خبرگزاری کار ایران

رییس پلیس پیشگیری ناجا در گفت‌وگو با ایلنا:

کلانتری و پاسگاه‌ها باید ۲ برابر تعداد موجود شود/ بخشی از سرقت لوازم خودروها به "ناایمنی خودرو" برمی‌گردد/ استفاده از ظرفیت معتمدین محله برای پیشگیری از وقوع جرم

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۷۸۸۴

به گفته رییس پلیس پیشگیری ناجا براساس مصوبه برنامه ششم توسعه، بر تعداد کلانتری‌های موجود باید افزوده شود و این قانون است که به ازای هر هزار نفر باید ۵ پلیس وجود داشته باشد، اما در حال حاضر که در سال آخر برنامه ششم توسعه هستیم هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردارسرتیپ دو پاسدار مهدی معصوم بیگی رییس پلیس پیشگیری ناجا که پیش از این فرمانده انتظامی استان اصفهان بود از اردیبهشت ماه سال ۹۹ با حکم  فرمانده نیروی انتظامی به ریاست پلیس پیشگیری ناجا منصوب شده است؛ او نیاز به امنیت را بعد از نیازهای فیزیولوژیکی در دومین سطح می‌داند و معتقد است نیاز به امنیت از نظر مجموعه نیروی انتظامی اولین اولویت است و اگر امنیت نباشد، نیازهای فیزیولوژیکی نیز برطرف نخواهد شد. وی همچنین با اشاره به افزایش سرقت‌های خرد بر این باور است که کمبود پارکینگ در مناطق مسکونی، پاساژها، مجتمع‌های تجاری و اداری و پایین بودن ایمنی در وسایل نقلیه و پایین بودن فرهنگ استفاده از وسایل و تجهیزات ضد سرقت در بین مردم از عوامل سرقت به شمار می‌رود. همچنین به گفته سردار معصوم بیگی براساس استانداردهای جهانی باید دو برابر پاسگاه‌ها و کلانتری‌های موجود پاسگاه و کلانتری داشته باشیم، حتی اگر استانداردهای تقسیمات کشوری را مبنا قرار دهیم باز هم حدود ۵۰ درصد کلانتری‌های موجود باید کلانتری ایجاد شود.در ادامه گفت‌وگوی تفصیلی ایلنا با رییس پلیس پیشگیری ناجا را می‌خوانید:

کنترل سرقت‌های خشن، به عنف و مسلحانه

بیشترین فراوانی تشکیل پرونده توسط پلیس در حوزه کلانتری و پاسگاه‌ها "سرقت" است. در حوزه سرقت بیشترین فراوانی در سرقت‌های داخل خودرو و قطعات خودرو است. سرقت‌های خشن، سرقت‌های به عنف و مسلحانه کنترل شده است و پلیس کاملا بر این موضوعات اشراف دارد، اما در سرقت‌های خرد از جمله سرقت داخل خودرو یا قطعات خودرو ما با بیشترین فراوانی مواجه هستیم.

ایلنا: پلیس پیشگیری یکی از بخش‌های نیروی انتظامی است که با مردم ارتباط بیشتری دارد و در واقع بیشترین کار مردم با پلیس پیشگیری است. با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد بالاترین میزان پرونده‌هایی که تشکیل می‌شود، مربوط به چه موضوعاتی است؟ 

بیشترین فراوانی تشکیل پرونده توسط پلیس در حوزه کلانتری و پاسگاه‌ها "سرقت" است. در حوزه سرقت بیشترین فراوانی در سرقت‌های داخل خودرو و قطعات خودرو است. سرقت‌های خشن، سرقت‌های به عنف و مسلحانه کنترل شده است و پلیس کاملا بر این موضوعات اشراف دارد، اما در سرقت‌های خرد از جمله سرقت داخل خودرو یا قطعات خودرو ما با بیشترین فراوانی مواجه هستیم. اولین مولفه در موضوع سرقت این است که چرا سرقت اتفاق می‌افتد و در حقیقت لازمه جلوگیری از سرقت این است که هر واحد مسکونی پارکینگ داشته باشد، اما در ساختمان‌های مسکونی پارکینگ برای هر واحد مسکونی وجود ندارد و مردم مجبور هستند، خودروی خود را در خیابان پارک کنند و این موضوعی است که به زیرساخت‌ها مربوط می‌شود. 

عدم وجود پارکینگ کافی از علل سرقت خودرو و لوازم آن

همچنین باید هر مجتمع تجاری و اداری پارکینگ به اندازه نیاز مراجعان داشته باشد و شاهد هستیم که در این مراکز به میزان نیاز پارکینگ وجود ندارد .در مراکز تفریحی هم پارکینگ به میزان لازم پیش‌بینی نشده است. بنابراین نتیجه این می‌شود که وقتی خودرو در خیابان پارک شده است، ممکن است سرقت اتفاق بیفتد و اینکه ما بگوییم پلیس همه جا وجود دارد، اصلا شدنی نیست و برای جلوگیری از وقوع سرقت‌ها باید به توسعه زیرساخت‌ها نیز توجه شود. 

در کشورهای پیشرفته پلیس خصوصی سه برابر پلیس عمومی است

در مطالعه‌ای که در روی کشورهای دنیا انجام شده، مشخص شده است که میزان پلیس خصوصی یا نگهبان محله در کشورهای پیشرفته سه برابر پلیس عمومی هستند، در حقیقت ضمن این که در این کشورها زیرساخت‌ها و فرهنگ اصلاح شده است، پلیس خصوصی حدود سه برابر پلیس عمومی است. در برخی از این کشورها فرد که از منزل خارج می‌شود، بارها در معرض پایش دوربین‌ها قرار می‌گیرد این زیرساخت‌ها در پیشگیری از جرم بسیار موثر است. 

سرقت از خودروهای ایمن دشوار است

در تحلیل‌های آماری که ما داریم، سارقان به سمت خودروهای ایمن نمی‌روند، چراکه قابل سرقت نیستند یا سرقت از آن‌ها دشوار است و متاسفانه بعضی خودروها ناایمن هستند، ضمن اینکه فرهنگ مردم در استفاده از تجهیزات ضدسرقت کم است.

بخشی از سرقت داخل خودرو و سرقت لوازم خودرو به ناایمن بودن خودرو نیز باز می‌گردد. در تحلیل‌های آماری که ما داریم، سارقان به سمت خودروهای ایمن نمی‌روند، چراکه قابل سرقت نیستند یا سرقت از آن‌ها دشوار است و متاسفانه بعضی خودروها ناایمن هستند، ضمن اینکه فرهنگ مردم در استفاده از تجهیزات ضدسرقت کم است. در دوره‌های مختلف مکرر با سارقان صحبت کرده‌ایم که چرا این خودرو را برای سرقت انتخاب کرده‌اید و آن‌ها عنوان کرده‌اند که این ماشین از تجهیزات ضدسرقت برخوردار نبوده است. در حوزه سرقت لوازم خودرو و سرقت داخل خودرو چند مولفه از جمله مواردی که ذکر شد، تاثیرگذار هستند. 

البته پلیس نیز در برخورد با سرقت برنامه‌هایی را طرح‌ریزی کرده و در حال اجرا است و نقش پلیس در این زمینه کاملا مشخص است.اگرچه پلیس به صورت حداکثری در حال تلاش است، اما برای کاهش سرقت باید مولفه‌های دیگر نیز مدنظر قرار داده شود. 

کلانتری و پاسگاه‌ها باید ۲ برابر تعداد موجود شود/ بخشی از سرقت لوازم خودروها به "ناایمنی خودرو" برمی‌گردد/ استفاده از ظرفیت معتمدین محله برای پیشگیری از وقوع جرم

۷۰درصد پرونده‌ها در دوائر مشاوره منجر به مصالحه می‌شود

دوائر مشاوره و مددکاری اجتماعی در کلانتری‌ها ایجاد شده است و به عبارتی در حال تقویت حوزه ایجابی در کلانتری‌ها هستیم. میانگین پرونده‌هایی که قابل بررسی در این دوائر بوده است و منجر به مصالحه در کلانتری‌ها شده است، بیش از ۷۰ درصد است. 

ایلنا: برای کاهش پرونده‌ها در کلانتری‌ها چه اقداماتی صورت گرفته است؟ 

پلیس برای اینکه بتواند این بخش را مدیریت کند، اتفاقاتی را در سال‌های اخیر رقم زده است و به دنبال تقویت آن هستیم. به عنوان مثال دوائر مشاوره و مددکاری اجتماعی در کلانتری‌ها ایجاد شده است و به عبارتی در حال تقویت حوزه ایجابی در کلانتری‌ها هستیم. میانگین پرونده‌هایی که قابل بررسی در این دوائر بوده است و منجر به مصالحه در کلانتری‌ها شده است، بیش از ۷۰ درصد است. 

ما نیز درصدد هستیم تا حوزه‌های میانجی‌گری را تقویت کنیم. ما یک سری فرهنگ‌هایی داریم که این فرهنگ‌ها هم در دین ما و هم توسط سنت ما تایید می‌شود از جمله نقش میانجیگری در منازعات. در گذشته‌های نه چندان دور عمده موضوعات توسط بزرگان فامیل و محل حل و فصل می‌شد و امروز این نقش‌ها باید تقویت شود. در حوزه کلانتری‌ها نیز ما تلاش می‌کنیم، نقش مشاوران را تقویت کنیم. 

 کلانتری و پاسگاه‌ها در اولویت هوشمندسازی

ایلنا: میانگین زمان رسیدگی به ارباب رجوع در کلانتری‌ها چقدر است و آیا اقداماتی که در راستای پلیس هوشمند در نیروی انتظامی صورت گرفته است، در کاهش این زمان تاثیری داشته است؟ 

زمان پاسخ‌دهی به ارباب رجوع در کلانتری بستگی به نوع پرونده دارد و در موارد مختلف متفاوت است، اما با استفاده از ابزارهای هوشمندسازی پلیس در حال کاهش زمان پاسخ‌دهی به ارباب رجوع در کلانتری‌ها هستیم. این کار هم نظارت بر همکاران ما را تسریع می‌کند و هم بر خدمت‌رسانی به مردم موثر است. در حقیقت ابزارهای هوشمند در راستای سرعت بخشیدن به کار مردم مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین طرحی را دنبال می‌کنیم که در این طرح قرار است هرکسی در کلانتری تشکیل پرونده می‌دهد به صورت پیامکی روند رسیدگی به پرونده به فرد اطلاع داده شود، این اقدام باعث می‌شود از مراجعه ارباب رجوع به کلانتری جلوگیری شود و همچنین افراد می‌توانند سریعتر از روند رسیدگی پرونده مطلع شوند، البته این طرح هنوز اجرایی نشده است.همچنین زیرساخت‌هایی با قوه قضاییه فراهم شده است تا پرونده به صورت الکترونیک برای قوه قضاییه ارسال شود. همچنین استعلام‌هایی که از پزشکی قانونی می‌شود به صورت الکترونیک و آنلاین در اکثر کلانتری‌ها انجام می‌شود و این موارد از جمله اقداماتی است که در راستای کاهش زمان رسیدگی به پرونده ارباب‌رجوع در کلانتری‌ها صورت می‌گیرد. 

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه سردار فرماندهی ناجا هوشمندسازی پلیس را به عنوان یکی از اولویت‌ها قرار داده است، این بخش با سرعت بیشتری دنبال می‌شود. ضمن اینکه کلانتری و پاسگاه‌ها در اولویت هوشمندسازی قرار دارند. 

استفاده آفلاین و آنلاین از دوربین البسه در کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها

بیش از ۳ هزار کلانتری و پاسگاه در کشور وجود دارد که بخشی از این کلانتری‌ها، کلانتری هدف هستند؛ کلانتری هدف نیز به کلانتری گفته می‌شود که در مکان‌هایی جانمایی شده است که فراوانی جرم بیشتر بوده و دارای مراجعات مکرر است و دوربین البسه بیشتر در این کلانتری‌ها توزیع شده است. 

ایلنا: تاکنون چه میزان دوربین البسه در اختیار ماموران قرار گرفته است و استفاده از این دوربین‌ها چقدر در میزان شکایت از ماموران پلیس موثر بوده است؟ 

این موضوع در چند فاز تعریف شده است. البته استفاده از دوربین البسه تک مولفه‌ای نیست و صرفا برای جلوگیری از شکایت از ماموران در ماموریت‌ها استفاده نمی‌شود. استانداردسازی رفتار ماموران و صیانت از ماموران از اهداف تامین دوربین البسه برای پلیس بود. فاز اول این پروژه تامین ۵ هزار دوربین بود که انجام شده است، اما نیاز ما فراتر از این است و این در برنامه توسعه پلیس در سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است و انشالله بخش دوم آن را نیز عملیاتی خواهیم کرد. بخش اول که شامل ۵ هزار دوربین بود، انجام شده و در بین کلانتری‌های سراسر کشور توزیع و عملیاتی شده است. از دوربین این البسه هم به صورت برخط و آنلاین و هم به صورت آفلاین در کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها استفاده می‌شود. 

ایلنا: این دوربین‌های البسه بیشتر در کدام استان‌ها توزیع شده است؟

در همه استان‌ها توزیع شده است، اما اولویت ما تمرکز بر کلانتری‌های هدف بوده و توزیع در این کلانتری‌ها صورت گرفته است. بیش از ۳ هزار کلانتری و پاسگاه در کشور وجود دارد که بخشی از این کلانتری‌ها، کلانتری هدف هستند؛ کلانتری هدف نیز به کلانتری گفته می‌شود که در مکان‌هایی جانمایی شده است که فراوانی جرم بیشتر بوده و دارای مراجعات مکرر است. در سطح کشور کلانتری‌های هدف مشخص و دوربین البسه بیشتر در این کلانتری‌ها توزیع شده است. 

کاهش شکایت از ماموران پاسگاه‌ها و کلانتری‌ها با استفاده از دوربین البسه

خوشبختانه استفاده از دوربین‌های البسه در کاهش مشکلات تاثیرگذار بوده و میزان رضایت‌مندی مردم از کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها در این ۸ ماه افزایش پیدا کرده است و شکایت مردم از ماموران پاسگاه‌ها نیز کاهش داشته است. البته این به معنای آن نیست که استفاده از این تجهیزات به تنهایی این تاثیرات را داشته است، بلکه این تجهیزات یکی از مولفه‌هایی است که در میزان افزایش رضایت‌مندی مردم تاثیرگذار بوده است. 

کلانتری و پاسگاه‌ها باید ۲ برابر تعداد موجود شود/ بخشی از سرقت لوازم خودروها به "ناایمنی خودرو" برمی‌گردد/ استفاده از ظرفیت معتمدین محله برای پیشگیری از وقوع جرم

نصب دوربین در تحت نظرگاه‌ها

ایلنا: وضعیت دوربین‌های بازداشتگاه‌ها در کلانتری‌ها به چه صورتی است؟ آیا در همه بازداشتگاه‌ها و تحت‌نظرگاه‌ها دوربین استفاده می‌شود؟ 

تقریبا همه تحت‌نظرگاه‌های کلانتری‌ها متصل به دوربین هستند و به صورت آنلاین تحت نظرگاه‌ها را نظارت و کنترل کنیم، ضمن اینکه یکی از اقدامات مهم ما این است که این مکان‌ها تحت نظارت باشند. تقریبا از جهت تامین دوربین در این مراکز مشکلی وجود ندارد و کلانتری‌ها تحت نظرگاه‌هایشان به دوربین مجهز هستند و اتفاقا یکی از مکان‌های امن همین تحت نظرگاه‌ها هستند که حقوق شهروندی نیز در آنجا با وجود این ابزار هوشمند رعایت می‌شود. ضمن اینکه تحت نظرگاه‌های کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها محل نگهداری متهم یا مجرمان به معنای دائم نیست و به صورت موقت و در مدت زمان خیلی کوتاه در این مکان‌ها نگهداری می‌شوند. ذاتا نوع کار به گونه‌ای است که چون نگهداری متهمان و مجرمان در زمان محدود انجام می‌شود، مشکل خاصی نداریم و نظارت‌ها نیز از این مکان‌ها وجود دارد. 

استفاده از ۱۰۰ هزار نگهبان محله

در حوزه سلامت و امنیت محلات ظرفیت‌های متعددی داریم، از ظرفیت بسیج غالبا در گشت رضویون استفاده می‌شود و این براساس تفاهمی است که بین نیروی انتظامی و بسیج شکل گرفته، ضمن اینکه این موضوع مصوبه شورای امنیت کشور است.

ایلنا: در طرح ایمن‌سازی و پاکسازی محلات که توسط ماموران کلانتری‌ها انجام می‌شود، آیا از ظرفیت نگهبان محله و بسیج استفاده می‌شود یا خیر؟ 

در حوزه سلامت و امنیت محلات ظرفیت‌های متعددی داریم، از ظرفیت بسیج غالبا در گشت رضویون استفاده می‌شود و این براساس تفاهمی است که بین نیروی انتظامی و بسیج شکل گرفته ضمن اینکه این موضوع مصوبه شورای امنیت کشور است و این طرح به صورت نظام‌مند و قاعده‌مند در کشور انجام می‌شود و تمرکز آن‌ها بر پیشگیری از وقوع جرم است، این گشت‌ها نیز به صورت فعال اقدامات خود را انجام می‌دهند. 

براساس آمارها حدود ۱۰۰ هزار نگهبان محله در سطح کشور فعال هستند و هرکجا این افراد بوده‌اند، وقوع جرائم از جمله سرقت صفر بوده است، چراکه این افراد در نقاط خاصی که حضور دارند متمرکز بوده، اشراف دارند و مراقبت می‌کنند و همچنین از وقوع جرم پیشگیری می‌شود.ما به مردم توصیه می‌کنیم از این ظرفیت استفاده کنند. این ظرفیت در کشور به صورت قانونی است و زیر نظر پلیس اقدامات خود را انجام می‌دهند و مورد پشتیبانی پاسگاه‌ها و کلانتری‌ها هستند. در حال حاضر در ۷ الی ۸ هزار نقطه از کشور نگهبان محله مستقر هستند و بسیار موثر بوده‌اند. 

ظرفیت دیگری که ما در امنیت محلات استفاده می‌کنیم، استفاده از معتمدان محل است. جلساتی بین پلیس و معتمدان محله برگزار شده است و این موضوع هم ظرفیت خوبی است که در حوزه آرام‌سازی محلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

اجرای برنامه‌های مشترک با معتمدین محله، صنوف، اتحادیه‌ها در پیشگیری از وقوع جرم

با معتمدان محله، صنوف، اتحادیه و اصناف برنامه‌های مشترک داریم و این‌ها به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم در پیشگیری از وقوع جرم اقدامات لازم را انجام دهیم. پلیس به عنوان مرجعیت موضوع از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کند. 

ایلنا: میزان استقبال مردم از پلیس افتخاری به چه صورتی است و چه همکاری این افراد با پلیس پیشگیری دارند؟ 

پلیس افتخاری یک واژه عام است مانند بسیج. پلیس افتخاری هم می‌تواند در قالب معتمدان محل تعریف شود، اما به طور مشخص این طرح با معتمدان انجام می‌شود در واقع کسانی که مورد وثوق و اعتماد محله هستند. این افراد دائما با پلیس در کلانتری‌ها جلسات مشترکی برگزار می‌کنند. همچنین با صنوف و اتحادیه و اصناف نیز برنامه‌های مشترک داریم و این‌ها به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم در پیشگیری از وقوع جرم اقدامات لازم را انجام دهیم، پلیس به عنوان مرجعیت موضوع از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کند و در بخشی از استفاده از این ظرفیت‌ها موفق بوده است و بخشی از آن نیز امیدواریم در آینده اتفاق بیفتد. 

کلانتری و پاسگاه‌ها باید ۲ برابر تعداد موجود شود/ بخشی از سرقت لوازم خودروها به "ناایمنی خودرو" برمی‌گردد/ استفاده از ظرفیت معتمدین محله برای پیشگیری از وقوع جرم

ابلاغ دستورالعمل استفاده از نگهبانان مسلح در بانک‌ها

مولفه‌های حقوقی نگهبانان مسلح بانک‌ها کاملا دارای قاعده و استانداردهای مشخص است که ابلاغ شده و بر آن نظارت می‌شود اما این به معنی این نیست که این افراد مشکل معیشتی ندارند.

ایلنا: نگهبانان مسلح بانک‌ها و نیروهای یگان‌های حفاظت دستگاه‌های مختلف نیز زیرمجموعه پلیس پیشگیری هستند، نگهبانان مسلح بانک‌ها از طریق شرکت‌های خدماتی و انتظام استخدام می‌شوند و دارای مشکلات معیشتی هستند، آیا پلیس پیشگیری برای رفع مشکلات معیشتی این افراد برنامه‌هایی را دارد یا خیر؟

مشکلات معیشتی عمومی است. مشکل معیشتی یا عدم مشکل معیشتی یک امری نسبی است و به طور مطلق نمی‌توانیم بگوییم کسی مشکل معیشتی دارد و یا فردی فاقد مشکلات معیشتی است. بنابراین هم رفاه نسبی است و هم وجود مشکلات. در بحث نگهبانان نیز یک دستورالعملی برای استفاده از آن‌ها و همچنین موضوعات معیشتی آن‌ها وجود دارد و این قاعده‌مند است و اینگونه نیست که رها شده باشد و دستورالعمل مشخصی صادر و در آن اعلام شده است که چه میزان ساعت باید این افراد در ماموریت باشند و به چه میزان حقوق دریافت کنند. همچنین در این دستورالعمل مبنای حقوق که سال به سال اعلام می‌شود، اعمال می‌شود. همچنین سختی کار برای این افراد در نظر گرفته شده است و البته باید این دستورالعمل به گونه‌ای باشد که ترغیب کننده بانک‌ها برای استفاده از این ظرفیت باشد به هر حال ما باید هم حقوق نگهبانان را منظور کنیم و هم به گونه‌ای دستورالعمل استفاده از آن را تنظیم کنیم که ترغیب کننده بانک‌ها به استفاده از این افراد باشد. مولفه‌های حقوقی این افراد کاملا دارای قاعده و استانداردهای مشخص است که ابلاغ شده و بر آن نظارت می‌شود، اما این به معنی این نیست که این افراد مشکل معیشتی ندارند. 

تقاضای ۵ دستگاه دیگر برای یگان حفاظت

تا امروز ۱۳ یگان برای دستگاه‌های مختلف تشکیل شده است که البته سیاست‌های کلی این یگان‌ها با پلیس پیشگیری است، اما زیر نظر دستگاه‌های مربوطه فعالیت می‌کنند یعنی فرمانده یگان از طرف ما منصوب می‌شود.

ایلنا: با توجه به اینکه یگان‌های حفاظت نیز از زیرمجموعه‌های پلیس پیشگیری است، توضیحاتی در این خصوص ارائه می‌‌دهید.

برابر دستورالعمل ستاد کل نیروهای مسلح برگرفته از برنامه توسعه کشور، دستگاه‌های دولتی مکلف شده‌اند تا با توجه به نیازهایی که به حفاظت و مراقبت دارند، یگان حفاظت تشکیل دهند. تا امروز نیز ۱۳ یگان برای دستگاه‌های مختلف تشکیل شده است که البته سیاست‌های کلی این یگان‌ها با پلیس پیشگیری است، اما زیر نظر دستگاه‌های مربوطه فعالیت می‌کنند یعنی فرمانده یگان از طرف ما منصوب می‌شود. همچنین سیاست‌های کلی انتظامی، مراقبتی، امنیتی و پیشگیری را ما ابلاغ می‌کنیم، اما یگان‌ها بخشی از دستگاه مربوطه محسوب می‌شوند، حضور این یگان‌ها در تامین امنیت، حفاظت و پیشگیری بسیار موثرند. ۴ الی ۵ دستگاه دیگر نیز درخواست یگان حفاظت کرده‌اند که در حال انجام و بررسی آن هستیم. یکی از برنامه‌های اولویت‌دار ما برای سال ۱۴۰۰ توسعه یگان‌های دستگاه‌های دولتی است که یکی از قطعات پازلی که باید برای حفاظت و پیشگیری از جرم به کمک ما بیایند، همین یگانهای حفاظت دستگاه‌ها هستند و این ظرفیت یک ظرفیت بسیار بزرگی است که در تامین امنیت عمومی مراقبت از اموال عمومی و پیشگیری از وقوع جرم کمک می‌کنند. 

افزایش یگان سازمان زندان‌ها در برنامه توسعه

ایلنا: با توجه به اینکه یگان حفاظت زندان‌ها با کمبود اعتبارات همراه بوده، آیا این کمبود اعتبارات باعث شده است تا در تامین تجهیزات با مشکلاتی مواجه شوند و چه اقداماتی در خصوص تامین تجهیزات، بهبود وضعیت یگان حفاظت و… از سوی پلیس پیشگیری انجام می‌شود؟ 

ماموریتی که متوجه یگان است از جمله بدرقه زندانیان یا حفاظت از زندان‌ها برابر قانون و مقررات بر عهده یگان سازمان زندان‌ها است، اما یک توافقی نیز بین نیروی انتظامی و سازمان زندان‌ها وجود دارد مبنی بر اینکه تا زمانی که ظرفیت یگان زندان‌ها کامل شده و به بلوغ برسد، نیروی انتظامی به این یگان کمک کند و این کمک در حال انجام است یعنی در بخشی از استان‌ها این یگان شکل گرفته است و ۸۰ تا ۹۰ درصد اقدامات مربوط به سازمان زندان‌ها را یگان حفاظت آن‌ها انجام می‌دهند، اما در برخی از استان‌ها یگان سازمان زندان‌ها به خوبی شکل نگرفته و این یگان حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد اقدامات خود را انجام می‌دهد و در سایر موارد نیروی انتظامی به آن‌ها کمک می‌کند، اما در برنامه توسعه مقرر شده است که یگان سازمان زندان‌ها به لحاظ سازمان و ساختار و آموزش و… کامل شود تا رفته رفته نیروی انتظامی بتواند دیگر ماموریت‌های خود را انجام دهد، اما در حال حاضر به صورت مشترک این ماموریت‌ها انجام می‌شود. در چند سال اخیر یگان سازمان زندان‌ها تقویت شده و رفته رفته از آن بخش مشترکی که با ما دارند، سهم بیشتر متوجه خود یگان حفاظت است. 

البته اتاق‌های تحقیق و بازجویی به صورت ویدئو کنفرانس در بخشی از زندان‌ها ایجاد شده است و در حقیقت بدرقه زندانی به مرجع قضایی تقریبا در حال رفع شدن است و با تلاشی که قوه قضاییه انجام داده است، تعداد قابل توجهی از زندان‌ها مجهز به اتاق‌های ویدئو کنفرانس برای تحقیق و بازجویی شده‌اند و نیازی نیست که ما زندانی را از یک زندان کیلومترها تا دادگاه‌ها و… بدرقه کنیم. ما این موضوع را از طریق فرمانده یگان حفاظت دنبال می‌کنیم و البته سازمان زندان‌ها نیز در راستای هوشمندسازی این اقدامات را در برنامه‌های خود دارد. 

نیروهای یگان‌های حفاظت باید از نیروهای سازمان‌ها باشند. ما دو وظیفه عمده برای یگان‌های حفاظت سازمان‌ها داریم اولین وظیفه ما انتصاب فرمانده و وظیفه بعدی تعیین خط مشی‌های کلی است و تامین اعتبارات و تجهیزات برعهده سازمان‌هاست. 

اگر کسی از انفال و منافع حفاظت می‌کند باید پشتوانه داشته باشند این پشتوانه بخشی فیزیکی و بخشی معنوی است

موضوع شهادت ماموران یگان حفاظت محیط زیست از طرف خود دستگاههای متولی دنبال می‌شود و جز برنامه‌های نیروی انتظامی نیست و روال خاص خود را دارد. اما ما در جلسات مشورتی نیز معتقد هستیم افرادی که از انفال دفاع می‌کنند باید مورد حمایت‌های معنوی نیز قرار بگیرند. 

ایلنا: مدت‌هاست در خصوص احراز شهادت محیط‌بانانِ شهید مباحثی مطرح می‌شود، اگرچه معاونت حقوقی سازمان محیط‌زیست پیگیر این موضوع است، نظر نیروی انتظامی در این خصوص چیست؟ 

این موضوع از طریق دستگاه‌ها و معاونت حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست در حال پیگیری است و در جلسه مشورتی، ما نیز اعلام نظر در این خصوص داشته‌ایم و نظرمان مثبت است. اگر کسی از انفال و منافع حفاظت می‌کند، باید پشتوانه داشته باشند این پشتوانه بخشی فیزیکی و بخشی معنوی است. اگر اتفاقی در جنگل‌ها و یا محیط‌زیست بیفتد، ما به عنوان نیروی پشتیبان به یگان‌های حفاظت کمک می‌کنیم، اما در بخش معنوی همین موضوع شهادت‌ها است و باید افراد از این بابت آرامش داشته باشند و این افراد که در مصاف با مجرمان جان خود را از دست می‌دهند باید شهید محسوب شوند. همانطور که گفتم این موضوع از طرف خود دستگاه‌های متولی دنبال می‌شود و جزو برنامه‌های نیروی انتظامی نیست و روال خاص خود را دارد، اما ما در جلسات مشورتی نیز معتقد هستیم افرادی که از انفال دفاع می‌کنند باید مورد حمایت‌های معنوی نیز قرار بگیرند. 

کلانتری و پاسگاه‌ها باید ۲ برابر تعداد موجود شود/ بخشی از سرقت لوازم خودروها به "ناایمنی خودرو" برمی‌گردد/ استفاده از ظرفیت معتمدین محله برای پیشگیری از وقوع جرم

براساس استاندارهای جهانی باید ۶ هزار کلانتری و پاسگاه داشته باشیم

باید ۶ هزار کلانتری و پاسگاه براساس استانداردهای جهانی داشته باشیم. اگر استانداردهای تقسیمات کشوری را مبنا قرار دهیم، باز هم حدود ۵۰ درصد کلانتری‌های موجود باید کلانتری ایجاد شود، از این جهت که ما بیش از ۵ هزار دهستان، بخش و شهر داریم و در هر دهستان باید یک پاسگاه داشته باشیم.

ایلنا: آیا میزان کلانتری‌ها را کافی می‌دانید؟ براساس مصوبه برنامه ششم قرار بود بر میزان کلانتری‌ها افزوده شود اما هیچ اقدامی صورت نگرفته، شما چه اقدامی در این زمینه انجام داده‌اید؟ 

اگر بخواهیم براساس استاندارد جهانی محاسبه کنیم، تقریبا دو برابر آنچه که در حال حاضر پاسگاه و کلانتری داریم، باید کلانتری و پاسگاه داشته باشیم. یعنی اگر سه هزار کلانتری و پاسگاه داریم باید ۶ هزار کلانتری و پاسگاه براساس استانداردهای جهانی داشته باشیم. اگر استانداردهای تقسیمات کشوری را مبنا قرار دهیم، باز هم حدود ۵۰ درصد کلانتری‌ها و پاسگاه‌های موجود باید کلانتری ایجاد شود. از این جهت که ما حدود بیش از ۵ هزار دهستان، بخش و شهر داریم در هر دهستان باید یک پاسگاه داشته باشیم. همچنین در هر بخش نیز باید یک کلانتری داشته باشیم و ما در حال حاضر ۳ هزار کلانتری و پلسگاه داریم. بنابراین کمبود در این زمینه وجود دارد، اما این کمبود با تلاش و مجاهدت نیروهای ما در حال جبران است. 

براساس مصوبه برنامه ششم توسعه، بر تعداد کلانتری‌های موجود باید افزوده شود و این قانون است که به ازای هر هزار نفر باید ۵ نفر پلیس وجود داشته باشد، اما در حال حاضر که در سال آخر برنامه ششم توسعه هستیم هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است. ما باید مقدورات کشور را در این زمینه مدنظر بگیریم، اما نیازها زیاد است اما حرف ما این است که نیاز به امنیت بعد از نیازهای فیزیولوژیکی در دومین سطح قرار دارد البته نیاز به امنیت از نظر ما اولین اولویت است و اگر امنیت نباشد، نیازهای فیزیولوژیکی نیز برطرف نخواهد شد، اما حتی اگر امنیت را اولویت دوم بدانیم، حرف ما این است که در این مقدورات باید اولویت‌بندی نیازها را مدنظر قرار دهیم و در اولویت‌بندی تخصیص اعتبارات ضمن اینکه مقدورات کشور باید مد نظر باشد، امنیت را در اولویت بدانیم.

گفت‌وگو: نجمه رحمتی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز