خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

کشورهای آسیا میانه نیازمند محصولات کشاورزی گلستان هستند

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۳۵۲۸

ضرورت تشویق کشاورزان گلستانی به گلخانه داری

استان گلستان به لحاظ شرایط اقلیمی و تنوع آب و هوایی و همچنین خاک بسیار حاصل خیز از مراکز مهم کشاورزی کشور محسوب می شود و برای صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای آسیای میانه از ظرفیت مناسبی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، گلستان خاک بسیار حاصلخیزی دارد و سالانه حدود ۶ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود که این محصولات شامل گندم، جو، پنبه، کلزا، سویا، توتون، برنج، سیب زمینی و… است.

بدلیل کمبود بارش‌ها گلستان دچار خشک سالی شده است و در این شرایط و اهمیت تامین امنیت غذایی کشور، توسعه گلخانه‌ها بسیار ضروری است. توسعه گلخانه‌ها قطعا سهم بسزایی در افزایش کمی و کیفی تولیدات محصولات کشاورزی و افزایش بهره وری در استفاده از اراضی دارد.

کشاورز در کشت گلخانه‌ای می‌تواند راحت‌تر محصولات خود را تولید کند و مشکلاتی مانند بیماری ها، شرایط نامساعد جوی و آفات فصلی ندارد.

دولت باید شرایط را برای سرمایه گذارانی که می‌خواهند در زمینه ایجاد گلخانه فعالیت کنند محیا کند و وام‌های کم بهره و با باز پرداخت دراز مدت به کشاورزان پرداخت کند. ایجاد گلخانه‌ها می‌تواند بستر بسیار مناسبی به خصوص برای جوانان بیکار در ایجاد درآمد و کارآفرینی باشد.

گلستان استانی کشاورزی است و جوانان بسیاری از استان فاقد شغل هستند. توسعه کشاورزی یکی از مهمترین بسترهای ایجاد اشتغال در استان است و دولت باید تمام بسترها را برای توسعه کشاورزی ایجاد کند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان درگفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهارکرد: در گلستان بیش از ۱۰۴ هکتار گلخانه فعال وجود دارد که بیش از ۱۰ هزار تن سبزی و صیفی‌جات از این گلخانه‌ها تولید می‌شود. تولید در گلخانه ۱۰ برابر تولید در فضای باز است و کشاورزانی که علاقه‌مند به این شغل هستند حتما ورود کنند.

نوید رضا فرهانی ادامه داد: اگر شخصی که می‌خواهد کار کشت محصولات گلخانه‌ای انجام دهد حداقل باید سه هزار متر مربع زمین داشته باشد. تسهیلاتی که به کشاورزان برای احداث گلخانه داده می‌شود از محل تبصره ۱۸ و با کارمزد ۱۸ درصد است.

وی بیان کرد: درحال حاضر ۱۵۰ هکتار گلخانه در سطح استان گلستان در حال ساخت است و طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا دو سال آینده وسعت گلخانه‌ها در گلستان به ۲۲۰ هکتار باید برسد.

وی افزود: گلستان رتبه چهارم در توسعه گلخانه‌ها را در کشور دارد وتوسعه کشت گلخانه‌ای، راهبرد دولت برای رونق کشاورزی در گلستان است. در حال حاضر محصولات گلخانه‌ای گلستان به ۱۰ کشور صادر می‌شود.

وی تاکید کرد: طبق آخرین آمار‌های داده شده در استان سالانه بیش از ۱۳ هزار تُن سبزی جات، صیفی‌جات و میوه، ۱۱ میلیون گلدان گل و ۱۸ میلیون نشا تولید می‌شود. توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای گلستان در سال‌های اخیر مورد توجه بیشتر کشاورزان قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: اولویت سازمان جهادکشاورزی در توسعه گلخانه برای سرمایه‌گذاری در تولید انواع به وکلم پیچ، گل، خیارفلفل دلمه‌ای کلم برکلی، گیاه، و گوجه فرنگی است. سازمان جهاد کشاورزی هرساله دوره‌های آموزشی درزمینه‌های بازاریابی، بازار صادراتی برای سرمایه‌گذاران برگزار می‌کند.

دبیر خانه کشاورز گلستان هم درگفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهارکرد: گلستان به استان‌های قطب کشاورزی در کشور معروف است ولی هنوز کشاورزی دراین استان به صورت سنتی انجام می‌شود.

علی قلی ایمانی ادامه داد: مسئولان باید اقدماتی انجام دهند که کشاورزی استان از حالت سنتی خارج شود. دراین شرایط کشت گلخانه‌ای به عنوان روشی پیشرفته می‌تواند راهی مطمئن برای رونق کشاورزی استان باشد.

وی تصریح کرد: استان دچار خشک سالی است درسال گذشته حدود ۱۰۰ هزار هکتار گندم بر اثر خشک سالی از بین رفته است. طرح توسعه گلخانه‌های کوچک مقیاس با هدف کمک به اشتغال پایدار در اولویت قرار بگیرد.

ایمانی تصریح کرد: گلخانه داران مشکلاتی مانند بازار فروش، تعرفعه بالای برق، نوسان قیمت‌ها و تورم، جزیره‌ای عمل کردن مسئولان، نبود تسهیلات و… مواجه هستند. مسئولان باید همکاری بیشتری برای توسعه گلخانه داران کوچک مقیاس داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: میزان تولید در گلخانه‌ها ۱۰ برابر بیشتر از کشت در فضای باز بوده است و دولت برای حمایت‌های گلخانه داران باید از کشت قراردادی و سفارشی حمایت کند. در گلستان حدود ۲۲۰ هزار نفر کشاورزی می‌کنندکه ۱۶۰ هزار نفر در زمینه‌های زراعی و باغی فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز