خبرگزاری کار ایران

فوق تخصص آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری:

مدارس تا پایان پاندمی کرونا باید تعطیل بمانند/کاهش ورودی بیمارستان در پی اعمال محدودیت‌ها/درخواست جداسازی بیماران به جایی نرسید/ ضرورت تزریق هر چه سریعتر واکسن کرونا به کادر درمان

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۶۳۲۶

فوق تخصص آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به کاهش مراجعات کرونایی به بیمارستان در پی اعمال محدودیت‌ها بر ضرورت تداوم تعطیلی مدارس تا پایان پاندمی کرونا تاکید کرد.

«سید محمدرضا هاشمیان» فوق تخصص آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تاثیر محدودیت‌ها بر وضعیت آی‌سی‌یو بیمارستان بیان کرد: در حالی که پیش از این می‌دیدیم، هر روز از مراکز مختلف پیگیر تخت آی‌سی‌یو هستند، با اعمال محدودیت‌ها تاثیر آن کاملا مشهود بود، چرا که مراجعات به بیمارستان کم شد.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید، تخت‌های آی‌سی‌یو کشور در این چند ماه همیشه پر بوده است، ولی در این روزها شرایط بهتری داریم که امیدواریم ادامه پیدا کند، چون اگر به روزهای قبل برگردیم شرایط کار بسیار سخت‌تر خواهد شد.

درمان کرونا در کشور از ابتدا آی‌سی‌یو محور نبود

Closed ICU در وزارت بهداشت تعریف نشده است

هاشمی افزود: با وجودی که از اول در کشور قرنطینه نبود، انتظار می‌رود، همین محدودیت‌های کوچک هم مثل قرنطینه ساعتی و محدودیت در روزهای تعطیل پا برجا باشد، چون قطعا در کاهش بیماری اثر دارد.

فوق تخصص آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به میزان بهبودی در بخش مراقبت‌های ویژه بیان کرد: با توجه به اینکه درمان کرونا در کشور ما از ابتدا آی‌سی‌یو محور نبوده است، در پاندمی با افزایش مرگ و میر مواجه می‌شدیم، بیماران در کشور ما وقتی خیلی بدحال می‌شوند به آی‌سی‌یو منتقل می‌شوند، یعنی مرحله‌ای است که دیگر کاری نمی‌توان انجام داد.

انتقاد از حضور افراد غیرمتخصص در آی سی یو

یک نفر باید مسوولیت بیمار شدید را از ابتدا داشته باشد

وی ادامه داد: ولی تجربه‌ی بین‌المللی برخلاف این است، یعنی بیمارانی که حال جسمی بدی دارند، وقتی به این بخش وارد می‌شوند، وضعیت بهتری را پیدا می‌کنند، البته در Closed ICU خود فوق تخصص آی‌سی‌یو مسئول بیمار است و از مشاوران استفاده می‌کند، در این صورت مرگ و میر کمتر است و همین الان هم این اتفاق می‌افتد، اما متاسفانه چون ما در کشور آی‌سی‌یو محور نیستیم و اصلا Closed ICU در وزارت بهداشت تعریف نشده است، از این نظر افرادی که تخصص‌های غیر از آی‌سی‌یو دارند، در مورد این موضوع نظرهای گاها اشتباه هم می‌دهند.

هاشمی افزود: من الان در آی‌سی‌یو‌ای کار می‌کنم که بالای ۹۰ درصد بیماران بهبود پیدا می‌کنند، ولی گفته می‌شود در آی‌سی‌یوهای دیگر کشور این درصد روی ۵۰ است، اما فقط شرایط بخش مراقبت ویژه مهم نیست، بلکه شدت بیماری هم اهمیت دارد، در این شرایط یک نفر باید مسوولیت بیمار را از اول داشته باشد و خودش شرایط را مدیریت کند، اما متاسفانه در کشور ما این موضوع جا نیفتاده و اصلا این موضوع مورد قبول واقع نشده است و خیلی از بیمارانی که به بخش‌ها می‌روند، ممکن است نجات پیدا نکنند و دوباره حالشان بد شود و به آی‌سی‌یو برگردند.

درگیری پرسنل به کرونا در آی سی یو بیشتر از سایر بخش‌هاست

درخواست جداسازی بیماران به جایی نرسید

وی ادامه داد: با وجود این ایرادات واقعا در بخش آی‌سی‌یو همه در تلاش هستند و بیشتر اوقات خودشان هم درگیر بیماری می‌شوند، جالب است بدانید که بیشترین عفونت‌ها در کل دنیا در آی‌سی‌یوها شایع است، دلیلش حضور بیماران بدحال‌تر در این بخش است و باعث می‌شود، ویروس‌ها بیشتری استنشاق شوند، بنابراین درگیری پرسنل در این بخش بیشتر است.

فوق تخصص آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری، بیان کرد: متاسفانه در کشور، ما بارها بحث جداسازی بیمار را درخواست کردیم که انجام نشد و به صورت غیراستاندارد پیش رفت، در صورتی که اینها باید تفکیک می‌شدند و قسمت‌های آی‌سی‌یو، یعنی بخش‌های عفونی‌تر هم باید از بخش‌های دیگر تفکیک می‌شد، اینها از عواملی است که خطر عفونت پرسنل را بیشتر می‌کند.

مدارس باید تا آخر پاندمی کرونا همچنان تعطیل بمانند

ضرورت تزریق هر چه سریعتر واکسن کرونا به پرسنل بخش‌های عفونی

وی با اشاره به گروه سنی بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه، گفت: رنج سنی در آی‌سی‌یو از سنین پایین تا بالا وجود دارد، یعنی همه رده‌های سنی هستند، ولی خوشبختانه افراد نوجوان را در آی‌سی‌یو خیلی کم داشتیم و علت آن هم این است که مدارس تعطیل بودند و همان چند روزی که مدارس باز بود، خیلی از معلمان به ویروس آلوده شدند، از این جهت مدارس باید تا آخر پاندمی کرونا همچنان تعطیل بمانند.

هاشمی در پایان با تاکید بر نیاز پرسنل بخش‌های عفونی به تزریق واکسن کرونا، افزود: ما به عنوان پرسنل آی‌سی‌یو نیاز به این داریم که هر چه سریعتر واکسینه شویم، همانطور که در کشورهای دیگر هم این اتفاق افتاده و امیدواریم که در همین ماه واکسن کرونا را در کشور داشته باشیم تا به پرسنل پزشکی و کادر درمان تزریق شود و بعد هم مردم کشور واکسینه شوند تا بتوانیم از پاندمی فاصله بگیریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز