خبرگزاری کار ایران

صفاتاج در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

آثار سیاسی صدور احتمالی حکم دیوان کیفری بین‌المللی علیه نتانیاهو/ ۳ فرضیه در خصوص حکم جلب مقام‌های تل‌آویو

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۴۵۶۲

کارشناس مسائل اسرائیل گفت: اگر حکم جلب علیه نخست‌وزیر اسرائیل صادر شود، بدون شک می‌تواند اهرم فشار علیه شخص وی و تل‌آویو به حساب بیاید و حتی باعث استعفای او شود.

مجید صفاتاج، کارشناس مسائل فلسطین و اسرائیل با اشاره به احتمال صدور حکم جلب نخست‌وزیر اسرائیل و برخی از مقام‌های نظامی و سیاسی تل‌آویو از سوی دیوان کیفری بین‌المللی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اصولاً دیوان بین‌المللی دادگستری و سایر محاکم بین‌المللی که در مورد جنایات جنگی سیاستمداران و شخصیت‌های مطرح سیاسی برگزار می‌شوند و یا وضعیت و پرونده‌های مذکور را بررسی می‌کنند یک اهداف اعلامی مشخص دارند اما آنچه که عملاً اتفاق افتاده، اساساً خروجی مطلوب و مدنظر اعلانی بر اساس اهداف آنها نبوده است. اگر نگوییم که نهادهای حقوقی بین‌المللی تحت نظر آمریکا و نظام سلطه و رژیم صهیونیستی بوده اما به هر ترتیب زیر فشار آنها قرار داشته است تا جنایات و اقدامات آنها به حاشیه رانده شود یا روی آن سرپوش گذاشته شود.

وی ادامه داد: در ژانویه سال جاری میلادی دیوان دادگستری بین‌المللی با میدان‌داری آفریقای جنوبی به نوعی علیه اسرائیل دستور موقت صادر کرد و در این راه نتانیاهو و تیم وی محکوم شدند اما تل‌آویو از اجرای این حکم ممانعت به عمل آورده است و همین حالا هم نه تنها جنایات اسرائیل در غزه کاهش پیدا نکرده بلکه از یک سو ارتش اسرائیل به دنبال ادامه عملیات‌های خود در این منطقه بوده و از سوی دیگر بحث حمله هوایی و زمینی ارتش رژیم صهیونیستی مطرح است. در این راستا مرحله بعد، صدور حکم جلب علیه نتانیاهو است که تاکنون این اقدام انجام نشده اما زمزمه‌هایی در مورد صدور آن مطرح شده و این امر قوت گرفته است. در این راستا باید توجه شود که اگر این حکم در نهایت علیه نخست وزیر اسرائیل صادر شود بدون شک می‌تواند اهرم فشار علیه نتانیاهو و تل‌آویو به حساب بیاید و در نهایت نخست وزیر اسرائیل به حاشیه رانده خواهد شد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: این در حالیست که نتانیاهو سعی دارد با تماس‌های پشت پرده و اعمال فشار بر غرب، جلوی صدور حکم دیوان کیفری بین‌المللی علیه خود را بگیرد که البته اگر این اقدام صورت پذیرد می‌تواند یک رخداد منفی به حساب بیاید؛ چراکه عدم صدور حکم بازداشت علیه نتانیاهو به معنای نادیده گرفتن جنایات اسرائیل علیه مردم غزه خواهد بود. توجه داشته باشید که این حکم به نوعی می‌توان موجب تضعیف اسرائیل و حتی تغییر تصمیم آنها در خصوص غزه و رفح شود و به نوعی می‌تواند یک بازدارندگی مشخص را به وجود بیاورد که بدون شک هزینه‌های زیادی را برای نتانیاهو و راستگرایان افراطی حاکم بر تل‌آویو به دنبال خواهد داشت.

صفاتاج در پایان با اشاره به لزوم صدور حکم جلب از سوی دیوان کیفری بین‌المللی علیه نتانیاهو در شرایط کنونی پرونده غزه، خاطرنشان کرد: به نظرم دیوان کیفری بین‌المللی در شرایط کنونی در یک نقطه عطف طلایی قرار دارد و می‌تواند حکم لازم را صادر کند اما در فرض اول ممکن است حکم جلب علیه نتانیاهو صادر نشود یا اینکه در فرض دوم با توجه به دستور موقت صادر شده از سوی دیوان دادگستری بین‌المللی در خصوص جلوگیری از حملات به غزه که یک سابقه حقوقی به حساب می‌آید، حکم جلب وی صادر شود. فرضیه سوم هم این است که یک حکم ضعیف برای محدود کردن نتانیاهو از سوی دیوان کیفری بین‌المللی صادر شود و در نهایت باید منتظر ماند و دید که آیا این مرجع قضایی بین‌المللی می‌تواند این بار علیه اسرائیل حکم مقتضی صادر کند یا خیر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز