خبرگزاری کار ایران

شهرک‌های صنعتی، مهجور و دورافتاده در حاشیه شهرها

خاوران، یک شهرک به ظاهر صنعتی در جنوب شرق تهران

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۳۵۶۸

شهرک‌های صنعتی در ایران متفاوت از کشورهای پیشرفته، با مشکلات و چالش‌های بی‌شماری مواجهند. برای نمونه، شهرک صنعتی خاوران که در جنوب شرق تهران و در 10 کیلومتری شهرستان پاکدشت استقرار یافته است، با وسعت 50 هکتاری، در دو حوزه صنایع چوب و فلز حدود 5 هزار نفر نیروی انسانی را در خود جای داده است. این شهرک به ظاهر صنعتی، فاقد امکانات و زیرساخت‌های بهداشتی و رفاهی مناسب است و بیش‌تر به یک منطقه متروکه و دورافتاده شباهت دارد که جمعی از صنعتگران و تولیدکنندگان با حداقل امکانات، در حال تولید و فعالیت هستند.

همزمان با رشد و توسعه شهرها و ایجاد صنایع بزرگ و کوچک در دل کلان‌شهرها، شهرک‌های صنعتی در حاشیه شهرهای بزرگ ایجاد شده‌اند تا به مکانی برای تمرکز و توسعه صنایع و تولیدات صنعتی تبدیل شوند. شهرک‌های صنعتی در دنیا تعاریف مشترک اما عملکرد متفاوت و مشخصی دارند که با قواعد و مقررات تعیین شده، به صورت مجموعه‌های تولیدی و صنعتی نظام‌مند با تجمیع کارگاه‌ها و کارخانجات تولیدی در حاشیه شهرهای بزرگ استقرار یافته‌اند. در این شهرک‌ها، بجز فعالیت‌های تولیدی و صنعتی، مسایل پژوهشی، آموزشی، خدماتی، پشتیبانی، فناوری، تجهیزات و بهداشتی نیز گنجانده شده‌ است.

بر اساس اصول علمی شهرها و شهرک‌ها، شهرک‌های صنعتی باید دارای زیرساخت‌های لازم برای تولید انواع محصولات صنعتی، کشاورزی و خدماتی باشند و تمامی قوانین و مقررات در راستای تسهیل امور تولیدکنندگان وضع و اجرا شود. بنابراین، شهرک‌های صنعتی با اهداف توسعه صنایع و تمرکز کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و مجموعه‌های تولیدی و خدماتی در حاشیه و تا شعاع 20 کیلومتری شهرها ایجاد می‌شوند.

ازجمله اهداف ایجاد شهرک‌های صنعتی، کاهش آلودگی‌ هوا، ارتقای بهداشت و رفاه جمعیت شهری، تسهیل در حمل و نقل شهری، کاهش ترافیک و آلایندگی‌های صوتی و غیره است. با انتقال صنایع از شهرها به نواحی و مناطق حاشیه‌ای، دولت‌ها تسهیلاتی در زمینه اخذ مجوزها، معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای، ایجاد زیرساخت‌های بهداشتی، خدماتی، فنی و تاسیسات رفاهی، همچنین تسهیلات بانکی و مالی به صنعتگرانی که در این شهرک‌ها مستقر شده‌اند، ارایه می‌دهند.

خاوران، یک شهرک به ظاهر صنعتی در جنوب شرق تهران

شهرک‌های صنعتی در ایران اما متفاوت از کشورهای پیشرفته هستند و با مشکلات و چالش‌های بی‌شماری مواجهند. برای نمونه، شهرک صنعتی خاوران که در جنوب شرق تهران و در 10 کیلومتری شهرستان پاکدشت استقرار یافته است، با وسعت 50 هکتاری، در دو حوزه صنایع چوب و فلز حدود 5 هزار نفر نیروی انسانی را در خود جای داده است. این شهرک صنعتی، هرچند نام صنعتی بر آن نهاده شده، اما فاقد امکانات و زیرساخت‌های صنعتی، بهداشتی و رفاهی مناسب است و بیش‌تر به یک منطقه متروکه و دورافتاده شباهت دارد که جمعی از صنعتگران و تولیدکنندگان با حداقل امکانات، در حال تولید و فعالیت هستند.

این شهرک که در کنار یکی از جاده‌های ترانزیتی و شاهراه حمل و نقل ایران استقرار یافته، به رغم اهداف توسعه‌ای که برای آن دیده شده بود، همچنان از مزیت‌های نسبی مانند تهیه مواد اولیه آسان، کاهش هزینه‌های حمل و نقل، دسترسی آسان به بازارهای فروش و غیره که تولیدکنندگان باید از آن بهره‌مند باشند، بی‌نصیب است.

در شهرک صنعتی خاوران، 5 هزار نفر از درودگران و مبل‌سازان، آهنکاران،  آلومینیوم‌کاران و فلزتراشان و همچنین فروشندگان چوب، تخته و انواع MDF تهران، با انبوهی از مشکلات زیرساختی مانند مسایل زیست‌محیطی، آلودگی‌های صوتی، آلودگی پساب‌های صنعتی، قطعی آب، برق و گاز و غیره مواجهند.

پرسش مهمی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس، چه زمانی به وعده‌های داده شده به تولیدکنندگان و صنعتگران شهرک خاوران عمل می‌کنند؟ آیا وقت آن نرسیده است که دولت در سال رشد تولید، توجه ویژه‌ای به این تولیدکنندگان و کارآفرینان که با حداقل امکانات همچنان چرخ تولید و اشتغالزایی را می‌چرخانند، بکند؟

مولود غلامی- خبرنگار اقتصادی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز