خبرگزاری کار ایران

رحمانی فضلی:

بیش از ۸۰ درصد مردم طرح کنترل تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح رعایت کردند/۷۵ درصد مبتلایان قرنطینه را نقض کرده اند

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۲۷۴۹

فرمانده قرارگاه ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه روند بیماری در ۱۶۰ طرح نزولی شده است، گفت: بیش از ۸۰ درصد مردم طرح کنترل تردد از ساعت ۲۱ شب تا ۴ صبح را رعایت کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی درباره روند اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند گفت: هنوز وقت جمع‌بندی ارزیابی طرح دوهفته‌ای محدودیت‌ها نیست اما نشانه‌هایی از روند رو به بهبود وجود دارد. 

وی ادامه داد: همه دستگاه‌های اجرایی متولی این طرح که بیش از ۱۵ دستگاه اعم از نیروی انتظامی هلال احمر، وزارت بهداشت و… همدیگر را دقیق پیدا کرده و هماهنگی لازم بین آن‌ها وجود دارد. همه دستگاه‌ها به وظایف خود آشنا هستند و مسیر برای همه کاملا مشخص است و این موجب هم افزایی و همکاری بسیار خوبی شده است که نتایج خود را نشان می‌دهد. 

وی با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح باید ارزیابی از گذشته می‌داشتیم و نقاط ضعف و قوت را شناسایی می‌کردیم، ادامه داد: بخشی از این طرح شامل محدودسازی است و این طرح دارای ۷ حلقه از جمله ارزیابی محلات، قرنطینه بیماران، بیماریابی، کمک‌های مومنانه و… که همه باید باهم اجرا شود. همه این موارد نیز به موازات هم و با قوت و ضعف پیش رفته است. 

رییس قرارگاه مقابله با کرونا تصریح کرد: در دو مرحله ۵ آبان و ۱۳ آبان ۴۳ و ۴۶ شهر محدودیت ایجاد شد و بررسی‌ها نشان داده است که در بیش از ۶۰ شهر مسیر خودرا از قرمز به نارنجی سوق داده‌اند و این نشان می‌دهد که روند بیماری رو به کاهش است. همچنین در اجرای این طرح در ۱۶۰ شهر روند رو به پایین بوده است. 

رحمانی فضلی تصریح کرد: در خیلی از استانها با آمار خوبی مواجه هستیم به طور مثال در استان بوشهر فوت به صفر رسیده است همچنین در استان خراسان جنوبی از ۱۶ الی ۱۷ فوتی به ۶ الی ۷ نفر رسیده است و روند نزولی است و امیدواریم این روند را ادامه دهیم. 

وی ادامه داد: مردم همکاری بسیار خوبی با ما داشته اند. یکی از مسائلی که در این طرح اجرا شد کنترل ساعت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح بود، ما فکر می‌کردیم با اعلام این طرح فقط حدود ۶۰ درصد مردم رعایت می‌کنند اما شاهد بودیم که بیش از ۸۰ درصد مردم رعایت کردند و بیش از ۵۰ هزار مورد تذکر داده شده است. در مراحل اول هم جریمه نکردیم یا در تردد بین شهری هم همین موارد را شاهد بودیم و همه در این مدت با آمار و ارقامی که نیروی انتظامی به ما داده است. 

وزیر کشور خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی با ۸۲۸۹۲ نفر از نیروهایش در این طرح حدود ۳ هزار و ۵۷۹ نقطه را کنترل می‌کند. بیش از ۵۰۰ هزار بازدید تنها توسط نیروی انتظامی گزارش شده است و ۲۳۲ هزار و ۷۵۰ مورد تذکر داده شده است و بیش از ۱۲ هزار مورد پلمب انجام شده است. 

به گفته رحمانی فضلی چنانچه ۲ درصد مردم به بیماری مبتلا باشند جان ۹۸ درصد دیگر به خطر می‌افتد لذا این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها برای ۲ درصد جامعه است و ذلیل آن هم این است که جان مردم برای ما مهم است. از مردم درخواست می‌کنیم با مشاهده کوچکترین نشانه‌های ابتلا به بیماری کرونا به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند. 

وزیر کشور همچنین درخصوص ادامه این طرح در شهرهایی که پس از اعمال این محدودیت‌ها همچنان در وضعیت قرمز هستند، گفت: از اول اینکه این طرح را ارائه دادیم به عنوان طرح هوشمند به آن توجه شد که اصولی بر این طرح حاکم است و اگر محقق شود، روند محدودیت‌ها تغییر می‌کند اما اگر به حداقل قابل قبول نرسیم، قطعا باید این طرح ادامه پیدا کند. هدف این است که این ویروس کنترل شود و میزان ویروس مبتلایان هستند و هرچه بتوانیم این مبتلایان را کنترل کنیم می‌توانیم با رعایت پروتکل‌ها آزادسازی را انجام دهیم البته در زمانی اطمینان پیدا می‌کنیم که بیش از ۹۰ درصد مبتلایان شناسایی شده و در قرنطینه هستند و در روند درمان هستند. 

وی ادامه داد: ما فردی را داریم که مبتلا به کرونا بوده است و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته فهمیده‌ایم به ۱۶ استان تردد کرده است! نکته دیگر این است که رهگیری بیماران کرونایی به ما نشان داد که ۷۵ درصد مبتلایان قرنطینه را نقض کرده اند. ​

فرمانده قرارگاه ملی مقابله با کرونا تاکید کرد در شرایط غیرکرونایی و شرایطی که مردم آمادگی نداشته باشند و اصناف میل همکاری نداشته باشند اگر همه نیروهای قهریه را هم پای کار بیاوریم باید بگویم که ده درصد مغازه‌ها هم تعطیل نخواهد شد، اما امروز می‌گویم که در بسیاری از مناطق بالای ۹۰ درصد اصناف تعطیل شده اند. البته این تعطیلی‌ها هزینه‌های بسیار زیادی هم دارد اما دولت تلاش می‌کند تا بخشی از خسارت را جبران کند. ما با موضوع جان مردم و سلامتشان مواجه هستیم. 

رحمانی فضلی با اشاره به مبتلایان گفت: امروز ۸۰۰ هزار نفر مبتلا شده‌اند و حتی اگر بگوییم ۱.۶ میلیون مبتلا هستند می‌شود دو درصد از جمعیت ایران و همه این کارها و محدودیت‌ها برای ۲ درصد کل جمعیت است. ۹۸ درصد مردم کشور سالم هستند اما اگر همین ۲ درصد را کنترل نکنیم همه آن ۹۸ درصد مابقی هم مبتلا خواهد شد. 

وی با بیان اینکه مرحله اول اقدامات همکاری مبتلایان است و مرحله دوم همکاری سایر مردم برای انجام دستورالعمل‌ها است، تصریح کرد: امروز در قرارگاه مرتب جلساتی برگزار می‌شود. برای حذف افراد زیاد در جلسات این روزها با کمیته‌های تخصصی جلسه برگزار می‌کنیم و با همه فرمانداران که جمعیتشان ۴۵۰ نفر بود و با بیش از ۱۲۰۰ نفر از بخشداران هم به صورت مجازی جلسه داشتیم. 

رحمانی فضلی گفت: روزانه ارتباطمان با فرمانداران و بخشداران برقرار است و بر ضرورت اجرای درست طرح‌ها تاکید شده است و امیدواریم در پایان این هفته بتوانیم جمع‌بندی عملکردمان را ارائه کنیم. همچنین با استانداران به صورت روزانه ارتباط داریم و همه می‌گویند که روند بیماری نزولی است البته باید همچنان تلاش‌ها را به شدت اجرا کنیم. 

وی در پاسخ به این سوالی مبنی بر اینکه محدودیت‌ها از ساعت ۲۱ اجرا می‌شود اما قبل از آن ترافیک زیادی در خیابان‌ها وجود دارد آیا این خودش ابتلاء را افزایش نمی‌دهد گفت: موضوع تردد شبانه یک حلقه از یک زنجیره بود، وقتی مغازه‌ها در روز تعطیل باشد وقتی ادارات تعطیل باشد طبیعتاً مردم شب‌ها به شب نشینی می‌روند و شاید به برخی محل‌هایی بروند برای تفریح و این ابتلاء را بیشتر می‌کند. 

فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در خصوص ترافیک جمعیت در اتوبوس رانی و مترو هم گفت: قرار شده است از ظرفیت اتوبوس‌های ارتش و سپاه و سایر ارگان‌ها استفاده کنیم تا تجمع در ناوگان اتوبوسرانی کاهش یابد. همچنین مقرر شد تا یک سری از واگن‌های موجود در گمرک هم هرچه سریع‌تر ترخیص شده و به مترو اختصاص پیدا کند. 

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: امروز در حوزه سوار شدن به اتوبوس و هواپیما و قطار افرادی را داشتیم که کرونایی بودند اما از طریق رهگیری این افراد از سفر آن‌ها جلوگیری شد. همچنین امروز در ستاد تصویب شد تا همه کسانی که به ادارات مراجعه می‌کنند باید کارت ملی داشته باشند تا بر اساس کدملی وضعیت بیمار بودن یا نبودن آن‌ها بررسی شود. 

وزیر کشور بیان کرد: رسانه‌ها به خوبی و هوشمندانه وارد این عرصه برای اطلاع‌رسانی به مردم شده‌اند و انگیزه عمومی در مردم ایجاد شده است که باید یک سری از ضوابط و دستورالعمل‌ها را رعایت کنند. 

فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا افزود: موضوعی که درباره تعطیلی گفته شد به معنای تعطیلی کامل نبود بلکه منظور این بود که حداکثر یک سوم کارمندان به کار گیری شوند یعنی با کمتر از یک سوم کار خودش را ادامه دهد. قرار نیست خدمات‌رسانی به مردم متوقف شود، مردم می‌توانند به ادارات مراجعه کنند اما تعداد کارمند کمتری در آنجا خدمت‌رسانی خواهند کرد. 

رحمانی فضلی در خصوص پلمب اصناف هم گفت: در اجرای هر قانونی بالاخره یک سری قانون‌شکن و متخلف وجود دارد اما در این حوزه تخلفات حداقلی بوده است. به صورت روزانه و بر اساس بازدیدها حدود ۵۰۰ هزار فقره بازدید میدانی شده است که حدود ۱۲ هزار واحد پلمب شده است. 

​رحمانی فضلی با اشاره به برگزاری برخی جلسات مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز تصریح کرد: ما هر کجا که ببینیم دستورالعمل‌ها رعایت نمی‌شود تذکر می‌دهیم. آقای نمکی به هیأت رئیسه نامه نوشتند اما دوستان استدلالشان این بود سقف مجلس شورای اسلامی بلند است و فضای بزرگی دارد و با استفاده از اتاق‌های جانبی این جلسات برگزار می‌شود. 

وی تاکید کرد: اگر شاهد هر تجمعی خارج از شاخص‌های معین شده مواجه شویم حتماً به مسؤولان و دست اندرکاران تذکر خواهیم داد. البته نظر ستاد و قرارگاه و وزارت بهداشت این است که بهتر بود جلسات مجلس هم تشکیل نمی‌شد اما خب دوستان هم استدلال خودشان را داشتند. 

فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اجرای طرح شهید سلیمانی هم گفت: در خیلی از جاها به مردم اطلاع‌رسانی شده و بسیج به عنوان یاور نیروهای بهداشتی وارد عمل شده است و در عین حال ۲۰ هزار نفر از جمعیت هلال احمر هم پای کار آمدند. در بحث طرح محلات نیز تنها ۵۰ درصد پیشرفت داشته است در این حوزه‌ها هماهنگی زیادی میان دستگاه‌های متولی نیاز است. 

وی گفت: حوزه دیگر بحث قرنطینه بوده است که باز هم نیازمند فضا برای قرنطینه‌سازی بودیم، به همین منظور در قرارگاه یک سری هتل و مسافرخانه‌ها را در اختیار گرفته‌اند که برای قرنطینه بشود از آن‌ها استفاده کرد. 

وزیر کشور تصریح کرد: حوزه دیگر موضوع کمک معیشت بود که مقرر شد به هر نفر از افراد نیازمند نفری صد هزار تومان داده شود که البته ما خودمان هم می‌دانیم این عدد خیلی رقم زیادی نیست اما توان دولت بوده است. 

فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در خصوص اینکه مسؤولین وزارت بهداشت افقشان این است که بیماران در خانه بمانند و سایر مردم بتوانند به زندگی عادی ادامه بدهند نظر شما چیست گفت: یکی از حلقه‌های اینگونه کارهای الکترونیک محور رهگیری بیماران است. هدف باید کنترل ویروس و مدیریت کردن آن باشد و باقی کارها ابزار رسیدن به این هدف است. ما باید میزبان این ویروس را سریع شناسایی کرده و سپس قرنطینه کرده و دست آخر او را درمان کنیم. 

رحمانی فضلی درباره واکسن نیز گفت: تلاش می‌کنیم واکسن به اندازه مورد نیاز تامین کنیم. همچنین خبرهایی از تولید واکسن در داخل کشور از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود و امیدواریم با یک کار ترکیبی با اعمال شناسایی، قرنطینه و درمان و از آن طرف با تامین واکسن این بیماری را کنترل کنیم. 

وی همچنین درباره پیشنهاد شناور شدن ساعات کار ادارات گفت: طرح‌هایی به ما از سوی افرادی که نسبت به این موضوع دلسوزی دارند پیشنهاد می‌شود، دوستان ما در سطح جهانی روی این موضوع مطالعاتی انجام می‌دهند اگر پیشنهادات در حوزه اقتصادی باشد در کمیته اقتصادی بررسی می‌شود اگر در حوزه‌های دیگر باشد در کمیته انتظامی و اجتماعی بررسی می‌شود و مجموعه اینها در قرارگاه بررسی می‌شود و هر چه از قرارگاه بیرون می‌آید در کمیته‌هایی بررسی می‌شود و سپس در ستاد مطرح می‌شود. ما در فضایی حرکت می‌کنیم که باید همه شرایط را در نظر بگیریم. 

وزیر کشور خاطرنشان کرد: ما با مشکلاتی مواجه هستیم و بحث کرونا بر آن اضافه شده است و باید ظرفیت، توانمندی و تاب آوری جامعه را در نظر بگیریم و همه این موارد را در نظر بگیریم و خود را مستغنی از نظرات مردم و کارشناسان نمی‌دانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز