خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

۹ درصد معتادان کشور زن هستند/ تشریح‌ برنامه‌ها در محلات حاشیه‌نشین برای پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۳۳۹۱

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد با بیان اینکه ۹ درصد از معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند، آخرین اقدامات انجام شده برای پیشگیری و درمان اعتیاد در بین زنان و کودکان را توضیح داد.

«فاطمه رضوان مدنی» رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین آمار اعتیاد در بین زنان گفت: براساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر نزدیک به ۹ درصد معتادان کشور را زنانی که دچار اختلال مصرف مواد مخدر هستند، تشکیل می‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمار مشخصی درخصوص کودکان درگیر اعتیاد در کشور وجود دارد؟ تصریح کرد: در مورد کودکان آمار مشخصی وجود ندارد و البته به نظر نمی‌رسد تعداد چندان زیادی باشند. البته درباره دانش آموزان آمار سالهای قبل آموزش و پرورش و ستاد مبارزه درباره دانش‌آموزانِ درگیر اعتیاد ۲ درصد بود که براساس گزارش‌هایی که امسال ارائه شده است، این روند خوشبختانه رو به کاهش است.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد درباره شایع‌ترین علت اعتیاد در زنان خاطرنشان کرد: در بررسی‌های انجام شده اصلی‌ترین علت مصرف در بانوان کشور وجود همسر معتاد و سپس والدین معتاد و در نهایت دوستان معتاد است.اخیرا هم بحث استفاده از مواد روانگردان در کاهش وزن و یا سفیدی پوست و ... در اعتیاد زنان از طریق آرایشگاه‌ها یا مکان‌های مشابه مطرح شده است.

وی درباره علل اعتیاد در کودکان نیز گفت: فقر، اعتیاد والدین، عدم تربیت درست و نظارت والدین، درگیری و اختلافات و تنش‌های والدین، کنجکاوی، فشار گروه دوستان، عدم مهارت‌های اجتماعی به خصوص ناتوانی در برابر فشار همسالان و قدرت نه گفتن بعنوان بخشی از اصلی‌ترین علل اعتیاد کودکان مطرح هستند.

رضوان‌مدنی همچنین در پاسخ به این سوال که برای پیشگیری از اعتیاد در بین زنان چه اقدامات و طرح‌هایی اجرایی شده است، تصریح کرد: در حیطه پیشگیری طرح‌هایی چون «پازک» که برای آموزش و پیشگیری از اعتیاد در زنان و کودکانِ مناطق آسیب‌خیز در ۵۰۰ محله حاشیه‌نشین در شهرها اجرا شده است و در آن به زنان و کودکان آموزش‌ها و مهارت‌های لازم برای حل مساله و زندگی سالم ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در حیطه درمان و کاهش آسیب، طرح‌های درمان و حمایت از زنان دارای فرزند (طرح مادر کودک)، طرح حمایت از زنان باردار، طرح درمان اقامتی در مراکز اقامتی، در مراکز تی سی مخصوص زنان و در مراکز توانمندسازی زنان بهبودیافته اجرا می‌شود. همچنین در زمینه کاهش آسیب هم طرح سرپناه‌های خاص زنان و ارائه خدمات حمایتی و بهداشتی به زنان در حال اجراست.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد در پاسخ به این سوال که آیا در سال‌های اخیر با افزایش اعتیاد در زنان و کودکان مواجه بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: بعضی از متخصصان و صاحب نظران معتقدند که بله اینطور است، در حقیقت تعداد زنان مصرف‌کننده مواد افزایش داشته، ولی واقعیت این است که چون سال‌های قبل آمار مشخصی از زنان مصرف کننده نداشته‌ایم تا به مقایسه بپردازیم خیلی نمی‌توان به آمارهای ادعایی استناد کرد.

رضوان‌مدنی با اشاره به مراکز ارائه خدمات کاهش آسیب به زنان دارای اعتیاد گفت: شاید یک علت فزونی که در زنان در حال حاضر مشاهده می‌شود، بدلیل ایجاد مراکز ارائه دهنده خدمات است که چون به حد وفور و کافی ایجاد شده‌ و تعداد مراجعان بیشتر شده‌اند، اینطور به نظر می‌رسد که تعداد زنان معتاد افزایش پیدا کرده است در حالی که این فزونی مراجعان به معنای فزونی شیوع نیست، بلکه ناشی از ایجاد و راه‌اندازی خدمات و مراجعه بیشتر به این مراکز است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تعداد زنانی که مجبور به ترک منزل می شوند به دلیل اعتیاد رو به افزایش است، ادامه داد: آمار مشخصی که با قاطعیت بتوان گفت تعداد زنان در اثر مصرف مواد از خانه خارج می‌شوند، بیشتر شده باشد در دست نیست و هر گونه ادعایی در این زمینه بیشتر ذهنی و مبتنی بر حدس و گمان است و در حوزه امور اجتماعی استناد به حدسیات چندان موجه نیست.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد، تصریح کرد: زن به‌عنوان کانون و محور اصلی خانواده همواره مورد توجه و نقش اصلی را در خانواده و زندگی خانوادگی دارد، طبیعی است که هرگونه آسیب به نقش و جایگاه و مرتبت زنان در خانواده می‌تواند در استحکام خانواده و بنیان‌های خانواده اثرگذار باشد. با این توضیح طبیعی است که اعتیاد بعنوان اصلی ترین آسیب اجتماعی در کشور می‌تواند زنان و نقش آنان را در خانواده منکوب و تحت تاثیر قرار دهد.

رضوان مدنی تاکید کرد: البته درباره میزان تاثیر اعتیاد زنان در استحکام و تزلزل خانواده بصورت کمی آمار و عدد و رقم مشخصی وجود ندارد، ولی به لحاظ کیفی تمام صاحب نظران در این نکته متفق القول هستند که اعتیاد زنان تهدید جدی برای بنیان خانواده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز