خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به ایلنا تشریح شد:

انتقاد وزیر نیرو از صندوق توسعه ملی به دلیل عدم تامین اعتبار پروژه‌های نیروگاهی/اختصاص ٨٠ میلیون جایزه برای مدیریت مصرف برق تابستان

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۴۶۶۸

وزیر نیرو گفت: ضرورت دارد پروژه‌ها توسط نهادهای مالی بویژه صندوق توسعه ملی تامین مالی شود تا در زمان خود وارد مدار شوند. متاسفانه صندوق توسعه ملی نقش اساسی خود را در این خصوص ایفا نکرده است. امیدواریم با تغییراتی که در این صندوق شاهد خواهیم بود منابع کشور در مسیر توسعه واقعی ملی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی اکبر محرابیان در حاشیه بازدید از کارخانجات گروه مپنا در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز کارگر و فعالان عرصه تولید، اظهار داشت: مپنا جز افتخارات صنعت کشور است و در حال حاضر سهم مهمی در اجرای نیروگاهها در سطح کشور و حتی خارج از کشور دارد، پروژه های متعددی به عنوان صدور خدمات فنی و مهندسی دارد و روز به روز مطابق نیاز کشور و دنیا مسیر پیشرفت و تعالی را طی می‌کند ما نیز به طور کامل از این اقدامات حمایت می‌کنیم.

وی افزود: با اقداماتی که در سطح کشور انجام شد بیش از ۸۵۰۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شد، البته میزان ناترازی و مصرف بویژه در بخش صنعت کشور با توجه به رشد تولید بیش از این است به همین دلیل پروژه های متعددی در نیروگاههای کشور در دستور کار قرار گرفت و با زمانبندی خوبی پیگیری می شود، هر چند ماه یک بار شاهد بهره برداری از نیروگاههای کشور مطابق برنامه هستیم. هرچند تامین مالی پروژه ها سخت است.

وزیر نیرو در پاسخ به ایلنا درباره تامین اعتبار از صندوق توسعه برای اجرای پروژه های نیروگاهی تاکید کرد: ضرورت دارد پروژه ها توسط نهادهای مالی بویژه صندوق توسعه ملی تامین مالی شود تا پروژه ها در زمان خود وارد مدار شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه صندوق توسعه ملی نقش اساسی خود را در این خصوص ایفا نکرده است امیدواریم با تغییراتی که در این صندوق شاهد خواهیم بود منابع کشور در مسیر توسعه واقعی ملی قرار گیرد.

محرابیان بیان داشت: مهمترین نیاز امروز کشور موضوع رفع ناترازی انرژی است و سرمایه گذاری در بخش انرژی یعنی سرمایه گذاری برای رشد تولید و افزایش رفاه و رفع نیازهای کسور که امیدواریم رویکردها در این مسیر اصلاح شود.

وی درباره وضعیت تامین اعتبار از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های صنعت برق اظهار داشت: صندوق توسعه ملی مسئول تامین منابع مالی طرح‌هایی است که موجب توسعه ملی می‌شود. با توجه به این‌که توسعه ملی تابع تامین انرژی است می‌بایست در صنعت برق سرمایه‌ گذاری شود چرا که توسعه صنایع وابسته به این مساله است.

به گفته وزیر نیرو مهم‌ترین وظیفه صندوق توسعه ملی بر مبنای قانون و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تامین منابع مالی نیروگاهی کشور است. ما در تعیین سهم نقشی نداریم و هر نیروگاهی که مطالعات اقتصادی را تحویل بانک دهد و مورد تایید واقع شود می‌بایست تامین مالی آن انجام شود.

وی اظهار داشت: در ۳ سال اخیر با برنامه هایی که در صنعت برق طی برنامه های مشخصی تدوین شده بنا داریم با کمترین اثرات منفی و ناترازی برق را مدیریت کنیم، تابستان ۱۴۰۱ با ۱۰۰ اقدام، سال ۱۴۰۲ با ۱۴۰ اقدام و برای تابستان ۱۴۰۳ با ۱۸۰ اقدام خودمان را برای مدیریت اوج بار تابستان مصرف آماده می کنیم.

وزیر نیرو ادامه داد: در این ۱۸۰ اقدام بخش های مختلفی دیده شده یک بخش ناظر بر تولید و عرضه است که عمده آن توسعه نیروگاهها، خطوط، شبکه ها پوست های متعدد است که در اقصی نقاطکشور اجرا شده و یا در مراحل پایانی قرار دارد، نصف پروژه ها سنکرون شده و بقیه هم طی ۲ ماه آینده با شبکه سنکرون خواهد شد، ضمنا تلاش شده نیروگاههای موجود هم به موقع تعمیر و بازسازی شوند، برخی نیاز به ارتقای توان داشته اند که انجام خواهد شد،اقدامات متعددی در حوزه نیروگاههای حرارتی و برقابی انجام شده است.

وی گفت: در حوزه مدیریت مصرف اقدامات باید توسط تمام مصرف کنندگان و مشترکان برق انجام شود، در تابستان امسال با استفاده از تجارب سال‌های گذشته تلاش می کنیم مدل مدیریت مصرف متفاوت باشد، یعنی سال‌های قبل شعار این بود که مدیریت مصرف هم عمل فرهنگی و هم اقتصادی باشد.

وزیر نیرو گفت: ۸۰ میلیون جایزه برای مشترکان خوش مصرف در نظر گرفتیم که از بین آن‌ها، بیش از ۱۰۰ خودرو به مشترکانی که به در مصرف برق صرفه جویی کنند اهدا خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال دولت برنامه‌هایی را برای تشویق مشترکان خوش مصرف در دستور کار دارد، اظهار کرد: جوایز نقدی را برای مشترکان درنظر گرفته ایم که شامل اینترنت همراه، لوازم خانگی و خودرو می شود.

محرابیان در خصوص ناترازی برق، گفت: در طی عملکرد دولت سیزدهم با اقدامات خوبی که صورت گرفت ۸۵۰۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده می شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه مدیریت مصرف برق گفت: با استفاده از تجارب سال گذشته تلاش کردیم تا مدل مدیریت مصرف متفاوتی را ارائه دهیم؛ سال گذشته شعار ما این بود که مدیریت مصرف باید یک عمل فرهنگی و اقتصادی باشد و با همکاری مردم توانستیم تامین برق پایدار را داشته باشیم.

محرابیان اضافه کرد: در چارچوب مدیریت مصرف طرح پاداش صرفه‌جویی به مشترکان دادیم و امسال نیز پیش‌بینی شده تا برنامه‌های متنوعی را در این بخش داشته باشیم تا مشترکان در بخش‌های مختلف با حضور در این برنامه به رفع ناترازی کمک کنند و از پاداش صرفه‌جویی نیز بهره‌مند شوند.

وی با بیان این‌که مسابقات متنوعی را در همین راستا در نظر گرفته‌ایم، به عبارتی سطح دانش و آگاهی را افزایش خواهیم داد و با حضور در این مسابقات جوایز نفیسی پیش‌بینی شده که تعداد این جوایز به ۸۰ میلیون می‌رسد.

وزیر نیرو در تشریح این جزییات گفت: جوایز متعددی را در نظر گرفته‌ایم که شامل جوایز خرد همچون هدیه اینترنت و حتی خودرو می‌شود. در واقع پیش‌بینی کرده‌ایم چند صد خودرو به مشترکان خوش مصرف داده شود، علاوه بر این جوایز دیگری همچون لوازم برقی کم مصرف و لوازم مدیریت مصرف پیش‌بینی شده است.

وزیر نیرو در ادامه گفت: ۸۰ میلیون جایزه برای مشترکان خوش مصرف در نظر گرفتیم که از بین آن‌ها، بیش از ۱۰۰ خودرو به مشترکانی که به در مصرف برق صرفه جویی کنند اهدا خواهد شد.

وی ادامه داد: این طرح برای افراد مختلف، کودکان، نوجوانان و به ویژه بانوان که نقش ویژه‌ای در مدیریت مصرف دارند تعریف شده است و امیدواریم با این برنامه بتوانیم در مدیریت مصرف اقدامات خوبی را انجام دهیم.

وی درباره میزان ناترازی در صنعت برق اظهار داشت: امسال در حوزه مدیریت مصرف برنامه جامعه‌ای را در نظر گرفته‌ایم و تجارب خوبی را نیز در این حوزه داریم و مهم‌ترین اقدام این است که اوج مصرف بخش‌های مختلف را از یکدیگر جدا کنیم و برنامه‌های مدیریتی را برای بخش‌های مختلف در نظر بگیریم.

وزیر نیرو با بیان این‌که تولید در بخش صنعت تابع تولید انرژی است، تصریح کرد: انرژی مورد نیاز صنایع را با مدیریت تامین خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که سال گذشته در حوزه صنعت شرایط خوبی را رقم زدیم، به طوری که میزان برقی که در تابستان برای صنایع تامین شد، برای اولین‌بار در صنعت برق از میزان برق خانگی افزایش پیدا کرد، گفت: امسال نیز در تلاش هستیم در بخش صنعت شرایطی را رقم بزنیم که برق این بخش تامین شود. طبق قانون قرار شده که صنایع نسبت به احداث نیروگاه اقدام کند. از ابتدای دولت سیزدهم تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت صنعت، معدن و تجارت در همین راستا منعقد کردیم و تاکنون نیز پنج واحد به بهره‌برداری رسیده است.

محرابیان با بیان این‌که طی ماه‌های آینده نیز چندین واحد به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار داشت: براساس قانون این نوع صنایع باید نیروگاه‌ را وارد مدار کند و در صورت کسری برق تامین برق آنها در اولویت آخر قرار می‌گیرد. این موضوع بدین معناست که اگر صاحبان صنایع انرژی‌بر اقدام به احداث نیروگاه نکنند، دچار مشکل می‌شوند لذا لازم است هرچه سریع‌تر این موضوع را در اولویت اقدامات خود قرار دهند.

به گفته وزیر نیرو اگر یک صنعت اقدام به احداث نیروگاه کند نرخ تولید برق و سود تولید آن چه بسا از سود تولید عادی آن صنعت بیشتر می‌شود و این بدین معناست که صنعت برق با تقاضای فعالان اقتصادی مواجه شده است.

وی با بیان این‌که براساس برنامه ریزی‌هایی که در نظر گرفته‌ایم، اگر مشترکان مانند سال‌های قبل همکاری کنند و میزان مصارف مازاد خود را کاهش دهند، صنایع نیز طبق برنامه پیش بروند، میزان ناترازی را کاهش می‌دهیم، اظهار کرد: میزان ناترازی بستگی به این دارد که شرایط را چه طور محاسبه کنیم، اگر مدیریت مصرف داشته باشیم ناترازی زیادی نداریم ضمن این‌که کشورها نیروگاه‌ها را برای تولید اقتصادی تنظیم می‌کنند و اگر مدیریت مصرف را در نظر بگیریم میزان ناترازی تا حد زیادی کاهش می‌یابد و می‌توانیم بدون مشکل تابستان را پشت سر بگذاریم.

محرابیان در پاسخ به سوال دوم ایلنا درباره سیاست وزارت نیرو برای واردات در تابستان سال جاری بیان کرد: سیاست ما مبادله حداکثری برق است به طوری که در زمان کمبود برق اقدام به واردات و در زمان مازاد برق اقدام به صادرات برق می‌کنیم.

وی با بیان این‌که براساس آمار سال گذشته طی ۳۶۵ روز ۸۰ درصد برق را صادر و ۲۰ درصد برق را وارد کردیم، واردات برق برای زمان اوج مصرف انجام می‌شود، تصریح کرد: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته میزان واردات برق امسال افزایش پیدا می‌کند و تلاش می‌کنیم در تابستان از تمام ظرفیت برای واردات استفاده کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز