خبرگزاری کار ایران

رییس کمیته ایمنی شورا در گفت‌وگو با ایلنا:

روزی چند هزار کپسول گاز وارد محدوده بازار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۸۲۱۹

رییس کمیته ایمنی و بحران شورای اسلامی شهر تهران از کاهش ساختمان‌های بحرانی ناایمن به ۷۱ ساختمان خبر داد و گفت: یکی از مشکلاتی که در بازار تهران داریم که اغلب موجب حریق هم می‌شود استفاده از کپسول گاز است، چراکه محدوده بازار تهران گازکشی نیست و اغلب این آتش‌سوزی‌ها هم در غذاخوری‌ها اتفاق می‌افتد، چراکه روزی چند هزار کپسول گاز وارد محدوده بازار می‌شود و این به دلیل‌ عدم گازکشی در این منطقه است.

«مهدی بابایی» رییس کمیته ایمنی و بحران شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت ساختمان‌های ناایمن گفت: در حال حاضر از ۱۲۹ ساختمان  ناایمن به ۷۱ ساختمان رسیده‌ایم. در هفته گذشته با حدود ۱۰ شهردار منطقه جلسه داشته‌ایم و شهرداران درخصوص ساختمان‌های باقی‌مانده و مشکلاتی که برای هر ساختمان داشتند، مذاکره کردند و یک زمانبندی برای تعیین تکلیف مالکان معین شد و امیدوار هستیم ظرف مدت ۳ الی ۴ ماه آینده بتوانیم تعداد ساختمان‌های ناایمن را تک رقمی کنیم.

وی با اشاره به مشکلات ایمنی در بازار تهران ادامه داد: تک رقمی شدن ساختمان‌های ناایمن کار بسیار سختی است به ویژه در محدوده بازار تهران، چراکه فرسودگی ساختمان‌ها در این منطقه بیش از حد است و حتی شاید سیستم اعلام اطفاء حریق که قرار است در این مناطق نصب شود، خیلی توجیه اقتصادی فنی نداشته باشد، چراکه برخی از این ساختمان‌ها از لحاظ ایمنی سازه‌ای با مشکل مواجه هستند. همچنین مشکلات سرقفلی و مالکیت و میراث فرهنگی در این منطقه بسیار وجود دارد.

او افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که در بازار تهران داریم و اغلب موجب حریق هم می‌شود، استفاده از کپسول گاز است، چراکه محدوده بازار تهران گازکشی نیست و اغلب این آتش‌سوزی‌ها هم در غذاخوری‌ها اتفاق می‌افتد، چراکه روزی چند هزار کپسول گاز وارد محدوده بازار می‌شود و این به دلیل‌ عدم گازکشی در این منطقه است.

رییس کمیته ایمنی و بحران شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا شرکت گاز متعهد به گازکشی در این بخش شده است، گفت: در جلسات مدیریت بحرانی که در استانداری تهران مطرح می‌شود باید در این حوزه پافشاری کنیم، چراکه آنطور که باید و شاید از ما حرف‌شنوی ندارند، اما یکی از دغدغه‌ها ما در این منطقه همین مسئله است. تلاش ما این است که با همکاری همکاران‌مان در شهرداری مناطق ۲۲ گانه شاهد تک رقمی شدن این ساختمان‌ها باشیم.

بابایی با اشاره به اینکه باید به صورت سالانه هزار ساختمان پرخطر ایمن‌سازی شود، گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از هزار ساختمان پرخطر ایمن‌سازی شد و این جدا از موضوع ۱۲۹ ساختمان بحرانی است. رده‌بندی ساختمان‌ها همانطور که می‌دانید شامل ساختمان‌های بحرانی، پرخطر، میان‌خطر و کم‌خطر است. ۱۲۹ ساختمان بحرانی داشتیم که به ۷۱ ساختمان کاهش پیدا کرده و در حال پیگیری هستیم تا آن‌ها را تک رقمی کنیم.

وی ادامه داد: همچنین در برنامه چهارساله چهارم شهرداری آمده است که مناطق ۲۲ گانه در کل تهران باید حداقل سالی هزار ساختمان را ملزم به ایمن‌سازی کنند که در سال گذشته این اتفاق افتاده است. امسال پیگیر هستیم که این هزار مورد را به نتیجه برسانیم. البته این‌ها حداقل‌ها است و در سال گذشته هزار و ۲۰۰ ساختمان توانستند ایمن‌سازی کرده و گواهی‌نامه ایمنی دریافت کنند.

او با اشاره به حادثه ساختمان سینا اطهر گفت: اتفاق ناگواری که در سینا اطهر افتاد، این ساختمان در رده‌بندی میان خطر بوده است. ما هنوز ساختمان‌های بحرانی و پرخطر را پیگیری می‌کنیم، بنابراین هر چه وقت در این حوزه بگذاریم، جای کار دارد.

رییس کمیته ایمنی و بحران شورای اسلامی شهر تهران درباره ارزیابی ساختمان‌ها از نظر سازه‌ای و ساختمان‌های مهم گفت: این مربوط به ساختمان‌هایی حیاتی و مهم و بلندمرتبه است و شناسنامه آن در حال تکمیل است و در دستور کار مناطق قرار می‌گیرد و امیدواریم با جدیت پیگیری شود، اما اولویت ما در برنامه چهارساله چهارم موضوع ایمنی و حریق ساختمان‌ها است و موضوع شناسایی این ساختمان‌ها از نظر سازه‌ای در برنامه چهارم به آن پرداخته شده است.

بابایی همچنین درباره شناسایی پهنه‌های سیل گفت: پهنه‌های سیل احصاء شده است و در مقابل دوره‌های سیل ۵۰ ساله یا ۱۰۰ ساله نقاط ناایمن احصاء شده و در دستور کار مناطق قرار گرفته است تا موضوعات را حل کنند. اغلب هم در مسیل‌های قدیمی است که اگر سیل ۵۰ یا ۱۰۰ ساله داشته باشیم، ممکن است سریز کند و مشکلاتی را ایجاد کند، بنابراین رفع این نقاط شناسایی شده در دستور کار قرار گرفته شده است. اصلاح مسیرها، لایروبی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه انجام خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز