خبرگزاری کار ایران

نامزد انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس دوازدهم:

رونق اقتصاد منوط به توجه به معیشت کارگران است

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۷۵۹۴

قانون جهش تولید مسکن به حل مسکن کارگران یاری خواهد رساند

قاسم پور گفت: نباید زنان میان ایفای نقش‌‎ خود در خانواده و انجام کنش اجتماعی (در خارج خانه) مجبور به انتخاب شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، موضوع زنان و خانواده یکی از مهمترین موضوعاتی است که در میان طبقات فرودست و به ویژه کارگران اهمیت ویژه‌ای دارد. از آنجا که بستر بازتولید نیروی کار در خانواده است و زنان نیز به عنوان نیمی از هر جامعه‌ای، بخش قابل اعتنایی از نیروی کار هر کشور را تشکیل می‌دهند، ضرورت توجه به مسئله خانواده و نیازهای آن و همچنین زنان کارگر، برای کل جامعه کارگری اهمیتی ویژه دارد. 

فاطمه قاسم‌پور (نماینده مجلس یازدهم و نامزد انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس) با اشاره به اهمیت موضوع اشتغال زنان و بکارگیری از ظرفیت رو به افزایش زنان تحصیل‌کرده جامعه، اظهار کرد: با توجه به نگاه ویژه انقلاب اسلامی به عنصر آگاهی، زمینه‌سازی درستی پس از انقلاب در راستای علم‌آموزی و تحصیل زنان صورت گرفت و زنان توانستند وارد دانشگاه‌ها و حضور در سطوح مختلف آن شوند. این حضور امری غیرقابل کتمان و مایه مباهات است. اما نکته‌ای که بایستی مدنظر داشت این است که در حوزه مشارکت اقتصادی زنان با توجه به توانمندی‌های زنان و لزوم مشارکت آحاد مردم در امر جهش تولید، باید توجه بیشتری صورت گیرد. 

وی افزود: علاوه بر این ساختارهای تعریف‌شده برای فعال‌سازی حضور زنان نیز متناسب با نقش‌های زنان نیست و بعضاً همین‌ عدم تناسب موجب شده زنان تحصیلکرده و توانمند ما پس از سالیان سال تلاش در ساحت علم‌آموزی، از حضور در عرصه‌های اجتماعی امتناع کنند. در واقع ما در دو سطح نیازمند مداخله قانونگذارانه و سیاست‌گذارانه هستیم. یک سطح مربوط به توجه به ظرفیت‌های اشتغال زنان و دوم ارائه تسهیلات و مشوق‌هایی به کارفرمایان و از سوی دیگر تقویت فرآیندهای نظارتی دولتی بر وضعیت شرکت‌های خصوصی برای اجرایی‌شدن تسهیلات شغلی به زنان در راستای ایفای نقش‌های خانوادگی ایشان در کنار نقش‌های اجتماعی‌شان می‌تواند مؤثر باشد. 

قاسم‌پور تاکید کرد: اما مسأله جدی‌تری که باید به آن پرداخت و رهبر انقلاب هم سال گذشته به آن اشاره کردند، این است که ساختارهای موجود به گونه‌ای نباشد که زن میان ایفای نقش‌‎ خود در خانواده و انجام کنش اجتماعی مجبور به انتخاب شود. برای این قضیه می‌بایست اشتغال منعطف بانوان دنبال شود. این مسئله در احکام برنامه هفتم پیشرفت مورد توجه قرار گرفت که دولت باید به سمت اجرایی‌شدن آن برود و بانوان شاغل در مشاغل مختلف از آن بهره‌مند شوند. 

این عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: در واقع یکی از علل مهم نامتوازن‌بودن وضعیت فعلی اشتغال زنان، این است که ساختارهای تعریف‌شده فعلی با اقتضائات حضور اجتماعی زنان مثل در نظر گرفتن نقش‌های خانوادگی زنان هم‌خوان نیست و همین امر هم انتخاب زنان را محدود می‌سازد. علاوه بر این توجه به ساختارهای منعطف‌تر نظیر زیرساخت‌های دانش‌بنیان، کارآفرینی زنان، نوآوری اجتماعی و… نیز در برنامه هفتم پیشرفت دیده شده است. بحث‌هایی مثل توجه به تعاونی‌های زنان و به ویژه تعاونی‌های روستایی، از همین منظر در برنامه هفتم لحاظ شد. 

وی با اشاره به اهمیت مسئله مسکن و امنیت شغلی در تحکیم خانواده و به ویژه خانوارهای کارگری و فرودست جامعه گفت: مسئله تأمین مسکن و امنیت شغلی در در میان کارگران یکی از مسائل جدی و مهم فعلی است. بار اصلی مشکلات و مسائل کلان اقتصادی بر دوش طبقه کارگر قرار دارد و بیشترین خسارت را این قشر از نوسانات و تغییرات اقتصادی می‌بیند. توجه به مسکن اجتماعی و حمایت دولتی از قشر عزیز کارگر تا اندازه‌ای می‌تواند کمک به رفع مسئله کند. 

قاسم‌پور اضافه کرد: مجلس با نظارت بر قوانین حوزه مسکن مثل قانون جهش تولید مسکن می‌تواند در این زمینه (تامین مسکن برای بخش‌های آسیب‌پذیر اقتصادی جامعه) نقش خوبی ایفا کند. در زمینه اشتغال و مشاغل خانگی در برنامه هفتم پیشرفت مصوباتی است که نظارت بر اجرایی‌شدن این مصوبات توسط نمایندگان مجلس دوازدهم می‌تواند یاری دهنده باشد. در کنار این موارد باید در نظر گرفت رونق حوزه اقتصاد منوط به توجه به بخش کارگری جامعه و و مسائل معیشتی آن‌هاست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز