خبرگزاری کار ایران

۵.۴ درصد از معتادان کشور زنان هستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۰۲۶۲

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: براساس آخرین آمار، ۵،۴ درصد معتادین کشور بانوان هستند و بقیه را آقایان تشکیل می دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسکندر مومنی، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در آیین انعقاد تفاهم نامه اجرائی یاریگران زنان با رویکرد کاهش تقاضای مواد مخدر گفت: مقام معظم رهبری تاکید ویژه ای درباره مساله اعتیاد دارند و رئیس جمهور در دو موضوع یاریگران زندگی و معتادین متجاهر بر مساله افراد بی سرپناه به ویژه زنان تاکید خاصی داشتند و امروز در همین راستا دو طرح اجرایی به نتیجه می رسد.

او با بیان اینکه تجارت مواد مخدر یکی از تجارتهای بزرگ در دنیا است افزود: در این راستا قاچاقچیان هر از گاهی شگردهایی برای افزایش مصرف و جلب مشتری ایجاد می‌کند. برای مثال در دوران کرونا ابتدا اعلام کردند مصرف مواد مخدر از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند و رسانه‌های وابسته به آنها نیز نسبت به گسترش آن اقدام کردند. در حالی که در کشورهایی که مصرف موادمخدر در آنها آزاد است میانگین فوتی‌های ناشی از کرونا بیشتر است.

مومنی با اشاره به اینکه بخشی از این جامعه هدف را زنان تشکیل می دهند افزود: در دو دهه اخیر بر روی اعتیاد زنان اقدامات گسترده‌ای در جهان انجام شده است.

مومنی در ادامه با مقایسه نرخ مصرف مواد مخدر در بین زنان جهان و ایران گفت: نرخ شیوع مصرف موادمخدر در ایران و دنیا در دو دهه اخیر کم بوده است در نتیجه آنها به عنوان یک جامعه هدف شناسایی تا میزان مصرف را در بین آنها افزایش دهند. براساس آخرین آمار، ۵،۴ درصد معتادین کشور بانوان هستند و بقیه را آقایان تشکیل می دهند. این عدد بسیار کمی است؛ هرچند که یک نفر هم در میان بانوان زیاد است.

او ادامه داد: در دنیا به طور میانگین ۳۰ درصد مصرف کنندگان مواد مخدر زنان هستند. در مکزیک براساس آمار سازمان ملل بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ مصرف موادمخدر ۱۷۵ درصد در بین زنان رشد داشته است.

مومنی ادامه داد: در افغانستان از جمعیت ۱۴ میلیونی زنان، یک میلیون نفر معتاد شدند که این رقم در یک دهه اخیر سه برابر شده است و بخش وسیعی از جامعه زنان را مورد هدف قرار دادند.

او با اشاره به ابزارهایی که برای درگیری زنان به موادمخدر استفاده می شود گفت: فریب های فرهنگی و ترویج باورهای غلط مبنی بر تاثیر مصرف مواد بر آرامش،کاهش وزن و مقابله با مشکلات روحی و افسردگی از جمله مواردی است که بانوان را در این زمینه درگیر می کند. در نتیجه نباید به این حربه ها و شیوه های فریبکارانه توجه کرد.

او ادامه داد: زمان وابستگی شدید به موادمخدر بین زنان کمتر از مردان است‌.

مومنی همچنین با اشاره به راه اندازی سه مرکز نگهداری و درمان زنان معتاد در تهران گفت: از سال گذشته تاکنون دو مرکز نگهداری و درمان زنان در سال جاری افتتاح شد. یکی از این مراکز در پیشوا و توسط سازمان بهزیستی افتتاح شد. یک مرکز در شرق توسط سپاه افتتاح و در مراحل پذیرش مددجو است و یک مرکز نیز در ملارد در حال نهایی شدن است و به زودی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

او ادامه داد: برای کشور ما شایسته نیست که زنان این کشور که ستون استوار خانوادهد هستند شب را در خیابان سپری کنند و این یکی از دغدغه های دولت و مسئولین است و نگاه ایران به این مغوله بشردوستانه و براساس آموزه های دینی است.

مومنی تاکید کرد: روا نیست که زنان بی سرپناه و معتاد شب را در خیابان سپری کنند.

او با اشاره به پذیرش ۱۳ هزار معتاد متجاهر و بی سرپناه طی سال جاری در تهران افزود: باید نسبت به توانمندسازی بانوان معتاد اقدام و امیدواریم این نرخ شیوع برعکس دنیا نه تنها افزایش نیابد بلکه کمتر نیز بشود.

او با اشاره بطرح یاریگران زندگی گفت: این طرح برای کسانی است که معتاد شده اند تا بتوانند به آغوش جامعه برگردند. هر یک معتاد معضلات جدی برای کشور دارد و توانمندسازی بعد از درمان یک موضوع بسیار جدی است و افزایش سواد رسانه ای منجر به پیشگیری از این مساله خواهد شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز