خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

واکنش به سهم ۴۵ درصدی آرادکوه در انتشار بوی نامطبوع جنوب تهران/ اعلام آمار بی‌توجه به مطالعات انجام شده، نتیجه‌ای ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۱۱۷۶

مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری تهران به اظهارات اخیر رئیس سازمان محیط‌زیست مبنی بر سهم ۴۵ درصدی آرادکوه در انتشار بوی نامطبوع جنوب تهران واکنش نشان داد.

«صدر الدین علیپور» مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اظهارات اخیر رئیس سازمان محیط‌زیست مبنی بر سهم ۴۵ درصدی آرادکوه در انتشار بوی نامطبوع جنوب تهران گفت: مطالعاتی که در دو سال گذشته بر روی آرادکوه انجام شده با همکاری اداره کل محیط زیست استان تهران بوده و مطالعات به صورت مشترک در بازه یک سال و نیمه به صورت مطالعه میدانی به همراه آزمایشات و نمونه‌گیری‌ انجام شد. 

او با بیان اینکه این مطالعات در کارگروهی در استانداری تایید و براساس جلسات مرتبط با استانداری صورت گرفت، ادامه داد: در پی این مطالعات ۲۴ کانون شناسایی شده است که در انتشار بوی نامطبوع قسمت‌های جنوبی پایتخت نقش دارند. البته سه کانون از جمله آب و فاضلاب، مجتمع‌های دامی، کشاورزی، لبنی و آرادکوه به عنوان سه کانون اصلی انتشار بوی نامطبوع شناسایی شدند. 

علیپور با بیان اینکه ۲۰ کانون دیگر نیز در منشا این بو نقش داشتند، ادامه داد: مطالعه دیگری نیز از سوی آب و فاضلاب انجام شد که نتایج آن تحقیق نیز تقریبا در همین حدود بررسی‌ها قرار دارد. 

انتقاد به اعلام ارقام نادرست از سهم آرادکوه در بوی نامطبوع تهران

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با بیان اینکه مطالعه دیگری در آن منطقه انجام نشد، ادامه داد: نمی‌توان بدون مطالعات و نمونه برداری دقیق و توجه به اقدامات تخصصی که توسط گروه‌های دانشگاهی انجام شده، رقم دیگری را در سهم یک مجموعه ذکر کنیم. 

او با بیان اینکه اظهار نظر بدون توجه به مطالعات انجام شده، مانند آنچه که در زمینه آلودگی هوا رخ داده، می‌شود، ادامه داد: با این شرایط بحث سهم کانون‌ها در بوی نامطبوع جنوب تهران مانند آلودگی هوا می‌شود که سال‌ها خود سازمان حفاظت محیط زیست آمار و اطلاعاتی می‌داد که براساس آن خودروها ۶۰ درصد از منبع آلودگی هوا بودند و بعد از مدتی گفتند، خودروهای دیزل بالای ۴۰ درصد در آلودگی نقش دارند و امسال یکباره اعلام می‌کنند که مازوت و کارخانه‌ها بیشترین سهم را در آلودگی هوای تهران دارند. 

علیپور تاکید کرد که نباید آمارها بدون استدلال و بررسی ارائه شوند، به نتیجه چنین اقدامی اشاره کرد و افزود: ارائه آمار بدون استدلال باعث می‌شود، در منشایابی بوی نامطبوع جنوب تهران هم مانند آلودگی هوا به ارائه آمارهای متفاوت روی می‌آوریم و از آنجایی که دیتا، آزمایش و مطالعه دقیق پشت آن نیست مشکل لاینحل باقی می‌ماند، چرا که باعدم شناخت علل امکان حل آن وجود ندارد. 

او با تاکید بر اینکه در مساله بوی نامبطوع علاوه بر اطراف فرودگاه امام خمینی، داخل شهر تهران نیز به همین گونه است، ادامه داد: آرادکوه ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر خارج از شهر تهران است و اکنون چند سال است که داخل شهر تهران نیز با مساله بوی نامطبوع روبرو هستیم که حل نشده باقی مانده و سازمان محیط زیست در ۴ سال اخیر نتوانسته یک بررسی دقیق داشته باشد. 

مدیرعامل سازمان پسماند شهر تهران با تاکید بر اینکه باید به مطالعات معتبر انجام شده تمکین کرد، گفت: در بحث بوی اطراف فرودگاه باید به مطالعات معتبری که توسط چند مجموعه دانشگاهی انجام شده، تمکین کنیم. این مطالعات توسط تیم‌های دانشگاهی برتر انجام و برای آن هزینه شده و نمی‌شود بدون در نظر گرفتن آن سهم آرادکوه را یکباره ۴۵ درصد اعلام کرد. 

جابجایی آرادکوه پاک کردن صورت مساله زباله‌های تهران است

علیپور ادامه داد: اینها ما را نگران‌تر می‌کند، چراکه اظهارنظر توسط دستگاه‌هایی که متولی این کار هستند، تخصصی انجام نمی‌شود. ما هیچ بحثی درباره آرادکوه نداریم، چرا که یک مکان شخصی نیست و کار زیرساختی برای یک شهر با جمعیت ۱۰ میلیون نفر در آن انجام می‌شود. 

او اضافه کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست هم می‌تواند در این موضوع جا معرفی کند و ما نه مقاومت و نه مخالفتی در این کار داریم، ولی بحث بر این است که با این کار صورت مساله را پاک می‌کنیم. در صورتی که می‌توان به جای جابجایی و پاک کردن صورت مساله و آلوده کردن جایی دیگر، با یک ششم هزینه جابجایی دفن را به حداقل رساند و تبعات قبلی را نیز از بین برد و به الگویی رسید که دفن نداشته باشیم، نه اینکه بگوییم اینجا آلوده شده است و آن را به جای دیگری انتقال دهیم. 

او در ادامه در پاسخ به این سوال که تاثیرات اجرای طرح کاپ را در مناطق مختلف تهران چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: در طرح کاپ نگاه سیستمی به حوزه مدیریت پسماند در ۶ مرحله ایجاد شده است. یک مرحله در مبدا و بحث مخازن است، اقدام بعدی در ایستگاه‌های میانی است که آن‌ها را به دستگاه‌های شیرابه گیر مجهز و شیرابه کاملا دریافت و تجزیه می‌شود. در گام سوم جداسازی پسماندهای حجیم است که شیشه و غیره را جداگانه جمع آوری و دیگر به آرادکوه نمی‌رود. 

علیپور افزود: در گام چهارم هوشمندسازی و صورت وضعیت الکترونیک را اجرائی کردیم و اکنون از اپلیکیشن‌ها برای جمع آوری زباله خشک استفاده می‌کنیم. گام پنجم طرح کاپ، فرهنگسازی و آموزش است و در گام ششم اتفاقاتی در آرادکوه باید انجام شود از جمله توسعه ظرفیت تصفیه شیرابه، استحصال گاز متان، افزایش ظرفیت زباله‌سازی تا ۳ هزار تن و تبدیل به انرژی است که این روند به تدریج در حال اجرا است. 

قوانین حوزه پسماند بازدارنده نیست

او در ادامه با اشاره به ضعف قوانین و مقررات مربوط به حوزه پسماند ادامه داد: ما در کنار اجرای طرح کاپ به قوانین و مقررات نیاز داریم، چرا که اکنون قوانین ما بازدارنده نیست، نه مشوقی برای افرادی که پسماند کم تولید می‌کنند، وجود دارد و نه تنبیهی برای افرادی که پسماند زیاد تولید می‌کنند، وجود دارد. 

علیپور با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست در به روزرسانی قوانین پسماند اثرگذار است، گفت: سازمان محیط زیست به عنوان یک دستگاه حاکمیتی و نظارتی بهتر از هر ارگان دیگری در به روز کردن قوانین مدیریت پسماند از جمله اتخاذ قوانین مربوط به چرخه حیات و نقش و مسئولیت‌پذیری تولید کنندگان در قبال بازیافت محصولات تولیدی خود و اضافه کردن آن به چرخه طبیعت و همچنین در زمینه برخورد با مجموعه‌ها و افرادی که به صورت غیراصولی نسبت به تولید پسماند اقدام می‌کنند، می‌تواند به ما کمک کند. 

او ادامه داد: این موارد تاثیر مهمتری در چرخه مسائل محیط زیستی دارد، چرا که سازمان محیط زیست به عنوان رئیس کارگروه در کمیته ملی پسماند و کمیته استانی پسماند می‌تواند نقش دستگاه‌ها و تکالیف آن‌ها را جدی کند. هرچه تلاش کنیم از مبدا این مشکلات را کاهش دهیم به نفع ما است تا اینکه صرفا به مقصد بپردازیم و به جای اقدام اصولی به جابجایی محل دفن زباله‌ها تاکید کنیم که از دیدگاه من به عنوان یک کارشناس محیط زیست صرفا انتقال آلودگی از یک مکان به مکان دیگر را به دنبال دارد. 

او اضافه کرد: از آرادکوه بیش از 50 سال است که به عنوان مرکز دفن تهران تهران استفاده می شود و به روش غیراصولی صرفا یک محل دفن بوده است در نتیجه اشکالاتی در آن وجود دارد که با هماهنگی کارشناسان و سازمان محیط زیست تلاش های زیادی انجام شد و در بازه کوتاه مدت با تغییر شرایط سایت کمپوست، افزایش ظرفیت تصفیه خانه و تغییراتی در روش دفن شیرابه را به حداقل رساندیم.

سازمان محیط‌زیست در اجرای کاهش پسماند از سایر ارگان‌ها مطالبه‌گر باشد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند ادامه داد: شهرداری در مدیریت پسماند تنها است و عملا با هزینه‌های زیادی که بیشتر آن از مردم دریافت می‌شود هم در بحث پسماند عادی، پزشکی و ساختمانی در این روزهای کرونایی بدون حتی یک روز وقفه، شرایط را پیش برده و خوب است که سازمان محیط زیست در به نتیجه رساندن مسئولیت بقیه ارگان‌ها کمک کند، چرا که اگر اقدامات طرح کاپ در مبدا به درستی انجام شود، دیگر دفنی در مبدا نخواهیم داشت که نیاز به تصمیم گیری درباره آرادکوه و یا هر مکان دیگری باشد که سازمان محیط زیست تشخیص بدهد. 

علیپور با تاکید بر اینکه این مجموعه اقدامات باید همزمان با هم اجرا شود و دستگاه‌ها تکالیف را باهم انجام دهند، ادامه داد: هدف طرح کاپ به حداقل رساندن پسماند است و تا رسیدن به پسماند صفر راه زیادی داریم، گرچه کارهای زیادی انجام شده اما کافی نیست. 

او با بیان اینکه مردم باید در مساله تفکیک و کاهش زباله همراهی کنند، افزود: برای این اقدام نیازمند آموزش گسترده و اطلاع‌رسانی هستیم تا به تدریج به اهداف طرح کاپ دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز