خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه مازندران:

نسل چهارم دانشگاه‌ها اشتغال محور هستند/لزوم حمایت دولت از کسب‌ و کارهای جدید

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۷۶۹۰

رئیس دانشگاه مازندران گفت: از ۵ نسل دانشگاه‌ها نسل چهارم اشتغال‌محور و خلق مشاغل جدید و کارآفرین است که علاوه بر خدمت و‌ ایده کالا هم تولید می‌کند و باید در خدمت شعار سال باشد.

به گزارش ایلنا، حشمت‌الله علی‌نژاد دوشنبه شب در جلسه شورای هماهنگی آموزش و آمایش عالی که در سالن شهید رجایی استانداری مازندران برگزار شد با تاکید بر شعار سال و لزوم مشارکت مردمی گفت: از سال ۶۹ تاکنون ۶۰ درصد شعارهای سال به مساله اقتصاد مرتبط است.

وی بر نهادینه‌ساری فرهنگ مشارکت و انتقال تولید در میان آحاد جامعه تاکید کرد و افزود: از ۵ نسل دانشگاه‌ها نسل چهارم اشتغال‌محور و خلق مشاغل جدید و کارآفرین است که علاوه بر خدمت و‌ایده کالا هم تولید می‌کند و باید در خدمت شعار سال باشد.

رئیس دانشگاه مازندران گفت: دولت باید از تصدی‌گری خارج شود و تسهیل‌گر بوده و کسب‌وکارهای جدید و کوچک حمایت کند؛ استفاده از توسعه زیست‌بوم فناوری، استارتاپ‌ها و ظرفیت نخبگان باید انجام شود.

وی با بیان اینکه‌ توزیع عادلانه با حضور مردم میسر می‌شود و مهار تورم نیز در گرو این امر است، افزود: اقتصاد روستا نیز در جهش تولید و استغال‌زایی اثرگذار است و مجلس شورای اسلامی باید در مردمی‌سازی اقتصاد، قانون‌گذاری صحیح و سیاست‌گذاری‌ها وارد شود.

رحمت عباس نژاد معاون آموزشی دانشگاه‌ مازندران نیز در ادامه گفت: ۱۰ مورد تفکیک از دانشگاه مازندران انجام شده و تراکم مراکز آموزش عالی: تعداد مراکز پیام نور از ۱۹ واحد با کاهش ۸ تا ۹ واحد روبرو بوده است.

وی با اعلام اینکه ۱۰۸ واحد دانشگاهی،۱۶۰ هزار دانشجو و بیش از ۳ هزار هیات‌علمی در استان مازندران وجود دارد، افزود: ۴۸ درصد زنان و ۵۲ درصد مردان دانشجو هستند و ۶۴ درصد در مقاطع کارشناسی و دکترای تخصص با ۴ درصد کمترین و ببشترین دانشجو را دارند.

معاون آموزشی دانشگاه‌ مازندران با بیان اینکه شیب سهم دانشجویان مازندران در قیاس با کشور به ۷ دهم نزدیک شده‌است، گفت: بیشترین اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد و کم‌ترین علمی کاربردی، فنی و حرفه‌ای و دانشگاه فرهنگیان و سایر دستگاه‌های اجرایی است.

وی ادامه داد: ۳ مرکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی علوم دریایی نوشهر ، صنعت نفت محموداباد و علوم قرآنی داریم که ۱۳ درصد زن و ۸۷ درصد نیز دانشجو هستند.

عباس نژاد افزود: یکی از، مشکلات این است که اطلاعات ما به روز و اماری نیست و اطلاعات ارایه شده مربوط،به سال قبل است و همواره از اعضای کارگروه خواستیم تا اطلاعات به روز را در سامانه ثبت کنند.

وی به چشم انداز توسعه استان مازندران در سند آمایش استان اشاره کرد و افزود: مازندران استانی پیشرفته و ،پایدار نماد اقتصاد - جامعه شبکه ای و دروازه فراملی شمال ایران با ساختار مستحکم محیط زیست زاینده و پویا اقتصاد چند بعدی دانش بنیان به محوریت منابع طبیعی و کشاورزی پایدار حامی امنیت غذایی کشور صنعت مدرن خدمات برتر با تاکید بر گردشگری نظام فرهنگی و اجتماعی منسجم و باکیفیت در بستری از ساختار فضایی شبکه ای با مدیریت و برنامه ریزی یکپارچه مبتنی بر ارتباطات و فن آوری اطلاعات است.

وی ادامه داد: مازندران نگین سبز ایران سرزمینی سرشار از ،آسایش سلامت، امنیت، ایمنی رفاه و منزلت اجتماعی بر بنیان هویت‌های اساطیری - علوی در شمال ایران با رعایت الزامات و ملاحظات، دفاعی امنیتی و پدافند غیر عامل است.

معاون آموزشی دانشگاه‌ مازندران همچنین به نقاط قوت آموزش عالی استان اشاره کرد و گفت: ظرفیت بالای پذیرش دانشجو در استان وجود، بیش از ۴ هزار عضو هیات علمی و تعداد زیادی فارغ التحصیلان تولید ۶ علم در سطح کشور از جمله آن‌ها است.

عباس نژاد، تعداد زیاد اختراعات در سطح استان توسط دانشجویان و اساتید آموزش عالی، ظرفیت بالا نخبه پروری در سطح آموزش عالی استان انسانی هنر و علوم (کشاورزی پتانسیل بالای تحقیقاتی در گروه‌های فنی و مهندسی علوم پایه علوم دیگر مزیت‌های آموزش عالی استان عنوان کرد.

وی در ادامه به اهم چالش‌های آموزش عالی استان پرداخت و گفت: جامعه محور نبودن نظام آموزش عالی استان، عدم تناسب تربیت دانش آموختگان با نیاز بازار کار، جزیره‌ای عمل کردن دانشگاهها (ارتباطات ضعیف بین دانشگاه‌ها، توسعه بی رویه دانشگاه‌ها بدون توجه به الگوی توسعه و آمایش سرزمین در استان، اختیارات ناکافی برای نظارت بر کارایی دانشگاه‌های استان، رشد کمی بی رویه دانشگاه‌ها (افزایش پدیده صندلی خالی)، کمبود امکانات و فضاهای آموزشی خوابگاهی آزمایشگاهی و ورزشی وناکافی بودن تخصیص به موقع و به مقدار اعتبارات مصوب اهم این چالش‌ها محسوب می‌شود.

عباس نژاد  افزود: براساس رتبه‌بندی آی‌سی بین ۱۱۱ دانشگاه کشور دانشگاه مازندران رتبه ۳۳ و در بخش اموزش در رتبه ۱۴ قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز