خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

هفت هزار کارگر ساختمانی ارومیه در لیست انتظار بیمه تامین اجتماعی/ خواسته کارگران ساختمانی بازنشستگی با ۳۰ سال سابقه و ۵۰ سال سن است

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۰۳۴۹

سربازرس رفاهی کارگران ساختمانی آذربایجان غربی از وجود هفت هزار کارگر ساختمانی ارومیه در لیست انتظار بیمه تامین اجتماعی خبر داد.

چنگیز عمری در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص وضعیت کارگران ساختمانی در سال ۹۹ گفت: اوضاع کارگران فصلی در بخش ساختمان طی سال‌های گذشته خوب نبوده اما همزمان با شیوع ویروس کرونا اوضاع معیشتی کارگران بغرنج‌تر هم شده است.

وی با بیان اینکه کرونا باعث بیکاری صدها کارگر فصلی و دائمی طی یکسال گذشته در استان شده است،  افزود: این کارگران بعد از بیکار شدن برای تامین معاش خانواده‌هایشان به شغل‌های کاذبی نظیر دستفروشی روی آورده‌اند.

این فعال کارگری با بیان اینکه سفره کارگران هر روز خالی‌تر می‌شود، افزود: بیکاری یکی از بزرگترین معضلاتی است که توازن و تعادل جامعه را به هم می‌ریزد و باعث ایجاد بحران‌های متعدد در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، روانی و سیاسی می‌شود.

به گفته عمری؛ کرونا کارگران فصلی را در حالی زمین‌گیر کرده است که میزان ساخت و سازها به علت وجود ویروس کرونا به شدت کاهش یافته است.

عضو هیئت اجرایی خانه کارگر آذربایجان غربی در ادامه اظهار داشت؛ بسیاری از خانواده‌های کارگری در شرایط نامناسب اقتصاد کشور برای تهیه نان شب دچار مشکل شده‌اند. متاسفانه، کرونا بیشترین آسیب را به کارگران بویژه به مشاغل ساختمانی وارد کرد. در این مورد خاص نمی‌توان حتی کارفرمایان را مقصر دانست چرا که باید دولت حمایت مناسبی هم از کارفرمایان واحدهای تولیدی و صنعتی و هم از کارگران داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه غفلت از ساماندهی کار و کارگر در جامعه فلاکت به بار می‌آورد، درباره تناسب تورم با دریافتی کارگران اضافه کرد: هم‌اکنون تورم موجود در کشور هیچ تناسبی با دریافتی‌های کارگران ندارد و شکی نیست که مسئولان ما باید به فکر ارتقای سطح زندگی مردم باشند.

عمری افزود: با این اوضاع اقتصادی، گرانی مصالح و تجهیزات ساختمانی به حدی رسیده که اکثر سازندگان مسکن توان ساخت مسکن ندارند بنابراین وقتی ساختمانی ساخته نمی‌شود نیازی به کارگر هم نیست.

عمری در ادامه سخنان خود درباره مشکلات بیمه کارگران ساختمانی نیز گفت: متاسفانه کارگران زیادی هستند که ازپوشش خدمات بیمه اجتماعی بهره‌مند نیستند. بسیاری از کارگران ساختمانی از مدت ها قبل سال ها در صف بیمه می‌ایستند تا شاید شرایط بهرمندی از بیمه را داشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر هفت  هزار کارگر ساختمانی در ارومیه و ۱۵ هزار کارگر در استان در سامانه بیمه‌ای ثبت نام کرده و منتظر بیمه شدن هستند.

عمری گفت:در بین کارگران افرادی با سوابق بالای کاری مشاهده می‌شود که بعد از سال‌ها کار در یک واحد تولیدی وصنعتی هنوز تحت پوشش بیمه‌ای قرار نگرفته‌اند. اکثر این افراد برای تامین هزینه‌های درمانی خود و خانواده‌هایشان بیشتر از جیب هزینه می‌کنند و به خاطر هزینه بالای داروها و خدمات بهداشتی قادر به تکمیل طول دوره درمان خود نیستند.

بازرس کانون عالی کارگران ساختمانی آذربایجان غربی، در ادامه سخنان خود با بیان اینکه کارگران ساختمانی از حداقل‌ها محرومند و طرح بیمه آن‌ها با کاستی‌ها و نواقص بسیار ی مواجه است، افزود: به موجب ماده ۱۰ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی، تمامی کارگران ساختمانی بیمه شده باید ۳۵ سال سابقه بیمه داشته باشند که بتوانند با دریافت ۳۰ روز مستمری بازنشسته شوند، این درحالیست که سایر بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی به شرط داشتن حداقل ۳۰ سال پرداخت حق بیمه می‌توانند با دریافت ماهانه ۳۰ روز مستمری بازنشسته شوند.

وی گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات کارگران ساختمانی همین بازنشستگی با سابقه ۳۵ساله با ۶۰ سال سن است که باید این قانون در شرایط فعلی بد اقتصادی که شمار زیادی از کارگران بیکار هستند، تغییر واصلاح شود.

عمری در ادامه درباره‌ عدم تناسب درآمد و مخارج کارگران اشاره کرد که نیازمند اجرای عدالت است و افزود: هم‌اکنون در بهترین حالت دریافتی جامعه کارگری استان با میزان تورم موجود تناسب ندارد، لیکن مشکل وقتی بیشتر می‌شود که تعدادی از این افراد در حسرت کار ثابت بوده یا بیمه نیستند یا مشکلات عدیده‌ای با کارفرمایان خود دارند.

سر بازرس رفاهی کارگران ساختمانی آذربایجان غربی با بیان اینکه با افزایش ۳۹ درصدی دستمزد امیدواریم عدالت اجتماعی لازم بین کارگر وکارفرما تحقق یابد، افزود: باتوجه به اینکه سالی که گذشت سال سختی برای کارگران بود، انتظار داشتیم مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، به فرمایش مقام معظم رهبری در ارتباط با بیمه کردن کارگران مشمول بیمه بیکاری توجه می‌کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز