انجام دهیم، چرا که وقتی پای جان مردم در میان باشد مسئله اصلی و مهم برای ما هم حفظ جان مردم خواهد بود، وقتی حج واجب را به دلیل بیماری تعطیل می‌کنند سفر اربعین عمل مستحبی است و به هرحال جان مردم ارزش بالاتری دارد و باید جان مردم حفظ شود، ما از مردم می‌خواهیم که رعایت کنند.

حجت الاسلام رحمانی درباره اینکه آیا در پروتکل مشخص شده مواردی مانند تزریق دو دوز واکسن کرونا و یا الزامی بودن تست پی سی آر مشخص شده است، گفت: همانطور که گفتم فعلا از سوی کشور عراق هیچ نوع پروتکل یا دستورالعملی صادر نشده است. هنوز ما نمی‌دانیم که آیا عراق برای سفر اربعین واکسن را الزامی می داند یا خیر یا اصلاً برای سفر اجازه ورود به کشور عراق را می‌دهد. ما امیدوار هستیم که طرف عراقی اجازه ورود به عراق را بدهد اما همچنان هیچ خبری از سوی کشور عراق نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت موافقت کشور عراق برای سفر اربعین آیا در تعداد محدود زائر اعزام خواهد شد، ادامه داد: قطعا اگر کشور عراق اجازه ورود بدهد حتماً باید با تعداد کمتری نسبت به سال‌های گذشته سفر انجام شود، چرا که اگر قرار باشد مانند سال های گذشته سفر به اربعین انجام شود شرایط غیرقابل کنترل می شود. باید در ماشین ها رعایت فاصله گذاری اجتماعی انجام شود همچنین در هتل ها نیز باید پروتکل های لازم برای پیشگیری از بیماری کرونا در نظر گرفته شود حتی اگر کشور عراق اجازه ورود بدهد بر اساس پروتکل ها باید تعداد محدودی زائر به این کشور اعزام شود. به طور مثال افرادی که تمایل به این سفر دارند نباید بیماری زمینه ای داشته باشند یا اینکه دو دوز واکسن را دریافت کرده باشند. همچنین تست پی سی آر آنها منفی باشد، بنابراین افراد محدودی به سفر اعزام خواهند شد، البته اگر عراق اجازه ورود دهد. در کل همه این موضوعات به کشور عراق و مجوز آن برای سفر اربعین بستگی دارد.

در صورت اعلام عراق آمادگی کامل برای اعزام زائران را داریم

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت تصریح کرد: در سال گذشته نیز عراق چند روز مانده به اربعین اعلام کرد که در تعداد بسیار محدودی زائر می پذیرد و دیگر این امکان برای ما وجود نداشت که بتوانیم همان دو الی سه هزار نفری را که عراق می خواست اعزام کنیم امسال نیز اگر قرار باشد سفر اربعین انجام شود باید از همین الان اعلام کنند، چرا که در حال حاضر نیز در زمان مناسب برای تزریق دو‌ دز واکسن دیگر وجود ندارد اما اگر الان اعلام کنند می‌توانیم موضوعاتی مانند ثبت نام، بیمه و غیره را به سرعت انجام دهیم. ما همچنان منتظر هستیم تا ببینیم عراق در این زمینه دستورالعملی را صادر می‌کند اما در مجموع ما آمادگی داریم که با رعایت پروتکل های بهداشتی در صورت توافق عراق با هر تعدادی که آنها اعلام کنند، زائران را اعزام کنیم. 

حجت الله رحمانی با بیان اینکه هر ساله ۱۵ روز قبل از اربعین موکب های عزاداری در مسیر مستقر می شدند اما امسال هنوز اعلامی از سوی کشور عراق نشده است، خاطرنشان کرد: ما برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه را انجام داده ایم ناوگان هوایی هم آمادگی کامل را دارد البته ناوگان هوایی سخت است، چرا که اربعین سفر زیارتی برای عموم مردم است و با توجه به قیمت‌های بالای بلیط هواپیما امکان سفر هوایی در اربعین شاید تنها برای قشر خاصی امکان پذیر شود البته هر ساله سفر هوایی در اربعین به صورت کلی نداشتیم اما اگر عراق مجوز سفر زمینی را بدهد باز هم ما در این زمینه مشکلی نداریم چرا که با توجه به محدودیت سفرها در داخل کشور می توانیم ناوگان حمل و نقل جاده‌ای را برای اعزام زائر در نظر بگیریم در بحث ثبت نام نیز ما سامانه سماح را فعال کرده ایم و اگر عراق اجازه ورود دهد، این سامانه با سامانه وزارت بهداشت لینک شده و می توانیم پرونده سلامت زائران را مدنظر قرار دهیم و اگر زائری دارای بیماری باشد یا واکسن دریافت نکرده باشد از طریق این سامانه اطلاع پیدا کنیم.

وی با تاکید براینکه اگر از سوی عراق مجوزی برای سفر صادر شود، ما در مدت کمتر از یک الی دو روز می‌توانیم هماهنگی های لازم را برای ثبت نام از زائران انجام دهیم، گفت: مواردی که در فضای مجازی در خصوص سفر به اربعین مطرح می‌شود شایعاتی بیش نیست تا جایی که ما با سفارت در عراق و دفتر نمایندگی حج و زیارت در عراق در ارتباط هستیم و پیگیری می کنیم تاکنون هیچ گونه اطلاعی در خصوص مجوز عراق برای سفر به اربعین نداشتیم.

حفظ جان مردم برای ستاد اربعین در اولویت است

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت تاکید کرد: آنچه که برای ما و ستاد اربعین مهم است جان و سلامت مردم است که باید به آن اهمیت داد در سال گذشته نیز مقام معظم رهبری فرمودند چاره ای نیست و مردم از منزل زیارت اربعین را بخوانند اگر این اتفاق امسال هم بیفتد مردم باید پایبند بوده و رعایت کنند و در صورتی که خدا بخواهد و مسیر باز شود ما امیدواریم با رعایت همه پروتکل ها و دستورالعمل ها بتوانیم مشتاقان را به زیارت اربعین ببریم و به سلامت برگردانیم اگرچه کار بسیار سختی است.

حجت الاسلام رحمانی با بیان اینکه از ابتدای کرونا نیز ویزای گروهی زائری برای سفر به عراق صادر نشده است، گفت: منتظر هستیم تا انشاءالله اگر دولت عراق پذیرفت و یا سهمیه اعلام کند بتوانیم با کمک سایر ارگان‌های عضو ستاد اربعین مدیریت کرده و زائران را برای سفر اربعین اعزام کنیم ما در این زمینه آمادگی کامل را داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز