خبرگزاری کار ایران

آسمان‌خراش‌ها در تسخیر گرافیتی‌کارانِ غیرقانونی؛

آماده‌باشِ نظامی برای محافظتِ از برجِ عظیم لس‌آنجلس

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۴۰۱۹

طی چند سال اخیر بود که خبر ساخت آسمان‌خراش سه قلوی لس‌آنجلس توسط یک شرکت چینی با بودجه چندهزار دلاری خبرساز شد. حال این شرکت ورشکست شده و سرمایه خود را رها کرده و رفته است. این در حالی است که گروه موسوم به «ENDEM»/«ادنم» تمام نمای برج را به تصاویر گرافیتی مزین کرده است که این اتفاق به تازگی جنجال‌برا انگیز شده.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به تازگی گروهی از هنرمندان «گرافیتی» در شهر لس‌آنجلس ساز و کار جدیدی را در رابطه با این هنر رقم زده‌اند که طی هفته‌های گذشته حاشیه‌هایی را ایجاد کرده است. 

گرافیتی‌کاران لس‌آنجلس، با بالا رفتن از طبقه‌های ساختمان‌های متروکه و نیمه کاره به واسطه طناب و ایجاد بخش‌هایی طاقچه مانند در ارتفاع و بهره‌گیری از رنگ، اسپری و قلم مو، هنر خود را به بخشی از هنر شهری لس‌آنجلس تبدیل کرده‌اند تا به این واسطه پیام‌های خود را به عنوان هنرمندان اجتماعی به گوش مردم برسانند. 

«سی‌ان‌ان» با ارائه توضیحاتی نسبت به قدمت و اهمیت هنر «گرافیتی» تاکید کرده است.

هنر «گرافیتی» را نباید مقوله‌ای نوپا برشمرد چراکه قدمت آن به هزاران سال قبل برمی‌گردد. قدمت این هنر در دنیای معاصر هم به دهه‌های ۱۹۶۰ و ۷۰ برمی‌گردد. این هنر واسطه‌ای خلاقانه است که ناهنجاری‌ها و نابرابری‌های اجتماعی را به چالش می‌کشد. فرقی نمی‌کند که این هنر در آلمان و روی دیوارهای یکی از شهرهای آن ارائه شود، یا در واگن‌های متروی نیویورک نقش بندد. همچنین فرقی نمی‌کند که خالق یک اثر گرافیتی آدمی معروف باشد یا هنرمندی گمنام! مهم اصل ماجراست که همان هنر «گرافیتی» و پیام‌های آن است. چه فرقی می‌کند که یک اثر هنرمندانه «گرافیتی» را کیت هرینگ کشیده باشد یا بنکسی؟! همه این موارد است که گرافیتی هنری مهم ساخته است.

آماده‌باشِ نظامی برای محافظتِ از برجِ عظیم لس‌آنجلس

«Oceanwide Plaza» گالری عظیم گرافیتی کارها در قلب «لس‌آنجلس» 

مکانی که هنرمندان گرافیتی شهر لس‌آنجلس برای آغاز کار در نظر گرفته‌اند «Oceanwide Plaza» است؛ یک بنای نیمه کاره که ساخت آن سال ۲۰۱۵ شروع شد، اما در سال ۲۰۱۹، پس از صرف هزینه‌های هنگفت روند ساخت آن متوقف شد و در نهایت به مکانی متروکه تبدیل شد. گفتنی است با وجود آنکه این پروژه در سال ۲۰۱۵ یک میلیارد دلار هزینه دربرداشته، اما پنج سال پیش ساخت آن متوقف شده است. 

این مکان از سه برج در مرکز شهرلس‌آنجلس واقع شده و قرار بوده مرکز مسکونی، تجاری و خدماتی بسیار بزرگی باشد. اما از اینکه چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد اطلاعی در دست نیست. قبلا پیش‌بینی شده بود که این ساختمان عظیم دارای پانصد آپارتمان خواهد بود به علاوه اینکه یک هتل پنج‌ستاره، چندین مغازه، رستوران و یک پارک به اندازه دو هکتار در طبقات و محوطه اطراف آن طراحی شده بود. 

همه اینها در حالی است که به گزارش آسوشیتدپرس، یکی از اعضای شورای شهر لس آنجلس برآورد کرده که برای تکمیل این پروژه ۲ میلیارد دلار نیاز است. 

حرکت جنجالی گروه «ENDEM» در مرکز لس‌آنجلس

هنرمندان گرافیتی‌کار لس‌آنجلس در نهایت اوائل فوریه امسال بود که به ساختمان عظیم «Oceanwide Plaza» رفتند و پروژه غیر قانونی خود را آغاز کردند. حال آن‌ها حداقل بیست و هفت طبقه از این برج را به آثار گرافیتی مزین کرده‌اند.

آماده‌باشِ نظامی برای محافظتِ از برجِ عظیم لس‌آنجلس

یک اثر از «ENDEM» بر دیوارهای تونل خیابان سوم در مرکز شهر لس‌آنجلس 

گفتنی است خبر تبدیل شدن ساختمان عظیم «Oceanwide Plaza» به مکانی هنری، طی ماه‌های گذشته دهان به دهان گشته و واکنش‌های بسیاری در میان مردم و جامعه گرافیتی ایجاد کرده است. 

البته به لحاظ قانونی، ورود و انجام کارهای جانبی در بنای ساختمان کاری غیر قانونی است و تجاوز به حریم شخصی افراد محسوب می‌شود. بر همین اساس دادستان شهر لس‌آنجلس تایید کرده که تا سوم آوریل علیه بیست و سه نفر اعلام جرم کرده است. 

سرپرست این کار با اسم مستعار «NCT» از طرف خود و گروهش «ENDEM» در اینباره به «سی‌ان‌ان» گفته: اینکه یک بوم نقاشی غول‌پیکر در وسط شهر نصیبمان شده در نوع خود موهبتی است که فقط گرافیتی‌کاران آن را می‌فهمند. زمانی که با دیگر دوستانم تصمیم به کار گرفتیم هدفمان این بود که تمام دنیا آثارمان را بببینند. 

رویایی که محقق شد

موضوعی که وجود دارد این است که «NCT» تصور نمی‌کرده که آثار خود و گروهش تا این حد دیده شوند. او در سی و یکم ژانویه ویدئویی از آثار هنری گروه «ENDEM» منتشر کرد که در مدت زمان خیلی کوتاهی ده‌هزار بازدید داشت. در این فیلم که حاوی پلان‌های پرجنب و جوش است، هنرمندان با قوطی رنگ و اسپری‌های خود مشغول کار هستند. آن‌ها سراسر نمای بیرونی ساختمان را نقاشی کرده‌اند. 

این شهرت زودهنگام در کمترین زمان ممکن به نفع هنرمندان گرافیتی‌کار لس‌آنجلس بوده؛ به این دلیل که تعداد بسیار زیادی از مردم و هنردوستان با انتشار فیلم و هشتک و برچسب زدن در فضای مجازی، از این پروژه حمایت کرده‌اند. این جانبداری اجتماعی مقابله قانونی با این عمل هنرمندانه غیر قانونی را دستخوش تغییر کرده و باعث شده آن‌ها محتاط‌تر عمل کنند. 

حال باید گفت بنای عظیم «Oceanwide» یکی از بخش‌های مهم و یکی از چیدمان‌های هنری پرطرفدار شهری لس‌آنجلس است که علاوه بر جذب مخاطبان و گردشگران، نوعی دعوت از سیاست‌گذران و شهرداران برای بهره‌گیری از ساختمان‌های متروکه و نیمه کاره محسوب می‌شود. 

مخالفان و موافقان گرافیتی‌های ساختمان «Oceanwide» 

راجر گستمن، مالک و بنیانگذار سازمان هنری «Beyond the Streets» که در لس‌آنجلس ساکن است، درباره اهمیت هنر گرافیتی گفت: این هنر گرافیتی است که به شما از دردهای شهر می‌گوید و اصلا به همین موضوع شهرت دارد؛ یعنی واسطه و ابزاری برای بیان انتقادهای شهری به زبان هنر و تصویر.

آماده‌باشِ نظامی برای محافظتِ از برجِ عظیم لس‌آنجلس

«Beyond the Streets» سازمانی که توسط راجر گستمن (تصویر بالا) تأسیس شده است، هدفش ارتقای هنر گرافیتی به عنوان یک رسانه فرهنگی و آموزشی است. تعهد آن شامل شناسایی و حمایت از هنرمندانی است که از خیابان‌ها به گالری ها، موزه ها، اینستالیشن‌ها و پروژه‌های هنری عمومی می‌روند.

گستمن تاکید کرده: هنر گرافیتی آنقدر مهم است که باید به عنوان رسانه آن را بنگریم و در این زمینه باید نمایشگاه‌های بزرگ و رویدادهای تخصصی داشته باشیم. 

او افزود: برای من رسالت گرافیتی روشن است؛ به چالش کشیدن مشکلات، آموزش شهروندی و بازتعریفی از درک عمومی جامعه نسبت به رسانه. 

ارل اوفری هاچینسون (رئیس شورای سیاست‌گذاری شهری لس آنجلس) اما یکی از مخالفان این پروژه است و آن را علاوه بر غیرقانونی بودن، نادرست می‌داند. 

این مسئول معتقد است در شهری که ده‌ها هزار آواره دارد (لس‌آنجلس)، استفاده از اماکن موجود برای انجام کارهای هنری ارجحیت ندارد. او بیان کرد: در شهر لس‌آنجلس بخشی دارای پنجاه بلوک وجود دارد که هشت هزار تا یازده هزار بی‌خانمان را در خود جای داده است. در حالی که چندین هزار نفر به دلیل توسعه بیش از حد شهری آواره شده‌اند؛ چطور می‌توان اشغال کردن مکانی مسکونی و تجاری عظیمی چون «Oceanwide» را با تصاویر هنری درست دانست؟ 

اوفری هاچینسون در ادامه تاکید کرده: شمار بی‌خانمان‌های لس‌آنجلس در حال افزایش است که نتیجه آن اشغال خیابان‌ها و اماکن عمومی است. از طرفی سازمان خدمات مسکن لس‌آنجلس از افزایش ۹ درصدی بی‌خانمان‌ها و افزایش ۱۰ درصدی مردم شهر در سال گذشته خبر داده است. 

هاچینسون در نهایت با اشاره به اینکه اشغال برجی چندین طبقه کابوسی شهری است؛ مخالفت خود را با فعالیت‌های گرافیتی‌کاران در سطح شهر اعلام کرده و آن را منظره‌ای دردناک دانسته است. 

رئیس شورای سیاست‌گذاری شهری لس آنجلس همچنین گفت: چرا باید مردم هزینه گزاف این کار را بپردازند؛ هرچند عده‌ای هم با ادامه این روال غلط موافق باشند. از سویی دیگر طی این روال غیرقانونی و مردم‌پسند، دولت علاوه بر پرداخت مالیات سنگین ساختمان نیمه کاره، باید هزینه پاکسازی آثار گرافیتی را هم بپردازد.

آماده‌باشِ نظامی برای محافظتِ از برجِ عظیم لس‌آنجلس

نمایی از ساختمان مرتفع  « Oceanwide Plaza » که در بیستم مارس ثبت شده است. باید گفت آنچه باعث معروف شدن این برج شده تصاویر گرافیتی نقش بسته بر نمای آن است

نیروهای نظامی فراخوانده شدند تا از انجام کارهای خرابکارانه و غیرقانونی گرافیتی‌کاران جلوگیری کنند

میشل مور یکی از مسئولان امنیتی شهر لس‌آنجلس نیز ایجاد چنین رویه‌ای را فرسایشی دانسته و گفت: ما برای جلوگیری از انجام کارهای غیر قانونی در برج غول پیکر مرکز شهر افسران و نیروهای نظامی را به صورت اضافه‌کاری فراخوانده‌ایم تا به صورت کامل در محل مستقر شوند و از انجام کارهای خرابکارانه و غیر قانونی گرافیتی‌کاران جلوگیری نماییم. تا به امروز هم حدود دوهزارفوت تصویر طی یک هفته از دیوارهای برج پاک شده است. 

بلر بستن مدیر اجرایی هسته تاریخی مرکز شهر لس آنجلس (نهادی برای بالا بردن کیفیت شهروندان) نیز مخالفت خود را اینگونه ابراز کرده است: مردم اینجا صاحب کسب و کار هستند و نمی‌خواهند زمان و هزینه‌ای را برای تمیز کردن محله و شهرشان صرف کنند. به هرحال جمع‌آوری زباله‌ها و جارو کردن شهر به طور معمول هزینه‌بر است؛ بنابراین، پاک کردن تصاویر گرافیتی از در و دیوارهای شهر مسلما هزینه‌های بسیار بیشتری دربرخواهد داشت. 

او در مورد تصویرهای نقش بسته روی دیوارهای «Oceanwide» اینگونه توضیح داده است: من به سختی می‌توانم کارهایی را که آن‌ها انجام می‌دهند را هنر بنامم. این طرح‌های درهم و برهم و سریع کشیده شده را چگونه می‌توان هنر دانست؟ 

اما از نظر راجر گستمن، مالک و بنیانگذار سازمان هنری «Beyond the Streets» گرافیتی شکل قدرتمندی از بیان هنری است که همیشه می‌توان به آن پرداخت. این هنر بخصوص به آن‌هایی که از زندگی گروهی و شهری دچار آشفتگی‌های اجتماعی شده‌اند، کمک می‌کند. «گرافیتی» در واقع تریبونی شهری است که هنرمند روی آن رفته و حرفش را به گوش دیگران می‌رساند. 

«NCT» سرپرست گرافیتی‌کاران «ENDEM» در بخش دیگری از صحبت‌هایش، هنر گرافیتی را ناجی خود دانسته و گفت: زمانی که در بحبوحه اعتیاد قرار داشتم و این بیماری جایگاه مرا به شدت تنزل داد، این هنر گرافیتی بود که مرا نجات داد. 

او بیان کرد: من در مقطعی اوضاع زندگی بسیار بدی داشتم. در آن مقطع با اینکه سعی می‌کردم هوشیاری خود را حفظ کرده و اوضاع زندگی و محیط پیرامونم را کنترل کنم اما به یک مسیر نجات نیاز داشتم و این هنر «گرافیتی» بود که مرا نگه داشت و باعث شد رشد کنم و بزرگتر شوم. 

این هنرمند گرافیتی‌کار در ادامه چهره ظاهری برج غول‌پیکر « Oceanwide Plaza » را زیبا دانسته و امید دارد که آثار هنری نقش بسته روی این ساختمان تولد نسل نویی از هنرمندان را در پی داشته باشد. 

«NCT» گفت: شاید مسئولان شهری با حمایت مخالفان همه ساختمان را از تصاویرگرافیتی من و گروهم پاک کنند اما هرگز نمی‌توانند تاثیر ما بر شهر لس‌آنجلس را از بین ببرند. 

«NCT»  تاکید کرد: باید بپذیریم که «گرافیتی» یک فرهنگ واقعی است که مقابله با آن به جایی نخواهد رسید. 

در پایان باید گفت موضوعی وجود دارد که جنجال رخ داده در رابطه با آسمان‌خراش لس‌آنجلس را دچار ابهام می‌کند! اینکه یک سایت ساخت‌وساز اعلام کرده پس از ورشکستگی شرکت چینی و تسخیر برج توسط گرافیتی‌کاران هیچ برنامه‌ای برای تغییر کاربری یا تخریب این بنا و میدان محوطه آن وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز