خبرگزاری کار ایران

برگزاری روز خلیج فارس در برج آزادی؛

موزه‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس مملو از تاریخ ایران است

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۴۷۱۵

خلیج فارس پهنه تمدن ایران است

مراسم گرامیداشت روز خلیج فارس و رونمایی از پوستر آن صبح امروز در محوطه برج آزادی با حضور وزیر ارشاد با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از هنرمندان و مسئولان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم گرامیداشت و رونمایی از پوستر خلیج فارس صبح امروز دوشنبه دهم اردیبهشت‌ماه در محوطه باز برج آزادی تهران برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)،، محمد الهیاری (مدیرعامل بنیاد رودکی)، محمود سالاری (معاون هنری ارشاد)، امیرعباس ستایشگر (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران)، کاظم نظری (مدیرکل اداره کل هنرهای نمایشی)، محمد خراسانی (مدیرکل هنرهای تجسمی)، داریوش ارجمند،‌ محمد فیلی، اسماعیل خلج، جلیل فرجاد، فرهاد بشارتی و رضا بنفشه‌خواه به اتفاق تعدادی دیگر از هنرمندان رشته‌های مختلف در این مراسم حضور داشتند. 

دریادار امیر شهرام ایرانی (فرمانده نیروی دریای ارتش جمهوری ایران) نیز در این مراسم حضور داشت.

در ابتدای مراسم محمدمهدی اسماعیلی پس از اجرای مارش نظامی ارتش توسط پرسنل نیروی دریایی، ضمن پاسداشت روز خلیج فارس گفت: این برج و میدان تاریخی آزادی روزهای بزرگی را به خود دیده است. از عاشورای سال‌های قبل از  انقلاب تا دوازده. بهمن سال پنجاه و هفت تا حضور امام راحل و عبورشان  از این مسیر، همه گذشته پرافتخار ما را روایت می‌کند.

دهم اردیبهشت روز اخراج غربی‌هاست

اسماعیلی افزود: امروز روز ملی خلیج فارس است و این در حالی است که عده‌ای فکر می‌کنند درباره خلیج اختلاف تاریخی داریم که باید بگویم خیر چنین نیست. در چنین روزی یک سردار ایرانی پرتقالی‌ها را از ایران اخراج کرد. روز دهم اردیبهشت روز اخراج غربی‌ها استعمارگر از پهنه همیشه خلیج فارس است. 

او گفت: خلیج فارس تنها بخشی از سرزمین جغرافیایی ما نیست بلکه هویت تاریخی و فرهنگی ماست. ما در خلیج همیشه فارس همه منابع غنی انرژی را داریم و این یک اتفاق بین‌المللی است. بالاتر اینکه خلیج فارس استوانه فرهنگی جامعه ایرانی است.

وی ادامه داد: ما در هیچ بخش خلیج فارس چیزی جز عظمت فرهنگی ایران را پیدا نمی‌کنیم. چندی پیش بود که به یکی از کشورهای حاشیه جنوب خلیج رفته بودم و بنا به دعوت میزبان از موزه‌ها دیدن کردم. هرچه برادران درباره آثار موزه‌ها توضیح می‌دادند، جز تاریخ پر افتخار ایران عزیز ما نبود. خلیج فارس متاثر از ایران فرهنگی و بزرگ ماست که مرزی ندارد..تا جایی که یک سمت ایران فرهنگی ما تا عمق چین نفوذ کرده است. فرهنگ ما در هند، افغانستان، پاکستان، قفقاز و تا قلب مدیترانه و شمال آفریقا جاری است و وجود دارد.

خلیج فارس یکی از مهمترین حوزه‌های تمدنی ماست

اسماعیلی در ادامه گفت: ما به خلیج فارس و همه داشته‌های هویت دار خلیج می‌بالیم. خلیج یکی از مهمترین حوزه‌های تمدنی ماست. ما افتخارات بزرگی در حمایت از صیانت ایران عزیز را در این مرز و بوم تجریه کرده‌ایم.

وزیر ارشاد بیان کرد: هفتم آذرماه سال ۵۹را داریم که ایرانی‌ها با پشتیبانی نیروی هوایی توانستند تمام ناوگان‌های عراق را از بین ببرند. ما شهید مهدوی را داریم که در مقابل آمریکایی‌ها ایستاد و به شهادت رسید. سقوط هواپیمای ایرانی توسط آمریکایی‌ها را داریم و آخرین افتخار سال گذشته رخ داد که عزیزان دور کره زمین را با ناوگان کاملا ایرانی به اتمام رساندند.

محمدمهدی اسماعیلی بیان کرد: ما شاکریم و نسل جوان باید با گذشته پر افتخار ما آشنا شود. من می‌گویم کتاب ایرج سیستانی را درباره خلیج فارس بخوانند و با تاریخش آشنا شدند.

او تاکید کرد: ما با هیچکس درمورد خلیج فارس اختلاف دیدگاه نداریم و روشن است که خلیج فارس تا ابد خلیج فارس است. 

اسماعیلی در پایان از حضور ادیبان،‌ هنرمندان، استادان و مسئولان لشگری و کشوری و دوست‌داران ایران و خلیج فارس تشکر کرد و گفت: ما می‌خواستیم مراسم را در جزیره بوموسی برگزار کنیم که امکانش فراهم نشد و انشالله بزودی در بوم موسی عزیز هم مراسمی خواهیم داشت. 

موزه‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس مملو از تاریخ ایران است

پرچم ایران در بالاترین نقطه دکل افراشته است

در ادامه مراسم پس از اجرای سرود توسط گروه دانش آموزی دختران، فرمانده نیروی دریای ارتش جمهوری ایران گفت: بسیار خوشحالم که در جمع گران‌سنگ هنرمندان هستم. من هم مثل همه ایرانی‌ها خلیج فارس را تکریم می‌کنم.

دریادار ایرانی افزود: من از خلیج فارس و خرمشهر عزیز می‌آیم. ما برنامه‌ای داریم که طی آن دانشجویان دانشگاه‌های نظامی را به مناطق می‌بریم و از رشادت‌ها شهدایی می‌گوییم که جانشان را برای ایران داده‌اند.

او افزود: خلیج فارس برای ما بسیار مقدس است و بزرگانی داریم که از آن دفاع کرده‌اند و شهدایی داریم که در خلیج خفته‌اند. این شهدای عزیز در خلیج همیشه فارس افتخار آفریدند و خون همه عزیزان نیروی دریایی سپاه هم در خلیج فارس می‌درخشد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایرانی در ادامه بیان کرد: حال خوشحالم که در محضر شما ایستاده‌ایم و از رشادت‌ها می‌گوییم و همه می‌دانیم که عزیزان ما جنگیدند و فداکاری‌ها کردند تا اقتدار مان حفظ شود و ما هم ادای آن‌ها را در می‌آوریم.

وی اذعان داشت: امروز هم ناوگان‌های  ما در حال اسکورت کشتی‌های تجاری‌مان  هستند و پرچم زیبای ما در بالاترین نقطه دکل برافراشته است. 

دریادار امیر ایرانی در پایان از مردم خواست برای پرسنل نیروی دریایی دعا کنند. او گفت: رفتن ما با ناخدا و برگشتمان با خداست. 

در ادامه مراسم نیروی دریایی از خلیج فارس و روی ناو با حضار در مراسم صحبت کردند و در پایان مراسم با حضور وزیر ارشاد، معاون هنری و هنرمندان از پوستر خلیج فارس رونمایی شد.

موزه‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس مملو از تاریخ ایران است

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز